۴ شهریور ۱۳۹۸، ۲۲:۱۶

قول معاون فرهنگی ارشاد در جشن ملی صنعت چاپ

اخذ غیرقانونی مالیات از فعالان صنعت چاپ پیگیری می‌شود

اخذ غیرقانونی مالیات از فعالان صنعت چاپ پیگیری می‌شود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داد طی چند روز آتی موضوع بی‌توجهی به اخذ مالیات از فعالان صنعت چاپ را – با وجود معافیت‌های قانونی - پیگیری کند.

 به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران عصر روز دوشنبه -۴ شهریور- در تالار وحدت تهران برگزار شد، در این مراسم از برخی پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ کشور در بخش های مختلف (چاپخانه داران، بازرگانان و کارآفرینان) تقدیر به عمل آمد.

علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در این مراسم با اشاره به اینکه علاوه بر این جشنواره ملی، در ۳۰ استان دیگر کشور نیز جشنواره های چاپ برگزار شده است، به ارائه چند دستاورد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنعت چاپ پرداخت که اهم آن به این ترتیب است:

۱. برنامه ریزی برای حمایت از تولید داخلی، بازسازی و نوسازی ناوگان صنعت چاپ کشور با تلاش برای دریافت معافیت حقوق گمرکی واردات محصولات مورد نیاز صنعت چاپ از سال ۹۳

۲. تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق اقتصادی و کسب و کارها در مسیر حمایت از تولید و کاهش واردات

۳. برنامه ریزی برای صادرات محصولات فرهنگی

۴. برنامه ریزی برای تسهیل واردات مواد اولیه چرخه تولید صنعت چاپ با تشکیل کارگروه هایی در وزارتخانه و کمک  گرفتن از اتحادیه های صنفی مربوطه

۵. برنامه ریزی برای ایجاد دوره آموزشی چاپ در کشور و حمایت از دانشجویان و پژوهشگران فعال در این صنعت

۶. تعامل وزارت ارشاد با صندوق توسعه ملی

۷. پیگیری برای انتقال بخش صنعتی، صنعت چاپ کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک وزارت صمت و کمیته های تخصصی در مجلس

۸. پیگیری برای نهایی شدن سامانه جامع چاپ کشور برای کمک به فعالان صنعت چاپ و تسهیل صادرات و واردات

در بخش دیگری ابراهیمی گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده است تا برای تولید محصولات مختلف از فعالان صنعت چاپ حمایت کنیم تا محتوای فارسی را در نام محصول، نشان تجاری و ... استفاده کنند و برای ارائه مجوز و مشاوره دادن اعلام آمادگی می کنیم.

تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی دشمن تر از ترامپ

در ادامه این مراسم محمد علی انصاری پور، رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان به نمایندگی از فعالان صنعت چاپ کشور به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اینکه حضور در صنعت چاپ مقرون به صرفه نیست و تنها «عشق» افراد به این شاخه از صنعت باعث شده است که به فعالیت بپردازند، ادامه داد: سال ها مطالبه فعالان این صنعت این بود که بخش صنعتی چاپ به وزارت صنایع منتقل شود، اما عمل نشد. در حالی که اگر این اتفاق در گذشته افتاده بود می توانستیم از حمایت های وزارت صنایع برخوردار شویم.

انصاری پور سپس با انتقاد از اینکه صنعت چاپ در کشور ایران وضعیت مطلوبی ندارد، به مقایسه ای بین این صنعت در ایران با کشورهای پیشرفته پرداخت و گفت: صنعت چاپ در چنین کشورهایی به عنوان صنعت سوم شناخته می شود، این صنعت مادر همه صنایع است. با این حال در ایران مادر صنایع وضعیت مطلوبی ندارد و نیاز به درمان دارد.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی بیشترین فشار را به فعالان صنعت چاپ و با وجود آنها نیازی «تحریم ترامپ» نیست. تنها در همین دوسال اخیر آنها صنعت چاپ را به سمت نابودی پیش برده اند.

انصاری پور با تقدیر از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت کردن کمبود زینک در بازار ادامه داد: موضوع تأمین مواد اولیه برای صنعت چاپ اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشت که صنعت چاپ تنها در چاپ کتاب و نشر خلاصه نمی شود، بلکه برای رسیدن به بازارهای منطقه ای در این صنعت لازم است به موضوع بسته بندی توجه زیادی شود که این هم نیاز به مواد اولیه مرغوب دارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان با اشاره به اینکه اگر کشورمان تولید کننده کاغذ بود به طور حتم خریدار کاغذ داخلی بودیم، گفت: ایران کشور تولید کننده کاغذ نیست و سیاست هایی که تا کنون در این بخش اجرا شده است نادرست بوده اند. از سویی ایران یک کشور خشک است و با این موارد واردات برخی انواع مقوا و کاغذ همچون کاغذ گلاسه بسیار لازم است.

یک پیشنهاد به کمیسیون اصل ۹۰

در ادامه این مراسم محمد اسمائیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز صحبت کرد و با اشاره به ایجاد موزه صنعت چاپ در این شهر به طرح این موضوع پرداخت که به فعالان صنعت چاپ و نشر کشور ظلم شده است و این مشکل به ساختارهای –مدیریتی- کشور مربوط است که تفکیک بین وظایف بخش صنعتی و فرهنگی مربوط به صنعت چاپ در آن انجام نشده است.

وی با تأیید صحبت های رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان، تأثیر تحریم های داخلی را بیشتر از تحریم های خارجی دانست و گفت: یکی از دلایل بروز این وضع به جمع شدن همه تصمیم گیری های کشور در تهران بر می گردد که نمونه آن را در وزارت صمت می توان ملاحظه کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد این موضوع که دولت بهتر است سالانه در بودجه خود مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای وصول مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در نظر بگیرد تا کل مطالبه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی به مرور تسویه شود و جلوی فشار این سازمان به فعالان اقتصادی گرفته شود، به طرح این موضوع پرداخت که قانون در مورد معافیت مالیاتی فعالان صنعت چاپ (تولید کنندگان محصولات فرهنگی) صراحت دارد اما مورد بی توجهی قرار می گیرد و بنابراین لازم است کمیسیون اصل ۹۰ بنابر وظیفه ذاتی خود به شکایت فعالان این صنعت توجه کند.

۲ قول معاون وزیر به فعالان صنعت چاپ

در بخش دیگری از این مراسم محسن جوادی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به اهمیت کارآفرینی و اخلاقی توصیف کردن آن گفت: افرادی که به سرنوشت دیگران بی توجه نیستند دارای خصوصیات اخلاقی هستند و کارآفرینان هم در این گروه قرار می گیرند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت برنامه ریزی در صادرات گفت: طی سال های اخیر مشکلات اساسی در حوزه حاکمیت صنعت چاپ وجود داشته است [اشاره به تفکیک نشدن بخش صنعتی و فرهنگی صنعت چاپ در وزارتخانه های مرتبط] و مسیر هموار و روشنی وجود نداشته است.

جوادی همچنین قول داد طی چند روز آتی موضوع بی توجهی به اخذ مالیات از فعالان صنعت چاپ – با وجود معافیت های قانونی - را پیگیری می کند. علاوه بر این با توجه به اینکه طی این مراسم به فعالیت های دلال گونه دفاتر چاپ و نشر هم انتقاد شد، معاون فرهنگی وزارت ارشاد قول داد به زودی دستورالعملی در این وزارتخانه اجرایی می شود که این مشکل فعالان صنعت چاپ را که پایبندی به قانون نشان می دهند، حل کند.

کد خبر 4703130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha