۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۱۲

شهردار تهران؛

امیدواریم گلوگاه های تامین اتوبوس و واگن را حل کنیم

امیدواریم گلوگاه های تامین اتوبوس و واگن را حل کنیم

شهردار تهران گفت: امیدوارم گره‌ها و گلوگاه‌های تامین اتوبوس های تهران و واگن‌های باقیمانده را نیز حل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پیروز حناچی، روز دوشنبه در آیین افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه میدان محمدیه و بسیج که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس و جمعی از اعضای شورای‌شهر تهران برگزار شد، گفت: موضوع آلودگی هوا و ترافیک دو مسأله اصلی پایتخت است که مردم تهران بارها به آن اشاره کردند. البته اگر در این باره از مردم نظرسنجی شود، قطعا مسایل اقتصادی را اول مطرح می‌کنند اما این دو امر هنوز هم جزو اولویت ها است چرا که ارتباط مستقیم با زندگی مردم، اتلاف وقت، اتلاف میلیون ها لیتر سوخت و گسترش ذرات معلق ناشی از سوخت های فسیلی دارد؛ ذرات معلقی که در همین شهر توزیع می شوند و ما باید کنترلشان کنیم.

وی تأکید کرد: کلانشهرها مشکلات مشترکی دارند؛ آلودگی، ترافیک، حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی بین عموم کلان‌شهر های دنیا مشترک است. به‌عنوان مثال هر چند که رشد جمعیت ٢٢ منطقه تهران به طور متوسط حدود ۲.۵ درصد بوده است، می‌بینیم که در اطراف تهران و شهرهای اقماری، بعضا رشد جمعیت ١٧ درصدی نیز وجود دارد. درست است که این شهرها جدا از حریم تهران اند، اما تاثیرات این موضوع در تهران نیز درک می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به این‌که اتصال شبکه ریلی از سیاست های اصلی ما است، گفت: در همین راستا اتصال مترو تهران به پرند، هشتگرد و اسلامشهر نیز تعقیب می شود.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز با رئیس شورای شهر تهران جلسه داشتیم که در آن پیشرفت ما در حمل‌ونقل عمومی با چینی‌ها مقایسه شد. ما با چینی‌ها همزمان شروع کردیم، اما آن ها در حال حاضر جلوتر هستند. البته این واقعیت را نیز باید در نظر گرفت که تولید ناخالص و درآمد سرانه خود را نمی‌توانیم با چین مقایسه کنیم.

وی افزود: با همین وصف، در رنکینگ جهانی مترو تهران جزو پانزده مترو اول است. باید همین جا از زحمات بنیانگذاران و توسعه‌دهندگان مترو در دوره‌های مختلف تشکر کنیم.

شهردار تهران همچنین گفت: بعضی شهرهای موفق سیاست «۵٠٠ متر تا ایستگاه مترو» را اجرا می‌کنند. در هر نقطه پاریس مرکزی، با پانصد قدم به یک ایستگاه مترو می‌رسید. مترو هنوز هم در این شهرها در حال توسعه است.

حناچی ضمن تاکید بر این‌که در آموزه‌های دینی گفته می‌شود مومن وقتی قول می دهد باید عمل کند، تاکید کرد: قول دادیم هر ماه یک ایستگاه افتتاح کنیم، بر این قولمان نیز هستیم؛ امیدواریم به زودی ایستگاه های جدید به شبکه ریلی تهران اضافه کنیم و بتوانیم ضمن حل مشکلات و گذر از گلوگاه تامین واگن، بحران ها را پشت سر بگذاریم و در همین مسیر پیشرفت داشته باشیم.

وی گفت: واقعیت این است که علاوه بر هزینه‌های قبلی، برای تکمیل این دو خط باید پنج هزار میلیارد تومان دیگر هم هزینه کنیم؛ به ویژه حالا که با قول‌های خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه امیدوارتر هم شده‌ایم.

شهردار تهران اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم خلأهای موجود در اتوبوسرانی را هم حل کنیم چرا که این مسیر ارتباط مستقیمی با رونق تولید و اشتغال دارد؛ از اعتبارات لازم برای این بخش ها هم استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه خطوط  ۶ و ۷ در شرایط سختی افتتاح شدند، گفت: در خط هفت با تحریم مواجه شدیم و مشاوران نرم‌افزاری که خارجی بودند، پروژه را رها کردند؛ در این شرایط متخصصین داخلی کار را به انتها رساندند. در مورد خط شش هم که کاملا در شرایط بحرانی تحریم بودیم، تلاش کردیم اغلب تجهیزات در داخل تامین شوند.

شهردار تهران گفت: قول دادیم حوزه قلمرو عمومی را گسترش دهیم؛ میدانگاه هفت‌تیر را هم در همین راستا به مردم هدیه دادیم، تبدیل میدان امام خمینی (ره) و میدان مشق به حوزه‌های قلمرو عمومی را نیز در دستورکار داریم.

حناچی به کمک های دولت نیز پرداخت و تصریح کرد: در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی، در شرایط بسیار مساعد همکاری با دولت به سر می‌بریم. علی‌رغم وضعیت اقتصادی سخت دولت، موردی نبوده که برای حمایت از دولت تقاضا کنیم و به آن عمل نشود.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم گره‌ها و گلوگاه‌های تامین اتوبوس های تهران و واگن‌های باقیمانده را نیز حل کنیم. این موضوع برای مردم اولویت دارد، پس یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری تهران در حل موضوعات حاکمیتی پایتخت تنها نخواهد بود.

کد خبر 4702675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha