۵ مرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۱۷

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس:

نهضت مهارت آموزی در کشور نیازمند عزم ملی است

نهضت مهارت آموزی در کشور نیازمند عزم ملی است

اراک- نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: مهارت آموزی در کشور به طور قطع یک نهضت ملی بوده و تحقق آن نیز نیازمند عزم ملی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی عصر شنبه در مراسم هفته مهارت و روز ملی کار آفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه ای در اراک، اظهار داشت: موضوع مهارت آموزی در سال‌های اخیر با توجه به ضرورت ایجاد شده به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: افراد جامعه باید از توانمندی‌های لازم برخوردار باشند، این مهارت با مهارت‌های زندگی آغاز و پس به مهارت‌های شغلی می‌رسد و به دنبال آن شامل مهارت‌های اجتماعی می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کسب مهارت‌های زندگی به‌عنوان اولین مهارت لازم دارای مشکل هستیم، تاکید کرد: جوان برای آغاز زندگی فاقد مهارت زندگی است از طرفی پدیده شوم طلاق به عنوان یک اصل اجتماعی بخش عظیمی از عوامل آن به عدم مهارت آموزی درست جوانان باز می‌گردد.

کریمی اظهار کرد: در دهه‌های گذشته جوانان برای پیدا کردن شغل مناسب تنها یک مدرک اخذ می‌کردند و تا جایی آموزش‌های نظری و مدارک تحصیلی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها با توجه به نیازهای جامعه، برای توسعه نظام اداری وجود داشت، اما مدت‌ها است با اشباع گسترده نیروهای تحصیل کرده در ادارات دولتی مواجه هستیم حتی در شرکت‌های خصوصی نیز وجود نیروی تحصیل کرده فاقد مهارت مورد پذیرش نیست.

وی افزود: متأسفانه امروز جوانان برای فرار از بیکاری و سرگرمی تنها درس می‌خوانند این وضعیت برای نظام آموزش عالی هزینه‌هایی را به همراه دارد و هدر رفت سرمایه‌های ملی در جریان مدرک گرایی را به دنبال دارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: چند سالی است که نهضت مهارت آموزی در کشور آغاز شده و به طور قطع یک نهضت ملی است و سازمان فنی و حرفه ای به تنهایی توان و ظرفیت هدایت این نهضت را ندارد و نیازمند عزم ملی است.

کریمی گفت: هنگامی که پسران به خدمت سربازی می‌روند و آموزش‌های فنی و حرفه ای را فرا می‌گیرند یک ضرورت مهم در کشور را نشان می‌دهد که در این فرصت دو ساله در پادگان می‌توانند آموزش‌های لازم مهارتی را فرا بگیرند از طرفی در زندان‌ها نیز امکان فراهم آمده است اما کافی نیست.

وی افزود: در سال‌های گذشته منتظر مهارت آموزان بودیم اما امروز باید به سراغ جوانان برویم و زمینه‌های گسترده ای را مهیا کنیم تا با سهولت بتوانند مهارت آموزی را داشته باشند و از این ظرفیت استفاده کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تمامی ارگان‌ها از قبیل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و … در اشاعه فرهنگ مهارت آموزی باید مشارکت کنند.

کریمی گفت: نقش آموزش و پرورش در تشویق دانش آموزان به کسب آموزش‌های فنی و حرفه ای بسیار پر رنگ است و بهتر است از دوره نوجوانی این آموزش‌ها را آغاز کنند.

وی تاکید کرد: اتصال سازمان آموزش فنی و حرفه ای با وزارت کار و تعاون شاید منطقی به نظر نرسد و حضور این سازمان در کنار آموزش و پرورش از نظر ساختاری و تناسب فعالیت منطقی‌تر و مناسب‌تر است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در وضعیتی که امروز یکی از مهم‌ترین معضل‌های کشور بیکاری است با پدیده کارگران خارجی که چندین میلیون نفر هستند مواجه هستیم و آن‌ها بسیاری از کارهایی را انجام می‌دهند که جوانان ما فاقد مهارت، توانایی و تمایل به انجام آن هستند.

کریمی اظهار کرد: امروز صدها حلقه قنات در روستاها وجود دارد و میلیاردها تومان اعتبارات برای لایروبی قنوات لحاظ شده است، اما هیچ نیرویی برای لایروبی این قنوات وجود ندارد و چرا نباید این مهارت‌ها را آموزش داد؟ بطور قطع از این دست فعالیت‌ها بسیار است.

وی گفت: امروز علی رغم اینکه استان مرکزی به لحاظ نرخ بیکاری کمتر از سطح ملی است، اما بعضی شهرستان‌ها مانند خمین با نرخ بیکاری ۱۲ درصد مواجه است از سوی دیگر شهرستان‌هایی مانند اراک، دلیجان و ساوه اجازه بکارگیری نیروی خارجی را برای کارهای خود درخواست می‌کنند پس مشخص است که در این شهرستان‌ها کار و فعالیت جریان دارد اما، جوان ما مهارت لازم برای تصدی این مسئولیت‌ها را ندارند.

کد خبر 4677823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha