۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۵۵

یک مقام مسوول خبر داد:

صرفه جویی ۱۲ میلیون یورویی ثمره تکیه بر توان داخل

صرفه جویی ۱۲ میلیون یورویی ثمره تکیه بر توان داخل

یک مقام مسوول گفت:هزینه تمام شده تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند حدود ۱۵ میلیون یورو می شد که کل اقدامات آن را با استفاده از توان داخلی با هزینه ای معادل ۳ میلیون یورو به انجام رساندیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم ولدخانی امروز در یک نشست خبری با اعلام اینکه توربین کمپرسورهای واحد الفین این مجموعه که توسط شرکت زیمنس آلمان تعمیر و نگهداری می شد، پس از ۱۴ سال توسط بخش داخلی تعمیر شد، گفت: طی انجام این فرآیند در زمینه تعمیرات اساسی ( اورهال ) به دانش فنی بومی جدیدی دست یافتیم که پشتوانه آن نیروهای داخلی هستند. این در حالی است که در گذشته تمام این روند توسط لایسنسورهای خارجی انجام می شد.

وی افزود: واحد پروپیلن این پتروشیمی در شرایطی که هنوز تعمیرات اساسی به طور کامل به پایان نرسیده بود وارد مدار شد. از سویی دیگر ۱۰۰ قطعه کلیدی را برای ساخت داخل اسکن کرده ایم و به این ترتیب از واردات آنها جلوگیری می شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه سال گذشته در سخت ترین شرایط تحریمی فعالیت کردیم، ادامه داد: در سال ۹۷ به جرات می توان گفت که حتی کشتی برای حمل کالاها و مواد شیمیایی ما وجود نداشت، با این حال توانستیم در شرایط نامطلوب ارزی در سال گذشته، ۴۰۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما تزریق کنیم.

به گفته ولدخانی در نتیجه بومی سازی بسیاری از قطعات و همچنین انجام تعمیرات اساسی توسط نیروهای داخلی ۷۰ درصد صرفه جویی ارزی ایجاد شد که ۳۰ درصد باقی مانده نیز به اجبار به واردات برخی آلیاژ فلزات یا هزینه آرمایشگاهی های تخصصی که در ایران وجود ندارد، اختصاص داشت. 

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه سال گذشته توانستیم کاتالیستی که برای واردات آن ۵ میلیون دلار هزینه می کردیم را بومی سازی کنیم، تصریح کرد: بومی سازی کاتالیست جدیدی را نیز در دست انجام داریم که با همکاری مرکز پژوهش و فناوری شرکت ملی پتروشیمی ایران انجام می شود.

وی گفت: سال گذشته بخشی از خوراک مورد نیاز خود را از عراق وارد می کردیم در حالی که اکنون این خوراک را از پالایشگاه ستاره خلیج فارس دریافت می کنیم. به طور کلی هزینه تمام شده تعمیرات اساسی این مجموعه حدود ۱۵ میلیون یورو می شد که کل اقدامات آن را با استفاده از توان داخلی با هزینه ای معادل ۳ میلیون یورو به انجام رساندیم.

این مقام مسوول در پایان از اجرای طرح متانولی در جزیره قشم خبر داد و اظهار داشت: ارزش این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو است که در انتظار سرمایه گذاری است؛ قصد داشتیم تا از خط اعتباری چین به این منظور استفاده کنیم، اما هنوز شرایط آن مشخص نیست.  

کد خبر 4707143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha