۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵

صرفه‌جویی برای کاهش قطعی برق

تکرار سناریوی افزایش مصرف برق و خاموشی/ کم‌مصرف‌ها تشویق می شوند

تکرار سناریوی افزایش مصرف برق و خاموشی/ کم‌مصرف‌ها تشویق می شوند

بیرجند-گرمای بالای ۴۰ درجه در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی سبب افزایش پیک مصرف برق به ۲۷۹ مگاوات شده که این امر ضرورت مدیریت مصرف را دوچندان کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همه ساله با آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا و به دنبال آن افزایش استفاده از وسایل سرمایشی تنور مصرف انرژی نیز داغ‌تر شده و داستان خاموشی‌های اضطراری به دنبال افزایش مصرف در کشور تکرار می‌شود.

افزایش مصرف برق در روزهای تابستان در خراسان جنوبی خود را بیشتر از هر جای دیگری نشان می‌دهد چراکه قرار گرفتن این استان در منطقه‌ای کویری و گرم و خشک سبب شده که خورشید داغ و سوزان تابستان داغ‌تر از سایر مناطق بر تن مردم این استان بتابد.

به دنبال گرمای شدید طی ۱۵ روز نخست فصل تابستان بیشتر ایستگاه‌های هواشناسی در استان گرمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند و این امر سبب شد تا پیک مصرف برق در استان تا ۲۷۹ مگاوات افزایش یابد که این رقم تا این زمان افزایش دو درصدی را نسبت به سال گذشته نشان دهد.

آمارهای مقایسه‌ای مصرف برق در تابستان و سایر فصول افزایش ۳۰ درصدی پیک مصرف را در تابستان نشان می‌دهد که تشدید این موضوع در برخی از روزها سبب خاموشی‌های اضطراری شده و همین امر لزوم اجرای راهکارهای مدیریت مصرف را دو چندان کرده است.

در همین راستا هر ساله شرکت برق سناریوهای مختلفی برای کاهش مصرف برق در دستور کار قرار داده که تغییر ساعات اداری، انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف با صنایع، سازمان‌ها و ارگان‌ها، اجرای طرح‌های تشویقی برای مشترکین کم مصرف و از سوی دیگر افزایش تصاعدی تعرفه برق برای مشترکین پرمصرف از جمله این طرح هاست.

بنا به گفته معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در حال حاضر بیش از ۳۷۰ هزار مشترک برق در استان وجود دارد که بیش از ۸۳ درصد آنها مشترکین خانگی هستند و اگر هر یک از این مشترکین در طول شبانه روز تنها ۱۰۰ وات در مصرف برق صرفه جویی کنند تأثیر زیادی در کاهش مصرف برق داشته و خواهیم توانست تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کنیم.

افزایش ۳۰ درصدی پیک مصرف

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر از افزایش ۳۰ درصدی پیک مصرف در فصل تابستان نسبت به سایر فصول خبر داد و گفت: پیک مصرف استان در سایر فصول از ۲۱۰ مگا وات بیشتر نمی‌شود این در حالی است که در فصل تابستان این رقم تا ۲۸۰ مگا وات نیز افزایش می‌یابد.

هادی منصوریان با اشاره به اینکه پیک مصرف در فصل تابستان سال گذشته ۲۷۷ مگا وات بوده است، بیان کرد: این میزان مصرف را با وجود صرفه جویی ها داشته‌ایم در غیر این صورت پیک مصرف خیلی بیشتر از این عدد خواهد بود.

وی اضافه کرد: از ابتدای تابستان سال جاری نیز بیشترین مصرف در تاریخ ۱۰ تیرماه ثبت شده و پیک مصرف را تا ۲۷۹ مگا وات رساند که این رقم افزایش دو واحدی را نسبت به کل تابستان سال گذشته نشان می‌دهد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اضافه کرد: یکی از دلایل عمده این امر، افزایش استفاده از وسایل سرمایشی بوده به گونه‌ای که بیش از ۵۰ تا ۶۰ مگا وات از این مصرف را وسایل سرمایشی به خود اختصاص می‌دهند.

اجرای طرح‌های تشویقی برای کاهش مصرف

منصوریان با بیان اینکه طرح‌های مختلفی به منظور کاهش مصرف برق در فصل تابستان در دستور کار قرار گرفته است، عنوان داشت: در این راستا تاکنون بیش از ۵۹۶ مورد تفاهم نامه همکاری در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، عمومی و تجاری منعقد شده است.

وی با اشاره به انعقاد ۴۳۰ مورد تفاهم نامه همکاری در ارتباط با چاه‌های کشاورزی، بیان داشت: طبق این تفاهم نامه اگر چاه‌های کشاورزی در ساعات پیک بار به صورت داوطلبانه مصرف خود را کاهش دهند ۲۰ ساعت دیگر تعرفه برق آنها رایگان خواهد بود.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی همچنین به انعقاد ۴۰ مورد تفاهم نامه با صنایع استان اشاره کرد و افزود: در این طرح نیز برای صنایعی که در زمان اعلام شده مصرف برق خود را کاهش دهند پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است و در مقابل صنایعی که همکاری ندارند در زمان خاموشی‌های اضطراری در اولویت قطع برق هستند.

پرداخت یک میلیارد تومان تخفیف به مشترکان

منصوریان با بیان اینکه همکاری صنایع به خصوص صنایع بزرگ نقش بسزایی در کاهش مصرف برق دارد، بیان کرد: به عنوان مثال کارخانه سیمان قاین یکی از صنایعی است که در این زمینه همکاری خوبی دارد و اگر این کارخانه تنها مصرف خود را کاهش دهد به اندازه کاهش مصرف کل شهرستان قاین خواهد بود.

وی، انعقاد ۵۴ تفاهم نامه همکاری با ادارات، ۲۳ مورد با سی ان جی و همچنین تفاهم نامه همکاری با شرکت‌های آب و فاضلاب را از دیگر این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان به مشترکانی که در قالب تفاهم نامه با این شرکت همکاری داشته‌اند، پرداخت شده است.

کاهش ۱۵ مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعت کاری ادارات

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی همچنین به تغییر ساعات اداری و نقش آن در کاهش مصرف برق اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح مصرف برق استان را بین ۱۰ تا ۱۵ مگا وات، آن هم در ساعات اوج مصرف بار کاهش می‌دهد.

منصوریان، ساعات اوج بار را مربوط به ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۸ بعد از ظهر و همچنین ۱۹ تا ۲۳ اعلام کرد و گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم ساعات اوج مصرف شب نیز به اندازه ساعات اوج بار روز افزایش پیدا کرده است.

وی از مردم خواست تا استفاده از وسایل برقی غیر ضروری از جمله ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، اتو و سایر وسایل برقی را به ساعات غیر از ساعات اوج بار موکول کنند.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر هر مشترک تنها در طول شبانه روز ۱۰۰ وات در مصرف برق صرفه جویی کند تأثیر زیادی در سطح کلان کشور دارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون مشترک برق در کشور داریم که صرفه جویی ۱۰۰ واتی هر کدام از این مشترکین معادل سه هزار و ۶۰۰ مگا وات خواهد بود این در حالی است که در حال حاضر کل صرفه جویی های انجام شده اندازه دو هزار و ۵۰۰ مگا وات است.

منصوریان بر لزوم استفاده درست و مدیریت مصرف برق تأکید کرد و گفت: به دنبال این نیستیم که مردم از رفاه خود بزنند و بدون برق زندگی کنند بلکه می‌توانند تنها با رعایت نکات ریز مصرف برق را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه مدارهای داخلی وسایل برقی ۳۰ وات مصرف دارند، افزود: کشیدن پریز وسایل برقی اعم از تلویزیون و شارژ موبایل در صورت عدم نیاز از جمله مواردی است که بی توجه از کنار آن رد می‌شویم.

تابستان امسال خاموشی اضطراری نداشتیم

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین قرار دادن کولرهای گازی روی ۲۴ درجه و یا درجه کم کولرهای آبی ضمن ایجاد هوای مطلوب مصرف برق را به شدت کاهش می‌دهد.

اگر مردم طی یک ماه آینده که اوج گرما خواهد بود نیز همکاری کنند می‌توانیم تابستان امسال را بدون خاموشی به پایان برسانیم. منصوریان به اجرای طرح‌های بازدارنده برای مشترکین پرمصرف اشاره کرد و گفت: اگر در ساعات اوج بار مصرف از یک حد معین بیشتر باشد مشترکین باید بهای برق مصرفی را با تعرفه بالا پرداخت کنند در حالی که در مصرف کم این تعرفه‌ها با صورت تصاعدی کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با صرفه جویی های انجام شده و اجرای طرح‌های مختلف از ابتدای تابستان امسال تاکنون با وجود گرمای بالای ۴۰ درجه هنوز خاموشی در استان نداشته‌ایم، بیان داشت: اگر مردم طی یک ماه آینده که اوج گرما خواهد بود نیز همکاری کنند می‌توانیم تابستان امسال را بدون خاموشی به پایان برسانیم.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در ارتباط با پیش بینی خاموشی‌های اضطراری در استان نیز گفت: شبکه توزیع برق یک شبکه پیوسته در کل کشور بوده و خاموشی‌های اضطراری به میزان مصرف تمام کشور بستگی دارد و نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر دقیق کرد.

ظرفیت ۷۰۰ مگا واتی شبکه توزیع برق خراسان جنوبی

منصوریان از ظرفیت ۷۰۰ مگا واتی شبکه توزیع برق خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در حال حاضر مشکلی در تولید برق در استان نداریم و حتی تولید استان بیشتر از مصرف بوده که این یکی از مزیت‌های استان در زمینه سرمایه گذاری است.

به گفته وی هم اکنون تعداد ۳۷۰ هزار مشترک برق در استان داریم که ۲۰ درصد مصرف برق استان در بخش صنعتی، ۳۰ درصد کشاورزی و ۲۵ درصد نیز مصرف خانگی است.

هرچند مدیریت مصرف و اجرای طرح‌های متعدد سبب شده که خاموشی‌های اضطراری در تابستان امسال به صفر برسد اما با توجه به پیش بینی روزهای گرم‌تر، ادامه این روند نیازمند همکاری همه جانبه مردم، صنایع، ادارت و سایر بخش‌های عمومی و خدماتی است تا بتوانیم تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سربگذاریم.

کد خبر 4660687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha