اثر کلاوس مولر؛

ترجمه کتاب «شَمَنیسم؛ درمانگران، روح‌ها، آیین‌ها» منتشر شد

ترجمه کتاب «شَمَنیسم؛ درمانگران، روح‌ها، آیین‌ها» منتشر شد

کتاب «شَمَنیسم؛ درمانگران، روح ها، آیین ها» اثر کلاوس مولر با ترجمه شاهرخ راعی به همت انتشارات حکمت در تابستان سال جاری به بهای ۲۵۰۰۰۰ ریال منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «شَمَنیسم»،اساساً یکی از کهن‌ترین شیوه‌های درمانگری انسان است که بر پایه توانایی شمن در ایجاد خلسه و وساطت میان انسان‌ها، طبیعت و روح‌ها شکل گرفته است.

شمنان در جوامع خود، فراتر از جادودرمانگران سنتی، نقش‌هایی چون پیشگو، روحانی، حافظان ادبیات شفاهی و حکیمان و عارفانی آگاه نیز داشته‌اند.

نویسنده در این کتاب پدیدۀ شمنیسم را بر پایۀ پژوهش‌های موثق علمی به گونه‌ای همه‌جانبه و به دور از اطناب تشریح می‌کند.

مترجم در مقدمه به مسألۀ حضور یا عدم حضور شمنیسم در قلمرو فرهنگی ایران پرداخته و برخی نظرات و زمینه‌های موجود برای پژوهش‌های بیشتر در این حوزه را یادآور شده است.

کتاب علاوه بر دوستداران مطالب فرهنگی برای طیف گسترده‌ای از پژوهشگران و دانشجویان علوم‌انسانی، به‌ویژه علاقه‌مندان به مطالعات ادیان، انسان‌شناسی، شاخه‌های گوناگون ایران‌شناسی و همچنین روان‌شناسی و پزشکی مطالب ارزنده‌ای دربر دارد.

فهرست مطالب کتاب عبارت است از:

مقدمه مترجم

پیش گفتار

فصل نخست. دشواری ها و مسائل

سلامتی

زاد و ولد

معیشت

شمنان

فصل دوم: محلهای حضور شمنیسم

تصور پراکندگی

نوع شناسی

واژگان شمنیسم

فصل سوم: کیهان شناخت

ساخت جهان

نیروهای روحانی

مکان نگاری جهان دیگر

فصل چهارم: دوران آموزش

فراخوانی

دگرگونی

تقدیس

فصل پنجم شیوه های انجام کار

آرایش صحنه

جامه

وسایل

جلسه

فصل ششم: زندگی شمن

زندگی روزمره

وظیفه

شخصیت

مرگ

فصل هفتم: کوششهایی برای توجیه

نظریه های روان شناختی

نظریه های مردم شناختی

خاتمه

گزیده ای از منابع

نمایه

در بخشی از مقدمه مترجم این اثر آمده است: اصل کتاب پیش رو در سری کتابهای دانش توسط انتشارات بِک در آلمان و به زبان آلمانی منتشر شده است. این کتاب طبق روش مرسوم در سلسله کتابهای یادشده به اختصار و در عین حال به شیوه ای علمی به اصلی ترین جنبه های پدیده شمنیسم می پردازد.

هدف اصلی کتاب گردآوری اطلاعاتی جامع در رابطه با جنبه های گوناگون این پدیده و ارائه یک جمع بندی کلی از داده های علمی و نیز بیان دشواری ها و ابهام های موجود در مطالعات شمنیسم است. در این کتاب همچنین برخی بحث های نظریه پردازانه در حوزه شمنیسم نیز مطرح می شود.

نویسنده کتاب پروفسور کلاوس مولر، مردم شناس آلمانی است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در حوزه های مطالعات موسیقایی، نمایش، فلسفه، مردم شناسی و ترک شناسی انجام داده و در نهایت به مطالعات تخصصی در اسلام شناسی و مطالعات مغول پرداخته است. او از سالهای ۱۹۷۱ تا موعد بازنشستگی اش در سال ۲۰۰۴ استاد مردم شناسی دانشگاه فرانکفورت بوده است. علایق و زمینه های تحقیقاتی او تاریخ نگاری مردم نگاری، انسان شناسی چالش های جنسیتی و اشکال ابتدایی رفتارهای اجتماعی است. وی در تألیف کتاب حاضر از منابع روسی، که برای تحقیقات شمنیسم اهمیت بسیار دارند، بهره فراوانی برده است. اگرچه بنا به شیوه مردم مرسوم در این سلسله کتابها به منظور ایجاد متنی یک‌دست برای خوانندگانی که تنها قصد آشنایی با این پدیده را دارند از ارجاع تک تک داده های علمی به منابع آن اجتناب می کند.

کتاب «شَمَنیسم؛ درمانگران، روح ها، آیین ها» اثر کلاوس مولر با ترجمه شاهرخ راعی به همت انتشارات حکمت در تابستان سال جاری به بهای ۲۵۰۰۰۰ ریال منتشر شد.

کد خبر 4702932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha