۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی:

صرفه‌جویی بیش از این در بنیاد معنی ندارد/اصلاح به جای ادغام

 صرفه‌جویی بیش از این در بنیاد معنی ندارد/اصلاح به جای ادغام

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی می‌گوید صرفه‌جویی و کاهش هزینه بیشتر از وضع موجود در بنیاد شعر و ادبیات معنایی ندارد.

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفتگو با مهر با اشاره به اخبار منتشر شده درباره تصمیم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ادغام سه موسسه خانه کتاب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به اینکه از نظر اداری بنیاد به تصمیم وزارتخانه و معاونت فرهنگی تمکین کامل خواهد کرد عنوان کرد: درباره این موضوع با توجه به اینکه این تصمیم در مراجع بالادستی گرفته شده است آنها باید اظهار نظر کنند. من به عنوان یک کارشناس ادبی و نه مدیرعامل بنیاد نظراتی در این زمینه دارم که به مدیران معاونت نیز اعلام کرده‌ام و در نهایت آنها باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

قزلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بنیاد و فعالیت‌های آن می‌تواند درآمدزا باشد تا بخشی از دغدغه‌های موجود درباره ادغام آن در سایر موسسات را منتفع کند، عنوان کرد: موضوع ادبیات و کاری که بنیاد برای حمایت از تولید و پرورش آن در میان مخاطبان و اهل آن انجام می‌دهد درآمدزا نیست. نه تنها در ایران که در همه‌جای دنیا این مساله با کمک دولت‌ها پیش می‌رود. من فکر می‌کنم مدیران وزارت ارشاد نیز در این ماجرا به دنبال این هستند تا از محل درآمد زایی سایر موسسات تابع معاونت فرهنگی برای حمایت از ادبیات و برنامه‌های بنیاد برای آن کمک شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع صرفه‌جویی و چابک‌سازی ستادی موسسات تابع معاونت فرهنگی و اجرای آن در بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: وقتی در سال ۹۳ من مسئولیت بنیاد را در دست گرفتم ۲۷ کارمند داشت و پس از آن موضوع شعر نیز به ماموریت‌های اضافه شد و بعد از آن جوایز ادبی و در نهایت انجمن‌های ادبی و برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز برپایی پایگاه‌های اینترنتی ادبی مانند نقد شعر و داستان و یکی ادبیات نیز به ماموریت‌های ما اضافه شد. در تمامی این سال‌ها و با اضافه شدن این ماموریت‌ها  بودجه ما نه تنها زیاد نشد که کم هم شد و ما الان نیز با ۳۰ نفر نیرو کارمان را به پیش می‌بریم. این از نظر من یعنی تلاش حداکثری در صرفه‌جویی و جلو بردن کارها به صورت غیربروکراتیک. در همین حالا که صحبت می‌کنیم سامانه انجمن‌های ادبی کاملا تحت وب اداره می‌شود و پایگاه‌های نقد شعر و ادبیات نیز با سه نفر در کل اداره می‌شوند و بیش از ۴ هزار کاربر هم دارند. پایگاه ویکی ادبیات هم ۲۰۰ مدخل تعریف شده دارد که در صورت تامین منابع تا پایان سال به ۱۰۰۰ مدخل می‌رسد که البته بعید می‌دانم منابع موجود برای اینکار مهیا شود.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه با تاکید بر اینکه مساله صرفه‌جویی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی معنی و اثری ندارد، عنوان کرد: انجمن سینمای جوان به عنوان یکی از پنج موسسه تابع سازمان سینمایی با هدف تربیت سینماگران جوان و فعالیت برای مهیا کردن بستر ورود حرفه‌ای جوانان به سینما سالانه ۲۲ میلیارد تومان بودجه دارد. همین وظیفه را بنیاد در بحث ادبیات بر عهده دارد و بودجه‌اش سالانه تنها ۵ میلیارد تومان است. بنیاد از این بیشتر امکان صرفه‌جویی و چلانده شدن ندارد.

قزلی تصریح کرد: من به مدیران بالادستی وزارت ارشاد حق می‌دهم که به فکر ادغام بیافتند. برخی از موسسات تابع وزارتخانه بسیار بزرگ شده‌اند و هزینه‌هایشان از کارکردشان بیشتر شده است و ادغام و حذف برخی از آنها واقعا معنی‌دار است. برخی از این موسسات در کنار هم اصلا می‌توانند خودشان یک وزارتخانه باشند. همین وضعیت ذهنیت ادغام را تقویت کرده است. من به عنوان یک کارشناس ادبیات معتقدم که ادغام سازمان ادبیات در سایر موسسات دیگر کار معمولی نیست. در همه جای دنیا ادبیات را تا جای ممکن از بخش دولتی دور می‌کنند و البته دولت به آن بخش دور شده برای روی پا ماندن کمک می‌کند. من در این ماجرا به مدیران معاونت توصیه کردم که موضوع ادبیات و بنیاد را از ادغام خارج کنند و حتی عنوان کردم که اصلاح ساختار برای بنیاد باید به این صورت باشد که همه موضوعات مربوط با ادبیات از جمله خرید کتاب، اعطای درجه هنری، گرنت و... . باید در یک مجموعه متمرکز شود. در همه جای دنیا ۷۰ درصد کار کتاب ادبیات است و بدون آن کار کتاب معنی ندارد. اینها توصیه ما بود اما در نهایت هر تصمیمی گرفته شود ما تمکین اداری و تشکیلاتی می‌کنیم.

کد خبر 4685079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha