۶ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۵۹

با اشاره به مدال تاریخی در غرب آسیا؛

شجاعی: بسکتبال بانوان ایران می‌تواند وارد دسته یک کاپ آسیا شود

شجاعی: بسکتبال بانوان ایران می‌تواند وارد دسته یک کاپ آسیا شود

نایب رئیس فدراسیون بسکتبال با بیان اینکه حق تیم بانوان، مدالی خوش‌رنگ‌تر از برنز در غرب آسیا بود، ابراز امیدواری کرد که این تیم در کاپ آسیا وارد دسته یک شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی بسکتبال بانوان ایران شامگاه دوشنبه در دیدار پایانی خود در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا و در دیدار رده‌بندی مقابل اردن به برتری دست یافت و مدال برنز این رقابت‌ها را از آنِ خود کرد.

این اولین مدال بسکتبال بانوان ایران از حضور محجبه در یک میدان رسمی است. ملی‌پوشان بانوان ایران برای کسب این مدال، ابتدا مقابل لبنان شکست خوردند اما در دومین دیدار برابر اردن میزبان، صاحب برتری شدند. آنها سپس در رقابت با سوریه متحمل شکست شده و از صعود به فینال بازماندند تا دیدار پایانی خود را مجدداً مقابل تیم میزبان برگزار کنند.

فریده شجاعی  نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال با اشاره به عملکرد تیم ملی در غرب آسیا و ابراز خرسندی از مدال کسب شده، گفت: البته به نظر من حق تیم بانوان، مدال خوش‌رنگ‌تر از برنز است. آنها باید سوریه را شکست داده و راهی فینال می‌شدند اما بدشانسی و شاید هم کمی بی‌تجربگی، مانع از این صعود شد.

وی تصریح کرد: درست است که رقابت‌های غرب آسیا با حضور تنها چهار تیم برگزار شد اما حریفان ایران هر یک جزو مدعیان به حساب می‌آیند. اردن به عنوان میزبان، پیش از رقابت‌ها اردوی خوبی در ترکیه برگزار کرده بود، لبنان از وجود یک بازیکن آمریکایی بهره می‌برد و سوریه هم نشان داد که برخلاف تصورات، اصلاً تیم دست و پا بسته‌ای نیست. با همه اینها ملی‌پوشان ما دوبار اردنِ میزبان که همیشه در حضور تماشاگرانش دردسرساز است را شکست دادند.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال تأکید کرد: شکست برابر سوریه بیشتر به دلیل بدشانسی بود، بازیکنان ما در بیشتر دقایق از حریف جلو بودند اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که نتیجه را واگذار کردند؛ شاید حریف دست به تغییر تاکتیک زده بود اما به هر حال این بازی و روند آن، تجربه‌ای بود برای کادر فنی و ملی‌پوشان ما تا در دیدارهای آتی برای هر چهار کوارتر برنامه داشته باشند.

شجاعی با تأکید بر اینکه ملی‌پوشان ایران از ابتدای سال جاری در اردوی آماده‌سازی برای حضور در غرب آسیا به سر می‌بردند، یادآور شد: به نظرم اگر روند تمرینات تیم ملی بانوان، منظم و با برنامه ادامه داشته باشد، می‌توانیم در دیدارهای تیمی، تیمی مانند لبنان را هم شکست دهیم.

وی همچنین به موافقت دو سال پیش فدراسیون جهانی بسکتبال برای حضور محجبه بانوان در میادین بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ۴۰ سال بود که بازیکنان ایرانی نمی‌توانستند حضوری در میادین رسمی بین‌المللی داشته باشند. فیبا تنها نهاد رسمی بود که با این موضوع مخالفت داشت اما بالاخره خیلی از رایزنی‌ها منجر به اعلام موافقت این نهاد برای حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامی شد. خوشبختانه طی دو سال گذشته بسکتبال بانوان، روند خوبی در این زمینه داشته و توانسته از حضور در میادین مختلف، نتایج خوبی بگیرد.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال با اشاره به موقعیت تیم سه به سه ایران تصریح کرد: درواقع اعلام موافقت فیبا برای حضور بانوان در میادین رسمی با پوشش اسلامی، تقریباً همزمان شد با بها دادن بیشتر به بسکتبال سه نفره؛ به همین دلیل ما هم روی تیم خود در این بخش سرمایه‌گذاری خوبی کردیم و توانستیم نتیجه کار خود را هم ببینیم به گونه‌ای که الان در رده بزرگسالان، رنکینگ ۱۰ جهان و در رده جوانان، رنکینگ ۸ جهان را در اختیار داریم.

شجاعی با تأکید بر اینکه تیم ملی بانوان در بخش ۵ نفره نیز نیاز به حمایت و برنامه‌ریزی بیشتر دارد، خاطرنشان کرد: من این قول را می‌دهم که اگر تمرینات این تیم طبق اصول و منظم ادامه پیدا کند، می‌توانیم در کاپ آسیا وارد دسته یک شویم. محل و زمان دقیق این رقابت‌ها مشخص نیست اما با توجه به اینکه دیدارهای کاپ آسیا در دسته یک، مهرماه برگزار می‌شود، احتمالاً رقابت‌های دسته دو نیز در همین بازه زمانی برگزار شود.

وی در پایان با یادآوری اینکه رقابت‌های دسته اول کاپ آسیا با حضور ۸ تیم برگزار می‌شود، گفت: هر سال تیم آخر این دسته به دسته دوم سقوط می‌کند و تیم اول دسته دوم نیز وارد دسته اول می‌شود. تعداد تیم‌های حاضر در دسته دوم، ثابت نیست کما اینکه امسال با اعلام آمادگی ایران و دو سه تیم دیگر از اقیانوسیه، احتمالاً تعداد تیم‌ها تا ۱۰ تیم افزایش پیدا کند اما در هر صورت امید زیادی داریم که از این دسته صعود کنیم.

کد خبر 4703395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha