۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۸

پوپک عظیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر:

برای احیای عروسک‌های بومی به حمایت همه جانبه دولتمردان نیازداریم

برای احیای عروسک‌های بومی به حمایت همه جانبه دولتمردان نیازداریم

نویسنده و پژوهشگر در زمینه عروسک‌های بومی و آیینی گفت: در حوزه عروسک‌سازی و احیای عروسک‌های بومی به حمایت همه جانبه از سوی دولتمردان نیاز داریم.

پوپک عظیم‌پور نویسنده و پژوهشگر در زمینه عروسک‌های آیینی و بومی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تسخیر عروسک‌های باربی اظهار کرد: باید بگویم که عروسک «باربی» جهان را تسخیر کرده، هر چند که بی‌هویت در غنای فرهنگی ما است ولی در بستر فرهنگی که طراحانش ایجاد کردند دارای هویت و خصیصه‌های یک جامعه سرمایه‌داری غربی است.

او درباره ذائقه‌سازی سازندگان عروسک «باربی» گفت: انگار آن‌ها برای تعریف زیبایی زنان و دختران تلاش‌های بسیار و مستمری دارند و دائم این نوع جوامع مصرف‌گرا دیکته می‌کنند که بخرید و مصرف کنید و این موضوع را به کودکان هم آموزش می‌دهند.

به گفته عظیم‌پور، با توجه به اینکه عروسک‌های غربی وارد کشور ما شد و به بچه‌ها اجازه دادیم که با این عروسک‌ها انس بگیرند و بعد از مأنوس شدن آن‌ها با عروسک‌های خارجی تازه به این فکر و اندیشه افتادیم که باید عروسک ملی داشته باشیم و عروسکی هم ساخته شد که بسیار غیرفنی، غیر اصولی، غیر هنری، بدون نگاه فرهنگی و فاقد تحقیقات مردم‌شناسی و قوم‌شناسی، روان‌شناسی و زیباشناسی بود و در واقع در رقابت با عروسک‌های خوش‌ساخت فرنگی شکست خورد.

این نویسنده و پژوهش‌گر عروسک‌های بومی و آیینی اظهار کرد: عروسک نماد بسیار قدرتمندی برای انتقال فرهنگ و برقراری دیالوگ فرهنگی در میان ایرانی‌ها و جهانیان است. از همین رو، مسئولان باید به عروسک‌های بومی و آیینی را در دستور کارشان قرار دهند و از آن حمایت کنند تا بازار از این عروسک‌ها اشباع شود. همچنین ما در حوزه عروسک‌سازی و احیای عروسک‌های بومی به حمایت همه جانبه از سوی دولتمردان لازم داریم.

کد خبر 4651777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha