مهر بررسی کرد؛

عملیات بزرگ «اراده پیروزی»؛دستاوردهای مهمی که «حشد شعبی» محقق کرد

عملیات بزرگ «اراده پیروزی»؛دستاوردهای مهمی که «حشد شعبی» محقق کرد

از عملیات «اراده پیروزی» که هم اکنون توسط نیروهای ارتش و حشد شعبی عراق در مناطق مرزی مشترک با سوریه در جریان است به عنوان بزرگترین عملیات پس از آزادسازی عراق از لوث داعش یاد می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: اوایل هفته جاری بود که مقامات امنیتی عراق از آغاز عملیات مشترک ارتش و حشد شعبی تحت عنوان «اراده پیروزی» علیه هسته‌های خفته داعش در مرزهای با سوریه خبر دادند. این عملیات علیه هسته‌های پنهان داعش در ۳ محور یعنی استان‌های صلاح الدین، نینوا و الانبار کلید خورد.

نیروهای عراقی تاکنون که چند روز از آغاز این عملیات سپری می‌شود، موفق شدند دستاوردهای زیادی را محقق سازند. درهمین راستا، نیروهای عراقی و حشد شعبی در جریان عملیات موسوم به «اراده پیروزی» در مرزهای مشترک با سوریه موفق شدند ۱۶ تونل متعلق به تکفیریها را کشف و منهدم کنند. این در حالی است که تاکنون در جریان این عملیات ۱۳ بمب کارگذاشته شده توسط تکفیریها نیز شناسایی و خنثی شدند.

علاوه بر این، «قطری السمرمد» یکی از فرماندهان نیروهای حشد شعبی اعلام کرد که یکی از سرکردگان تشکیلات تروریستی داعش موسوم به والی الجزیره به هلاکت رسیده است. وی در ادامه افزود: نیروهای حشد شعبی با همکاری عشایر توانستند در چارچوب عملیات «اراده پیروزی» این سرکرده داعش با نام «حامد عبد محل» را به هلاکت برسانند. این خبر در حالی اعلام شد که نیروهای عراقی در جریان عملیات مذکور موفق شدند ضربات مهلکی را بر پیکره بقایای تکفیری‌ها در الانبار وارد آورده و آنها را تا حدود زیادی تار و مار سازند.

درهمین حال، ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق با صدور بیانیه‌ای به برخی نتایج عملیات مشترک ارتش و حشد شعبی تحت عنوان «اراده پیروزی» در مرزهای مشترک با سوریه اشاره کرد. این ستاد در بیانیه خود آورده است: «تیپ ۳۱ نیروهای حشد شعبی یک مقر عناصر تروریست را کشف کرد که حاوی کارگاه بمب گذاری خودروها و هشت فروند موشک کاتیوشای آماده انفجار بود. همچنین دو کارگاه دیگر بمب گذاری خودروها به همراه ۱۴ فروند موشک و کاتیوشا کشف شد».

دولتمردان عراقی در این تلاش ها در زمینه مبارزه با تروریسم حمایت احزاب و جریان های سیاسی را نیز دارند. به عنوان نمونه، «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی بارها بر لزوم مبارزه با هسته های خفته داعش تأکید کرده است. «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل نجباء، «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر و «قیس الخزعلی» از سران ارشد کتائب اهل الحق عراق نیز بارها روی این مسأله تأکید کرده اند.

دولت بغداد به مسأله مبارزه با تروریست های تکفیری و بقایای آنها در نقاط مختلف به عنوان عاملی می نگرد که می تواند زمینه های مبارزه جدی تر با فساد را نیز فراهم آورد؛ مسأله ای که نه تنها مطالبه احزاب، جریان ها و گروه های سیاسی مختلف است بلکه مطالبه اصلی و اساسی جامعه و مردم عراق نیز محسوب می شود. این درحالی است که مرجعیت عالیقدر عراق نیز مبارزه با فساد را مسأله مهمی تلقی می کند که می بایست همزمان با مبارزه با بقایای تکفیریها پیش برود.

در همین ارتباط، پیشتر «مهدی الکربلائی» نماینده «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق، تاکید کرده بود که مرجعیت از سرویس‌های نظارتی برای مبارزه با فساد حمایت می‌کند و خواستار پایان دادن این سرویس‌ها به شکاف‌های قانونی موجود و در نتیجه اجرای فساد در کشور است وی این سخنان را در جریان دیدار با قاضی «عزت توفیق جعفر» رئیس هیأت شفاف‌سازی و شماری از مقامات مسئول این هیأت بیان کرده بود.

علاوه بر آنچه که گفته شد، مبارزه کنونی نیروهای حشد شعبی با بقایای تروریست‌های تکفیری در نقاط مختلف عراق به ویژه در مناطق مرزی می‌تواند به بهبود خدمات عمومی و اجتماعی در این کشور کمک کند، چراکه عدم مبارزه با تکفیریها و احیاء احتمالی آنها در مرحله پساداعش تمامی برنامه‌ها برای بهبود خدمات عمومی در عراق را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت.

افزون بر این، آمریکایی‌ها و ایادی آنها در تلاش هستند تا از طریق کمک به بقای تروریست‌های تکفیری در مناطق مرزی، در مسیر ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی در مرحله پساداعش در عراق ممانعت به عمل آورند؛ اصلاحاتی که دغدغه امروز مردم عراق محسوب می‌شود و مرجعیت عالیقدر این کشور نیز بارها و در مناسبت‌های مختلف روی آن تأکید کرده است. «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق مدتهاست که بر لزوم تحقق اصلاحات در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در عراق تأکید کرده و نمایندگان وی اعلام کرده اند که دولت باید با سرعت بیشتری در راستای اعمال و تحقق این اصلاحات گام بردارد.

در طرف مقابل، آمریکایی‌ها و متحدان آنها در تلاش هستند تا از طریق فرافکنی خود را حامی این اصلاحات جلوه داده و دولت بغداد را هدف قرار دهند. حال آنکه واقعیت آن است که واشنگتن خود با تداوم حمایت‌ها از تکفیریها در مناطق مرزی، بزرگترین مانع در مسیر اصلاحات مذکور محسوب می‌شود. برهمین اساس، ناگفته پیداست که مبارزه با بقایای تروریست‌های تکفیری داعش به ویژه در مناطق مرزی مشترک سوریه و عراق، از یک سوی زمینه برای مبارزه با فساد و از سوی دیگر زمینه برای بهبود خدمات عمومی و اجتماعی و ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی را فراهم می‌کند.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که امروز عزم نیروهای عراقی اعم از ارتش و حشد شعبی برای ریشه کن ساختن آخرین بقایای داعش در نقاط مختلف جزم است و دولت بغداد نیز بدون توجه به فشارهای مختلف داخلی و خارجی قصد دارد به حضور تکفیریها در مرزهای مشترک با سوریه پایان بخشد.

طبق آخرین اخبار و گزارش‌های میدانی، عملیات «اراده بزرگ» بزرگ‌ترین عملیات نظامی از زمان آزادسازی عراق از اشغال داعش محسوب می‌شود. این بدان معناست که عملیات مذکور، راه را بر روی هرگونه تلاشی برای ایجاد لانه‌های بزرگ تروریستی می‌بندد و در فشار به فعالیت‌های عناصر گروه داعش و تحرکات آنها در این بیابان کمک می‌کند.

کد خبر 4662480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha