۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶

مدیرعامل بانک توسعه تعاون:

حذف چهار صفر از پول ملی محاسبات را تسهیل می‌کند

حذف چهار صفر از پول ملی محاسبات را تسهیل می‌کند

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه حذف صفر از پول ملی باعث تقویت ارزش پول می شود، گفت: تحقق سهم ۲۵ درصدی سهم تعاون از اقتصاد نیازمند افزایش سالانه ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت اله مهدیان امروز دوشنبه ۱۴ مردادماه در نشستی خبری با تشریح اهم اقدامات بانک عامل بخش تعاون، درباره حذف صفر از پول ملی اظهار داشت: حذف چهار صفر از پول ملی می تواند محاسبات را تسهیل کند ضمن اینکه این موضوع در سال ۸۵ نیز یک بار مطرح شده بود و در آن زمان نیز برخی کارشناسان بر این باور بودند که حذف صفر باید در نظام پولی کشور زودتر عملیاتی شود.

مهدیان تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر به غیر از شبکه بانکی کشور تقریباً همگان از واحد پولی تومان استفاده می کنند و به نوعی «تومان» واحد پولی غیر رسمی کشور است. بنابراین حذف صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان، علاوه بر اینکه محاسبات را آسان می کند می تواند موجب تقویت ارزش پول ملی شود.

مدیرعامل بانک عامل بخش تعاون همچنین گفت: در چهارو نیم ماه گذشته از سال مالی ۳۷۰۰ میلیارد تومان مجموع تسهیلات پرداختی بانک در قالب ۴۹ هزار فقره بوده است که این میزان تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳۶ درصدی برخوردار است؛ همچنین ۷۳ درصد از تسهیلات این بانک در بخش تعاون پرداخت شده است.

افزایش دو برابری سرمایه بانک در سال جاری از محل بودجه ۹۸

مهدیان همچنین با بیان اینکه در سال ۹۷ به میزان ۹ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان مجموع تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون بوده است، ادامه داد: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال میزان پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی شتاب می گیرد، پیش بینی می کنیم میزان تسهیلات اعطایی با رشد حداقل ۴۰ درصدی تا پایان سال به ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی همچنین به موضوع افزایش سرمایه بانک  اشاره کرد و گفت: موضوع کمبود سرمایه یکی از چالش های سیستم بانکی از جمله بانک توسعه تعاون است. در حال حاضر سرمایه بانک هزار میلیارد تومان است که با تلاش ها و پیگیری های بانک، مجموعه دولت و مجلس در قالب بودجه ۹۸، هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک اضافه شد که مکاتبات آن با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و به زودی با تخصیص این منابع، سرمایه بانک توسعه تعاون به دو هزار میلیارد تومان افزایش می یابد. البته این میزان سرمایه نیز پاسخگوی نیاز بانک نیست و از هم اکنون رایزنی ها برای افزایش سرمایه در قالب بودجه سال ۹۹ نیز در حال انجام است.

مدیرعامل بانک عامل بخش تعاون در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر ۹۲ هزار تعاونی فعال در کشور در بخش های مختلف اقتصادی فعالیت می کنند، درباره سهم تعاون از اقتصاد ملی اظهار داشت: در خصوص میزان سهم تعاون در اقتصاد، اختلاف نظر است اما اعدادی که اعلام می شود بین ۵ تا ۷ درصد است که تا سقف ۲۵ درصدی هدف گذاری شده در سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی فاصله دارد.

وی با بیان اینکه باید باور عموم به بخش تعاون بیشتر شود، تأکید کرد: بانک توسعه تعاون بازوی مالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و قطعاً یکی از راهکارهای حمایت از بخش تعاون، افزایش سرمایه این بانک است.

مهدیان با اشاره به اینکه برای تحقق سهم ۲۵ درصدی براساس برآوردهای صورت گرفته باید سالانه ۳ هزار میلیارد تومان نسبت به افزایش سرمایه بانک اقدام شود، گفت: اگر طی ۱۰ سال در مجموع ۳۰ هزار میلیارد به سرمایه بانک اضافه شود می توانیم شاهد رشد قابل توجه سهم تعاون در اقتصاد ملی باشیم.

تقویت بخش تعاون نیازمند افزایش سرمایه سالانه ۳ هزار میلیارد تا ۱۰ سال

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته از آغاز فعالیت بانک توسعه تعاون بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که دو سوم این میزان، تسهیلات مربوط به سه سال اخیر بوده است.

این مقام مسئول در بانک عامل بخش تعاون با تأکید بر اینکه اولویت تسهیلات دهی شبکه بانکی از جمله این بانک اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تولید با دو هدف حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید است، درباره عملکرد تسهیلات اشتغال روستایی نیز گفت: سهم بانک توسعه تعاون به عنوان یکی از چهار بانک عامل پرداخت کننده تسهیلات اشتغال روستایی از کل ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی برای اشتغال روستایی، ۲۴۷۶ میلیارد تومان است که تاکنون با توجه به تخصیص منابع صندوق توسعه و آورده بانک هزار و ۷۲۶ میلیارد طرح اشتغال روستایی مصوب شده که هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان منجر به قرارداد شده است و تاکنون نیز هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

مهدیان با بیان اینکه ۹۰ درصد متقاضیان دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی از بانک توسعه تعاون، از شرکت های غیر تعاونی هستند، خاطرنشان کرد: این گلایه وجود دارد که چرا شرکت های تعاونی کمتر از تسهیلات استفاده می کنند.

وی همچنین درباره اضافه برداشت این بانک از منابع بانک مرکزی نیز تأکید کرد: در سه سال گذشته هیچ گاه از بانک مرکزی اضافه برداشت نداشتیم و همواره تلاش کردیم تعادل بین منابع و مصارف را مدیریت کنیم ضمن اینکه هیچ گاه حساب جاری بانک توسعه تعاون نزد بانک مرکزی قرمز نشده است.

مهدیان تصریح کرد: ۸۵۰ میلیارد تومان مجموع خطوط اعتباری است که در سه سال گذشته از بانک مرکزی دریافت کرده ایم.

مدیرعامل بانک عامل بخش تعاون همچنین درباره آخرین وضعیت فروش اموال مازاد این بانک با توجه به اینکه براساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۸ تمام بانک ها باید اموال مازاد خود را به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در این خصوص صادقانه صحبت کنیم باید اعلام کنم اینکه صد درصد اموال و املاک مازاد بانک را واگذار کنیم، یک ادعای ناصحیح است چرا که رکودی که امروز در اقتصاد ما حاکم است آثار خود را در همه بخش ها گذاشته است. بنابراین ضمن تأکید بر تعیین تکلیف هرچه زودتر اموال مازاد، تا پایان امسال نمی توانیم این اموال را تعیین تکلیف کنیم. البته حجم اموال و املاک مازاد بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی بسیار ناچیز است.

کد خبر 4685264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha