چه کشوری در سراسر جهان دیگر کشورها را تهدید می‌کند

چه کشوری در سراسر جهان دیگر کشورها را تهدید می‌کند

آمریکا با اتخاذ سیاست یکجانبه گرایی که در پیش گرفته است، کشورهای جهان را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی پیش، بیش از یکصد نفر از افراد تندروی آمریکا با ارسال نامه ای به ترامپ رییس جمهوری آمریکا چین را به سلطه جویی و تهدید دیگران با استفاده از قدرت جامع خود متهم ساختند. بسیاری صاحب نظران و روشنفکران اعلام کردند که در این نامه، بسیار مناسب است که نام آمریکا را به جای چین بگذارند.

این نامه به نوشته یک افسر بازنشسته نیروی دریایی و با امضای نظامیان بازنشسته و یا اعضای سازمان اطلاعاتی آمریکاست. آن ها رابط و یا مذاکره کننده مستقیم مناسبات چین و آمریکا نبوده و هدف از ارسال این نامه تنها نقش بازی کردن برای نشان دادن خود هستند.

برای نمونه، آن ها در این نامه ادعا کردند که در نظام سیاسی آمریکا، جنگ یک حالت استثنایی و چین بر عکس است. این دیدگاه آن ها کاملا مسخره است. طبق آمار، پس از تاسیس ایالت متحده آمریکا در سال ۱۷۷۶ میلادی در بیش از ۲۰۰ سال گذشته، آمریکا در ۹۰ درصد این مدت گرفتار جنگ بوده است. حتی در آخرین سال از دوره ریاست باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا، این کشور حدود ۲۶ هزار بمب به ۷ کشور پرتاب کرد. پس از تاسیس جمهوری خلق چین در ۷۰ سال گذشته، این کشور هیچ جنگ و یا درگیری نظامی را به طور مبتکرانه برپا نکرده است. پس چه کشوری تهدید کننده صلح جهان است، کاملا واضح است.

در پس حوادث عمده امنیتی جهان در سال های اخیر، نقش آمریکا دیده می شود. این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم، علیه افغانستان و عراق جنگ برپا کرد، به سوریه حمله کرده و تلفات سنگینی از مردم بی گناه بر جا گذاشت و پیرامون مساله پناهندگان در کشورهای اروپایی بحران جدی برانگیخت. پس از روی کار آمدن دولت کنونی آمریکا، این کشور به مراتب سیاست یک جانبه گرایی در پیش گرفته است. برای نمونه، آمریکا بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل شناخته و قطع نامه سازمان ملل و تفاهمات جامعه بین المللی در این باره را پایمال کرده است. همچنین آمریکا با خروج از پیمان موشک های میانبرد و کوتاه برد که بین آمریکا و روسیه امضا شده، پایه امنیت راهبردی جهانی را تخریب کرده است. علاوه بر این، آمریکا با پرچم "کشتیرانی آزاد"، ناوگان جنگی خود را به آب های ده ها کشور دنیا اعزام کرده است... در واقع آمریکا زورگویانه، مخرب صلح و منشاء ناآرامی جهان است.

بر اساس آمار موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، هزینه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۴۰ میلیارد دلار رسید که در مقام نخست در جهان قرار داشته و برابر با بودجه هشت کشور از مقام دوم تا نهم است. این در حالیست که چین با انتشار کتاب سفید «امور دفاعی چین در عصر جدید» برعدم گسترش زمین و عدم ایجاد منطقه تحت نفوذ خویش تاکید کرده است. هزینه سرانه نظامی چین در سال ۲۰۱۷ تنها ۷۵۰ یوان بود که ۵ درصد آمریکاست.

کارتر رییس جمهوری پیشین آمریکا صراحتا اعلام کرد: آمریکا جنگجوترین کشور در دنیاست. این در حالیست که چین هیچ پولی در جنگ اسراف نکرده است. ماهاتیر نخست وزیر مالزی در این باره گفت: مالزی و چین روابط حدود ۲۰۰۰ ساله داشته و چین هرگز نسبت به مالزی به زورگویی نپرداخته و سلطه پذیری نداشته است. چین به گسترش زمین دست نزده و بر دیگران درد و رنج تحمیل نمی کند.

علت آن چه که برخی آمریکایی‌ها به چین تهمت می زنند، این است که عملکرد استیلاجویی آن ها در درازمدت مورد مقابله شدید گرایش جهانی شدن اقتصاد و چند قطبی شدن سیاسی قرار می گیرد. آن ها چین را به عنوان هدف حمله تلقی می کنند و ادعای "تهدید چین" را ایجاد می کنند که هدف عمده آن ها انتقال تناقض داخلی آمریکا و کسب سود برای گروه منافع در پس آن ها با استفاده از این فرصت است.

چین به عنوان کشوری صلح دوست هرگز راه استیلاجویی پس از قوی شدن را انتخاب نمی کند، بلکه چین سازنده و مدافع صلح جهان است. اکنون، چین جمعا بیش از ۳۷ هزار نفر از نظامیان حافظ صلح را اعزام کرده که این رقم بیشتر از کشورهای دیگر اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل است و عامل کلیدی و نیروی کلیدی عملیات حافظ صلح از سوی سازمان ملل نامیده می شود. نسبت چین در برعهده گرفتن هزینه سازمان ملل از ۲.۰۵۳ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۱۲.۰۰۵ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته که تمام آن را پرداخته است. اما آمریکا که خودش را رهبر جهان می داند، تا اول ژانویه امسال ۳۸۱ میلیون دلار بودجه معمولی سازمان ملل و ۷۷۶ میلیون دلار هزینه حوزه حافظ صلح سازمان ملل را نپرداخته است. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت که بدهکاری حوزه حافظ صلح آمریکا بیش از یک سوم مبلغ کل بدهکاری سازمان ملل را شامل می شود.

جهان امروز صلح آمیز نیست، انسان ها با بسیاری چالش های مشترک رو به رو هستند. چین و آمریکا به عنوان اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل باید در سروسامان دادن مسایل امنیتی مهم از جمله مساله هسته ای شبه جزیره کره، مساله هسته ای ایران و اوضاع خاورمیانه همکاری کنند. اگر بعضی سیاستمداران آمریکا بر اندیشه استیلاجویی پایبند باشند و به دنبال سیاست زورگویی بوده و به تهدید دیگران بپردازند و یا ناآرامی ایجاد کنند، از سوی جامعه متمدن جهانی شدن قرن ۲۱ کنار گذاشته می شوند. دست کشیدن از تفکر جنگ سرد و بازی مجموع صفر، مقابله با "کمبود صلح" با همکاری سیاسی و امنیتی، انتخاب صحیح آمریکا است.

کد خبر 4677380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha