در برنامه مصیر عنوان شد؛

شهید بهشتی حامی حضور اجتماعی زنان بود

شهید بهشتی حامی حضور اجتماعی زنان بود

صدیقه قاسمی گفت: شهید بهشتی معتقد بودند حضور اجتماعی زن می‌تواند به نهاد خانواده کمک کند.

‌به گزارش خبرگزاری مهر، مصیر کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما سه شنبه شب با موضوع نگاه شهید آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی به زنان و خانوده روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

مصیر که در هفته قوه قضائیه هرشب از ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود در موضوعات مختلف به بررسی آرا و اندیشه وعملکرد شهید بهشتی می‌پردازد. در سه قسمت گذشته در مصیر موضوعاتی چون نگاه تشکیلاتی شهید بهشتی، مؤلفه‌های مدیریت انقلابی و جایگاه عدالت در اندیشه‌های شهید بهشتی مطرحشد.

در ابتدای قسمت چهارم مصیر همانند قسمت‌های گذشته، دانشجویان به بحث و ارائه نظر در مورد موضوع این برنامه یعنی اندیشه‌های شهید بهشتی در مورد زن و خانواده پرداختند که تعیین کننده سوالات پرسشی و روند گفتگو با مهمان برنامه بود.

در این قسمت صدیقه قاسمی پژوهشگر و کارشناس حوزه زنان و خانواده مهمان مصیر بود و در ابتدا به وظایف متقابل زن و مرد در خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که زنان در محیط خانواده و خانه وظایفی دارند مردان و فرزندان نیز وظایفی دارند که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر نوع نگاه شهید بهشتی به حضور زنان در اجتماع ادامه داد: آیت‌الله بهشتی مخالف حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی نبودند بلکه معتقد بودند حضور اجتماعی زن می‌تواند به نهاد خانواده کمک کند اما اگر در جایی فعالیت خارج از خانه زن با منافع و مصالح خانواده در تعارض قرار گرفت شهید بهشتی معتقد بودند زن باید منافع و مصالح خانواده را در اولویت قرار دهد.

این کارشناس حوزه زنان با اشاره به تضعیف نهاد و جایگاه خانواده نسبت به گذشته اظهار داشت: از بین رفتن کارکردهای خانواده باعث تضعیف تدریجی نهاد خانواده شده است که دلایل مختلفی دارد ولی یکی از پررنگ‌ترین علل آن به شرایط خانواده امروزی مربوط می‌شود جایی که پدر و مادر مجبور هستند برای امرار معاش وقت زیاد خود در طول روز را به فعالیت خارج از خانه اختصاص دهند و زمان بسیار کمی کنار یکدیگر و همراه فرزندان خود باشند.

قاسمی ادامه داد: وقتی که به زندگی شهید بهشتی نگاه می‌کنیم، یکی از خصلت‌های بارزشان این است که اگر در مورد خانواده نظر و اندیشه‌ای داشتند، آن را عیناً در خانواده خود اجرا و پیاده می‌کردند و با آن حجم از فعالیت و مسئولیت در خارج از خانه باز هم به تمام وظایف خود در خانواده عمل می‌کردند.

این کارشناس زنان و خانواده در انتهای صحبت خود مشکلات زنان و خانواده‎‌های امروزی را ناشی از اندیشه گریزی دانست و آن را مرتبط با دین گریزی و دین ستیزی ندانست.

کد خبر 4651890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha