۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱

رئیس دانشگاه به مهر خبر داد؛

اقدامات دانشگاه فردوسی در زمان تحریم/ایجاد باشگاههای صنعت و معدن

اقدامات دانشگاه فردوسی در زمان تحریم/ایجاد باشگاههای صنعت و  معدن

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از مطالعات پژوهشی در حوزه انرژی در شرق کشور خبر داد و گفت: متخصصان و پژوهشگران دانشگاه به منظور کار پژوهشی میدانی به میادین نفتی می روند.

محمد کافی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون نقش دانشگاه ها در مقابله با تحریم اظهار داشت: در این برهه دانشگاه ها نقش کلیدی دارند و باید دانش آموختگانی تربیت کنند که اولاً علم را در جامعه پیاده سازی و ثانیاً از آن، ثروت تولید کنند. به عبارتی در این شرایط دانشگاه ها باید از تحقیقات صرف دست کشیده و با حرکت به سمت تحقیقات کاربردی، مشکلات جامعه را محور تحقیقات خود قرار دهند.

کافی ادامه داد: مطمئناً اگر در چنین وضعیتی، این رویه در پیش گرفته شود، دانشگاه میتواند نقش آفرین باشد و اکنون نیز دانشگاه های کشور در تلاش هستند تا  دانش آموختگانی تحویل جامعه بدهند که توانمندی و مهارتشان افزایش پیدا کند.  

تغییر سرفصلهای دروس تئوری به دروس کاربردی

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این مسیر،  اکثر دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، با تغییر سرفصل‌های خود از دروس تئوری صرف به دروس کاربردی، آنها را در قالب کارورزی و کارآموزی ارائه می دهند و دانشجویان در رشته های دامپروری، کشاورزی،  صنایع غذایی و ... با حضور در مزارع و کارخانجات، درس مربوطه را می گذرانند.

وی گفت: بطور مثال؛ برخی کارخانجات اکنون در دانشگاه فردوسی، پایلوت های صنایع غذایی ایجاد کرده اند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان با حضور در آن، تحقیقات خود را در راستای توانمندسازی و مهارت افزایی، انجام می دهند.

باشگاه های دانشجویی صنعت و معدن ایجاد شد

کافی از ایجاد باشگاه های دانشجویی صنعت و معدن بعنوان اقدام دیگر دانشگاه فردوسی مشهد در شرایط تحریم یاد کرد و گفت: با تشکیل این باشگاه ها بدنبال این هستیم تا دانشجویان عضو که غالباً دانشجویان رشته های فنی هستند، بتوانند فعالیتی کلینیکی را در حوزه صنعت تجربه کنند.

وی ادامه داد: در این فضای کلینیکی، دانشجویان در کنار استادان و نیز افراد مجرب هر حوزه با بررسی جوانب مختلف، ضمن احصای نقایص و مشخص کردن مشکلات واحد های صنعتی، آنها را برای رفع به قسمتهای مختلف ارائه می کنند.

توجه به شرکت های دانش بنیان در دستور کار 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد توجه به شرکتهای دانش بنیان را راهکار دیگر این دانشگاه برای برون رفت از شرایط تحریم برشمرد و گفت: در حال حاضر بحث شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه ها و از جمله دانشگاه فردوسی مشهد رونق گرفته است.

وی افزود: ما در تلاش هستیم که هم خود دانشگاه و هم بخشهای مختلف صنعتی، نیازهایشان را از طریق این شرکت‌ها به اشتراک گذاشته و برای برطرف ساختن آنها، اقدام کنند. البته در این حوزه فقط به بخش صنعت محدود نشده ایم، بلکه در حوزه کسب و کار نیز متخصصین علوم انسانی دانشگاه تلاش می کنند تا با ایجاد مراکز رشد، خدماتشان را در حوزه های مختلف اراده دهند.

کافی ادامه داد: بطور مثال؛ از آنجا که مشهد یک شهر زیارتی است، شرکت‌ها برنامه و طرح هایی را در زمینه تامین سوغات، زیارت و همچنین فراهم ساختن امکان ماندگاری بیشتر زائرین در مشهد، ارائه می کنند.  

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه قطعاً هنوز بصورت صد درصد به آرمانها و ایده آل هایمان دست پیدا نکرده ایم، گفت: معتقدیم همینکه نگاهمان از بیرون به درون تغییر کرده و تلاشی جدی برای استفاده از توانمندی و ظرفیتهای داخلی داریم، روند خوبی آغاز شده است.

مطالعات پژوهشی در حوزه انرژی در شرق کشور آغاز شد

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه فردوسی بعنوان بزرگترین مرکز علمی شرق کشور، اظهار داشت: مطالعات در حوزه انرژی در شرق کشور، در مقایسه با مناطق جنوبی و غربی، کمتر صورت گرفته است. با وجود استقرار پالایشگاه گاز خانگیران در این بخش از کشور، اما اعتقاد داریم که باید مطالعات عمیقی در حوزه نفت و گاز در شرق ایران انجام شود. لذا با مساعدت وزارت نفت و پیرو مذاکرات سودمند، ظرفیتهای دانشگاه فردوسی در خدمت حوزه اکتشاف وزارت نفت قرار گرفته است.

متخصصان به میادین نفتی می روند

کافی افزود: قرارداد پروژه ای را سال قبل با وزارت نفت منعقد کردیم که خوشبختانه اجرای آن با موفقیت و رضایت کامل کارفرما به اتمام رسید و بتازگی نیز پروژه دوم به امضاء رسید. این پروژه در واقع یک کارِ پژوهشیِ میدانی است. یعنی؛ متخصصین ما با حضور در یک میدان نفتی، تحقیقات و اقدامات لازم را به طور مثال برای ارائه نسخه ازدیاد برداشت به وزارت نفت، انجام خواهند داد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: مزیتی که دانشگاه فردوسی مشهد و عموماً دانشگاه های جامع کشور نسبت به دانشگاه های صنعتی دارند این است که دانشگاه های جامع از تمام دیسیپلین ها و شاخه های علمی برای انجام یک پروژه، برخوردار هستند.

وی افزود: در همین قرارداد همکاری با وزارت نفت، ما سازماندهی کرده ایم که تمام ظرفیتمان را برای انجام پروژه به کار ببندیم. بطور مثال؛ گروه مهندسی شیمی، گروه زمین شناسی، گروه شیمی، گروه محیط زیست و حتی گروه مدیریت دانشگاه و نیز  پژوهشکده نفت و گاز و  پژوهشکده زمین لرزه نگاری را دور هم جمع و از آن ها تیم سازی کرده ایم. در حالی که ممکن است در یک دانشگاه صنعتی صرف، چنین امکانی وجود نداشته باشد.

کد خبر 4686875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      0 0
      هر دانشگاه بهتر است به تومان بگوید چقدر در اقتصاد موثر بوده است. برآورده کردن نیاز فعلی مهم است.