۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵

موافقت شورای شهر تهران با انتشار ۳۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت

موافقت شورای شهر تهران با انتشار ۳۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت

اعضای شورای شهر تهران با دو فوریت انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز پیروز حناچی گزارشی از افتتاحیه های مترو طی دو سال اخیر در صحن شورا ارائه کرد و سپس درخواست کرد اعضای شورا مجوز انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را بدهند که پس از پایان این گزارش، محسن هاشمی به وی گفت لیست افتتاحیه های شما بسیار بلند بالا بود اما ما معمولاً برای ایجاد خروجی های دوم مترو، افتتاح نمی گرفتیم و نمی توان اسم اینها را افتتاح گذاشت.

وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: پیشنهاد می کنم برای اینکه بتوانید از این اوراق استفاده کنید، با دوفوریت آن موافقت شود که اعضای شورای شهر با ۱۷ رای با این موضوع موافقت کردند.

همچنین سالاری از هاشمی درخواست کرد فرصتی به محسن پورسید آقایی دهد تا میزان اعتبارات لازم برای تکمیل خطوط را ارائه کند که محسن هاشمی گفت بعداً این فرصت را به وی خواهد داد.

در ادامه این جلسه شهردار تهران به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در بحث گسترش حمل‌ونقل عمومی پرداخت و گفت: از ابتدای دوره فعالیت شورای شهر جدید یعنی ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ اقداماتی به شرح زیر صورت گرفته است:
- بهره‌برداری از ایستگاه فرودگاه مهرآباد در تاریخ ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
- بهره‌برداری از ۵۱ دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی در تاریخ ۱۳۹۶/۰۸/۰۸ 
- بهره‌برداری از ورودی جنوبی ایستگاه شادمان در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
- بهره‌برداری از ورودی جنوبی ایستگاه متروی ابن‌سینا در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
- بازگشایی بخش میانی خط ۷ و ۵ ایستگاه و ۶ کیلومتر تونل در تاریخ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
- بهره‌برداری از ۵ هواکش میان تونلی در خط ۳ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
- تکمیل سیگنالینگ خط ۳ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
- بهره‌برداری ورودی دوم ایستگاه قائم در خط ۳ در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
- بهره‌برداری از ۳ ایستگاه و ۷.۵ کیلومتر از خط شمالی خط ۷ در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
- بهره‌برداری از ۳ ایستگاه به همراه ۵۰ کیلومتر از خط ۶ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
- بهره‌برداری ۲ ایستگاه از جنوب شرقی خط ۷ در خرداد ۹۸

وی ادامه داد: این اقدامات از جمله اقدامات صورت گرفته بوده و همچنین در اواخر ماه جاری ۴ قطار از ۷۰ واگن معروف به ناوگان حمل‌ونقل اضافه خواهد شد و ایستگاه‌هایی به خطوط شهری تهران اضافه می‌شود.

حناچی در ادامه به ارائه پروژه‌هایی که قرار است در آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرند پرداخت و گفت: در بخش فهرست افتتاح‌های خط ۳ مترو تهران به مبلغ ۶۳۷ میلیارد تومان نیاز داریم که از این میزان ۴۷ میلیارد تومان سهم دولت، ۱۹۰ میلیارد تومان سهم منابع شهرداری، ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع اوراق ۹۸ و ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع مجتمع‌های ایستگاهی تأمین خواهد شد. همچنین در مهر ماه سال ۹۸ بهره‌برداری پست برق نوبنیاد، در آذر ماه سال ۹۸ بهره‌برداری پست برق ایستگاه قلعه‌مرغی، در بهمن سال ۹۸ بهره‌برداری از ۳ هواکش میان‌تونلی، در اسفند ۹۸ بهره‌برداری از ایستگاه اقدسیه و ۳ هواکش میان‌تونلی، در خردادماه سال ۹۹ بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه سهروردی و ۳ هواکش میان‌تونلی و در شهریور ۹۹ بهره‌برداری از فاز اول پایانه آزادگان در دستور کار شهرداری تهران است. 

وی با اشاره به لیست افتتاح‌های خط ۴ اضافه کرد: به منظور تکمیل این خط نیاز به ۶۸۸ میلیارد تومان منابع داریم که ۱۰ میلیارد تومان از منابع دولت، ۲۷۸ میلیارد تومان از منابع شهرداری و ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع اوراق مشارکت ۹۸ و ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع مجتمع‌های ایستگاهی در نظر گرفته شده است. همچنین در اسفندماه سال ۹۸ افتتاح فاز اول پارکینگ اکباتان و در تیرماه سال ۹۹ افتتاح فاز اول توسعه غربی خط ۴ با ایستگاه پروانه و بخش ایستگاه ارم سبز در دستور کار شهرداری تهران است.

حناچی با اشاره به لیست افتتاح‌های خط ۶ اضافه کرد: برای تکمیل خط ۶ به مبلغ ۲۴۵۵ میلیارد تومان منابع نیازمندیم که از این میزان ۹۱۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری، ۸۴۵ میلیارد تومان از منابع اوراق ۹۷ و ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع اوراق ۹۸ تأمین خواهد شد. همچنین در اسفند ۹۹ شاهد افتتاح ایستگاه‌های تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی، ستاری و همچنین ۳ هواکش میان‌تونلی در خط ۶ خواهیم بود و در شهریور ماه سال ۹۹ شاهد افتتاح ایستگاه‌های شهران، کوهسار، بوستان لاله و میدان ولیعصر (عج) و ۱۰ کیلومتر از مسیر به همراه ۸ هواکش میان‌تونلی، پست برق کیانشهر و فاز اول پایانه دولت‌آباد خواهیم بود.

به گفته شهردار تهران، برای افتتاح لیست خطوط ۷ به ۱۸۴۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است که از این میزان، سهم منابع شهرداری ۵۹۰ میلیارد تومان و منابع اوراق ۹۷، ۴۵۵ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: در شهریور و مهرماه نیز هواکش‌های میان‌تونلی در خط ۷ به بهره‌برداری خواهند رسید و در دی و بهمن‌ماه سال آینده نیز ایستگاه برج میلاد به بهره‌برداری می‌رسد. در اسفندماه سال ۹۸ ایستگاه شهید محلاتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

حناچی به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در مجموع، تعداد ناوگان اتوبوسرانی ۵ هزار و ۹۲۶ دستگاه است که از این تعداد ۱۳۴۲ دستگاه در بخش عمومی و ۴۵۸۴ دستگاه در بخش خصوصی فعال است که از این تعداد ۳۲۳۳ دستگاه اتوبوس‌های فرسوده هستند که ۴۲۸ دستگاه در بخش عمومی و ۲۸۰۴ دستگاه در بخش خصوصی است.

شهردار تهران با بیان اینکه در تلاش هستیم که با گرفتن تسهیلات و توزیع آن به تقویت خطوط اتوبوسرانی پایتخت بپردازیم، عنوان کرد: ۵۰ درصد هزینه‌ها توسط دولت، ۲۵ درصد هزینه‌ها توسط بهره‌بردار و ۲۵ درصد دیگر از طرف شهرداری تهران تأمین خواهد شد. تعداد اتوبوس‌های قابل نوسازی از طریق اوراق مشارکت به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان، ۵۰۰ دستگاه خواهد بود.

کد خبر 4684096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha