۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۳۲

یادداشت مهمان؛

لزوم مشارکت جمعی در رفع نیازهای آموزشی و فرهنگی کودکان سیل‌زده

لزوم مشارکت جمعی در رفع نیازهای آموزشی و فرهنگی کودکان سیل‌زده

علی‌الله سلیمی از هموطنان دعوت کرد با حضور در پویش «مهربانی در مهر» برای مشارکت در تامین اقلام فرهنگی و آموزشی کودکان مناطق سیل‌زده کشور اقدام کرده و در بهبود روحیه‌شان شریک شوند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: به دنبال برگزاری پویش «بهار مهربانی» که با هدف کاهش آلام مردم به ویژه کودکان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی کودکان در مناطق سیل‌زده اجرا شد، طرح «مهربانی در مهر» برای تهیه نوشت افزار اسلامی- ایرانی و کتاب‌های کمک درسی برای کودکان و دانش‌آموزان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

این اقدام با توجه به نزدیک‌شدن سال تحصیلی جدید به منظور تهیه نوشت افزار اسلامی- ایرانی و کتاب‌های کمک درسی، در راستای اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای امداد فرهنگی و تأمین نیازهای روانی کودکان و نوجوانان در مناطق سیل‌زده از ۲۰ تیر تا ۳۰ مرداد برگزار می‌شود و طی این مدت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به‌عنوان پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی (شامل نوشت افزار اسلامی- ایرانی و کتاب های کمک درسی) فعالیت می‌کنند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در روند اجرایی طرح «مهربانی در مهر» اقلام جمع‌آوری شده پس از ساماندهی و تفکیک، تا تاریخ ۱۰ شهریور به انبار اداره کل منابع ارسال می‌شود تا پس از ارزیابی‌های لازم به استان‌های سیل زده ارسال شود و در اختیار کودکان و دانش‌آموزان این مناطق قرار گیرد.

علی‌الله سلیمی داستان‌نویس و منتقد ادبی یادداشتی درباره حضور و مشارکت در این پویش نوشته و آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده که در ادامه آن را می‌خوانیم:

این روزها با قرار گرفتن در روزهای گرم تابستان که دیگر از باران‌های تندورگباری و سیل‌های ویرانگر و مرگبار خبری نیست، شاید خیلی‌ها فراموش کرده باشند که ابتدای همین سال؛ باران‌های موسمی با بخش‌هایی از کشورمان چه کرد و چه خانه‌ها، جاده‌ها، پل‌ها و حتی مدارس بچه‌ها که در جریان آن سیل‌های ویرانگر از بین رفت و شرایط بعد از سیل، زندگی عادی را برای بسیاری از هموطنان دشوار کرد.

طبعا در آن شرایط سخت که بلای طبیعی، سیل به طور ناگهانی از راه رسید و زیرساخت‌های بسیاری از شهرها و روستاها را تخریب کرد، روحیه ساکنان مناطق سیل‌زده، به‌ویژه کودکان را هم تضعیف کرد. چنین شرایطی است که یاری و کمک همنوعان می‌تواند در التیام دردهای روحی و روانی کودکان مناطق سیل زده موثر باشد. دنیای کودکی مرحله‌ای از سن آدمی است که نیاز به آموزش و یادگرفتن دارد و طبیعی است که در شرایط بحرانی بعد از واقعه سیل و به دلیل تخریب اغلب زیرساخت، کودکان این مناطق در تامین نیازهای آموزشی و فرهنگی ویژه این مرحله سنی، مانند انواع نوشت افزار و کتاب های کمک درسی با مشکل مواجه شوند؛ به ویژه در روزهای اخیر که به بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم. اگر این نیازها به موقع تامین نشود و نوشت افزار و کتاب های کمک درسی در آغاز سال تحصیلی جدید به دست کودکان و دانش آموزان در استان‌های سیل زده نرسد، روحیه این کودکان به مراتب ضعیف‌تر می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث افت تحصیلی و تضعیف روحیه در میان این دانش آموزان شود و ممکن است در شکل‌گیری شخصیت این کودکان در این مرحله سنی که به‌شدت حساس است، تاثیرگذار باشد و خلاء های روحی و روانی در شخصیت آنها ایجاد کند.

طبعا درمان این نوع دردها و آلام انسانی در آینده به‌مراتب سخت‌ودشوار و در مواردی غیرممکن خواهد بود. بنابراین، شایسته است هر یک از ما با پیوستن به پویش «مهربانی در مهر» که با هدف کاهش آلام مردم به‌ویژه کودکان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی کودکان در مناطق سیل‌زده، با اهدای نوشت افزار اسلامی- ایرانی و کتاب‌های کمک درسی برای کودکان و دانش‌آموزان استان‌های سیل‌زده، و مراجعه به نزدیکترین کتابخانه عمومی محل زندگی‌مان، در تامین این اقلام فرهنگی و آموزشی برای کودکان مناطق سیل‌زده سهیم باشیم و با مشارکت در این حرکت فرهنگی و انسانی، در بهبود روحیه این کودکان موثر باشیم.

کد خبر 4685673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha