۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴

ییلاقات بی‌قواره محصول ملاحظه‌کاری مدیران

داغ قانون مرهم زخم «زیارت»/تصمیمات ملی علاج بخش رویه های غلط محلی

داغ قانون مرهم زخم «زیارت»/تصمیمات ملی علاج بخش رویه های غلط محلی

گرگان- افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در زیارت و دست درازی ها به عرصه های طبیعی آن سبب شده این روستا که در گذشته بخاطر طبیعت بکر و جنگلی، در کشور شُهره بود اکنون به دغدغه ملی تبدیل شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: کامیون های حامل مصالح ساختمانی در مسیر روستای زیارت همچنان به عنوان یکی از تکراری ترین صحنه های موجود در مسیر این روستای ییلاقی است؛ آهن و سیمانی که قرار است جایگزین درختان چند صد ساله زیارت شوند و آپارتمان های سر به فلک کشیده را به وجود بیاورند.

هر چند صدای اره موتوری در جنگل های زیارت شنیده نمی شود ولی غرش صدای بولدوزر و گریدر از دامنه های شرقی و غربی این روستا همچنان به گوش می رسد.

روزی صدای دلنشین پرندگان جنگلی و جوشش چشمه سارها و البته چشم اندازهای رویایی بخش از زیباهای سمعی و بصری این منطقه ییلاقی بود که دیگر اثری از آن به چشم نمی خورد.

زیارت روستای ییلاقی و دارای بافت باارزش تاریخی در جنوب گرگان با آب و هوای معتدل جنگلی یکی از مناطق ویژه گردشگری کشورمان محسوب می شود اما اکنون این روستا به دلیل تساهل و تسامح چند ۱۰ ساله مدیران در اجرای قوانین، پیاده سازی رویه های غلط، عدم استمرار روش های تأثیرگذار سبب رشد بی رویه ساخت و سازهای غیرمجاز شده و آن را به دغدغه ملی تبدیل کرده است.

تعرض و تجاوز به عرصه طبیعی زیارت سبب شده تا کارشناسان میزان ریسک وقوع حوادث طبیعی، زمین لغزه، رانش، سیل و حتی فعال شدن گسل را بالاتر از میانگین معمول برآورد کنند.

دغدغه های دوستدارن محیط و سمن ها و مکاتبات با دفتر رهبر معظم انقلاب باعث شد که ایشان دستور رسیدگی به مسأله زمین خواری در استان گلستان را صادر کنند و این امر منجر به تشکیل جلسه ویژه «رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان» با حضور دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، معاون قضایی دادستان کل کشور، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور اراضی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، معاون بنیاد مسکن و جمعی از مسئولان استانی شد.

مصادیق دفتر رهبری تماماً مورد تأیید بود

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به بازدید میدانی از مناطق ییلاقی گرگان، گفت: متاسفانه در گلستان و به خصوص روستای «زیارت» شاهد زمین خواری بودیم.

کاظم پالیزدار افزود: گزارش دقیقی از سوی دفتر رهبری به آقای جهانگیری داده شده بود و وی هم به ما مأموریت دادند تا برای بررسی موضوع به منطقه برویم.

وی ادامه داد: به اتفاق هیاتی از تهران به گلستان آمده و در بازدیدهای که داشتیم مصادیقی که دفتر رهبری به آن اشاره کردند، تماماً مورد تایید بود.

پالیزدار گفت: متأسفانه تغییر کاربری و تصرف ایجاد شده وضعیت بسیار خطرناکی را برای منطقه بوجود می‌آورد و باید هر چه سریعتر نسبت به اجرای قانون اقدام کرد.

قصور یا تسامح مسئولان

اما چه شد که سرنوشت این روستایی توریستی به این وضع دچار شد؟ برخی کارشناسان قصور و تسامح برخی از مدیران را علت اصلی این امر برمی شمرند.

حوالی سال ۹۰ ورود مصالح ساختمانی به روستای زیارت ممنوع شده بوده و طبق آمار دستگاه قضا این امر به کاهش ساخت و ساز در این منطقه کمک کرد.

همچنین در این زمان دستگاه خدمات رسان آب، برق و تلفن به بناهای مسکونی خارج از بافت روستا امتیاز نمی دادند و این خود نقش بازدارنده ای در تغییر کاربری اراضی داشت.

دستگاه آب منطقه ای هم همه انشعابات غیرمجاز از منابع شرب مانند چشمه سارهای را برای واحدهای مسکونی خارج از بافت قطع کرد و این امر به کاهش خرید و فروش مستنثیات منجر شد.

در همان زمان اداره بهداشت هم نسبت به کافه‌های زیارت به بهانه‌های مختلف مانند بهداشت محیط و فاضلاب سخت گیری کرده و این مسأله باعث کم شدن آمار تعداد کافه ها شد. اکنون بخشی از ساخت و سازهای غیرمجاز در زیارت مربوط به واحدهای خدمات رسان به گردشگران بوده که با کاهش این سخت گیری و نظارت تعداد این ساخت و سازها هم افزایش یافته است.

همچنین در همین برهه منابع طبیعی و جنگلبانی با ورود بولدوز و لودر و تسطیح زمین در زیارت مخالفت می کردند و امور اراضی حتی اجازه فنس کشی را نمی داد و تمامی این عوامل سبب شد که جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته شود. اما بعدها به دلیل توسعه گردشگری و اشتغال زایی عملاً این اقدامات رها و یا کم رنگ شد و هر دستگاه در وظایف خود تسامح کرد و باعث شد که اکنون زیارت به این حال و روز دچار شود.

مدیران گلستانی عزم جدی در برخورد با تخلفات را ندارند

اما دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود که ساخت و ساز گسترده در مناطق حاشیه منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده گلستان نشان می دهد که مدیران این استان عزم جدی در برخورد با این تخلفات ندارند و این امر تأییدی بر مطالب بالا است.

کاظم پالیزدار با بیان اینکه مسئولان گلستان نسبت به این ساخت و سازها بی تفاوت هستند، افزود: شرایط به گونه‌ای است که گویی دل مردم و مسئولان استان به طبیعت و انفال عمومی نمی سوزد و استمرار این فعالیت‌ها به تخریب منابع طبیعی منتهی خواهد شد.

مقصران مسئولان ذی ربط هستند

دادستان پیشین گرگان هم در خصوص ساخت و سازها گفته بود که مقصران اصلی ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای زیارت شماری از مسئولان ذیربط قبلی و بعضاً کنونی هستند که به دلایل مختلف در بحث نظارت و اجرای قانون کوتاه آمده اند.

شرایط به گونه ای است که گویی دل مردم و مسئولان نسبت به انفال نمی سوزد حجت الاسلام سید مصطفی حقی بدون ذکر نام بردن از مسئول یا دستگاه خاص افزود: در روستای زیارت ۶ هزار واحد مسکونی غیرقانونی ساخته شده است که اکنون پرونده های آن روی دست دستگاه قضایی قرار گرفته و باید طبق قانون با آن برخورد شود.

حقی همچنین با یادآوری نواقص تقنینی از تصویب قانونی مبنی بر اعطای مجوز واگذاری انشعاب برق به واحدهای مسکونی غیرمجاز انتقاد کرد و افزود: ضرورت دارد این قانون اصلاح و جلو اجرای آن گرفته شود زیرا تمام پیگیری ها در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را بی اثر خواهد کرد.

تجاوز به عرصه‌ها کمتر از سوی افراد معمولی بود

همچنین معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی هم در سفری که اول مرداد به گلستان داشت، اظهارکرد: در بازدیدی که از عرصه‌های طبیعی حومه گرگان داشتم، پی بردم که تجاوزها به حریم جنگل و اراضی کشاورزی، کمتر از سوی مردم معمولی بوده است.

فرزانه صادق مالواجرد افزود: متاسفانه بیشتر این ساخت و سازها توسط افراد بانفوذ که باید مسئولیتشان حفاظت از این میراث باشد، اتفاق افتاده است.

صادق مالواجرد در خصوص اقدامات لازم در این قسمت اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری، مشخصاً در خصوص روستای زیارت گرگان و ساخت و سازهای غیرمجازی که در گلستان اتفاق افتاد، مصوباتی داشته است.

وی افزود: قطعاً باز هم این موارد هم در این شورا و هم در ستاد مبارزه با زمین خواری مطرح خواهد شد تا مشکلاتی که باعث شده این تجاوزات ادامه پیدا کند، دقیق‌تر بررسی شود و به نتیجه برسد که چگونه می‌توانیم راهکارهایی داشته باشیم تا دست اندازی‌ها را از بین ببریم.

صادق مالواجرد تاکید کرد: دست اندازی‌هایی هم که تاکنون شده، قطعاً باید قلع شده و در این خصوص هم تصمیماتی گرفته شود.

از سال های قبل زنگ خطر ساخت و سازها در منطقه زیارت زده شده و صدها هزار متر مربع خانه های مسکونی و ویلا و تفکیک های غیرمجاز و غیرقانونی این منطقه گردشگری را دچار آسیب جدی کرده اما اکنون با ورود ستاد هماهنگی با مفاسد اقتصاد امید آن می رود هرجه سریعتر شاهد قلع و قمع سازه های غیرمجاز باشیم.

کد خبر 4675869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha