تألیف حسین هاشم نژاد؛

کتاب فلسفه هنر به بیان ساده منتشر شد

کتاب فلسفه هنر به بیان ساده منتشر شد

کتاب فلسفه هنر به بیان ساده تألیف حسین هاشم نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اخیرا به همت انتشارات میراث فرهیختگان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فلسفه هنر برای اقسام هنرها حکم زیربنا را دارد. هنرمند هر دیدگاهی در قلمرو فلسفه هنر داشته باشد، به طور مستقیم و غیرمستقیم آثار هنری او تأثیر فراوانی خواهد گذاشت و اساسا مکتب های گوناگون هنری در وادی نقاشی، داستان نویسی، نمایش نامه نویسی، تولید فیلم و غیره با توجه به تعاریف و برداشتهای نظری که پیروان این مکتب ها از هنر دارند، شکل می گیرند.

فهرست مطالب این اثر عبارت است از:

مقدمه

فصل اول: چیستی هنر

فصل دوم: نگاهی دیگر به چیستی هنر

فصل سوم: منشأ هنر

فصل چهارم: فلسفه هنر از منظر فلاسفه بزرگ اسلامی

فصل پنجم: کارکردها و کاربردهای هنر

فصل ششم: هنر دینی

فصل هفتم: نگرش فلسفی به مفهوم زیبایی خدا

فصل هشتم: خدا و هنرمندی از منظر چهار مکتب مشهور در فلسفه هنر و منظر اسلامی

منابع و مآخذ کتاب

منابع فارسی

منابع انگلیسی

در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: یکی از اقسام فلسفه های مضاف، فلسفه هنر است. فلسفه هنر به تبیین چیستی هنر و مبانی نظری و فلسفی هنر می پردازد. گاهی از این مبانی نظری به عنوان مبانی متافیزیکی و مابعدالطبیعی هنر اسم برده می شود. بایستی توجه داشت که در این کاربرد متافیزیک یا مابعدالطبیعه به معنای عام به کار رفته و معادل الهیات نیست. اساسی ترین پرسش ها در فلسفه هنر عبارت‌اند از: هنر چیست، ویژگی ذاتی هنر که در همه هنرها محفوظ و ثابت است، کدام است؟ منشأ هنر چیست؟ غایت و هدف هنر چیست؟ مصادیق هنر کدام اند؟ کاربردهای هنر چیست؟ آیا هنر دینی داریم؟ تعریف هر دینی چیست؟ و هنر جامعه، فرهنگ، اقتصاد سیاست چه رابطه ای دارد و ... . همچنین می توان گفت فلسفه هنر به تبیین مبادی و مبانی غیرهنری هنر یا مبانی تئوریک و فلسفی هنر می پردازد.

روش در فلفسه هنر همانند بقیه فلسفه های مضاف روش استدلال عقلی به شیوه عام است. مراد از شیوه عام استدلال عقلی این است که مقدمات آن مشروط و مقید به یقین منطقی بودن نیست. برخلاف ریاضیات و فلسفه محض که استدلال عقلی در آن دو بایستی صرفا متکی به مقدمات یقینی عقلی باشد، در فلسفه های مضاف گاهی از مقدمات حسی، تجربی، نقلی، دینی و ... هم استفاده می شود. از این رو کسانی می توانند در قلمرو فلسفه های مضاف اندیشه ورزی و قلم فرسایی کنند که روش استدلال عقلی را نامعتبر تلقی می کنند و از طرف دیگر در عرصه های فلسفه های مضاف اظهار نظر می کنند، در واقع ناخودآگاه در دام یک تناقضض و پارادوکس گرفتار شده اند و حکایت آنها حکایت کسی که بر شاخه درختی نشسته بود و آن را از بن می برید.

کتاب فلسفه هنر به بیان ساده تألیف حسین هاشم نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اخیرا به همت انتشارات میراث فرهیختگان به بهای 220000 ریال منتشر شد.

کد خبر 4701417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha