۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۲۳:۰۳

در گفتگو با راشاتودی؛

ظریف: سخن گفتن از «مرگ برجام» هنوز زود است

ظریف: سخن گفتن از «مرگ برجام» هنوز زود است

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با یک شبکه روسی اظهار داشت که صحبت در مورد «مرگ برجام» هنوز زود است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه «راشا تودی» تاکید کرد: سخن گفتن از پایان توافق هسته‌ای و مرگ آن هنوز زود است اما متأسفانه اروپایی‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی همچنین افزود: کشورهای اروپایی از برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای ایران حمایت کافی به عمل نیاوردند و آماده ریسک و سهیم شدن در حفظ این دستاورد بزرگ دیپلماتیک نبودند.

ظریف با بیان اینکه معاونش در حال حاضر مشغول گفتگو با مقامات فرانسه برای عمل به تعهداتشان است، گفت: حرفی از تجدیدنظر در برجام وجود ندارد بلکه درباره اجرای تعهدات گفتگو می‌شود.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: اروپایی‌ها باید بدانند که بلندپروازی ایالات متحده در نقض قوانین بین المللی به برجام محدود نخواهد شد.

ظریف ادامه داد: آینده ما به برجام گره نخورده است و با برجام یا بدون آن آینده ما شکل خواهد گرفت. ما متعتقدیم که توافق هسته‌ای دستاورد مهمی است که نباید به آن ضربه زد و ضربه به آن ضربه به دیپلماسی خواهد بود نه ایران و ما گزینه‌های متعدد دیگری پیش رو داریم.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: ایران از زمان خروج ایالات متحده از برجام به ثبات اقتصادی رسیده و میزان تورم کاهش و میزان رشد اقتصادی افزایش یافته است.

ظریف گفت: اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند همگی از جمله ایالات متحده زیان خواهیم دید.

وزیر خارجه ایران در بخشی دیگر از گفتگوی خود با راشاتودی از آمادگی تهران برای مذاکره با عربستان پیرامون امنیت منطقه خبر داد و از ریاض خواست در ائتلاف ها علیه ایران مشارکت نکند.

ظریف در پاسخ به سوالی پیرامون ابتکار تهران برای انعقاد توافق عدم تجاوز با ریاض گفت: پیشنهاد ما در خصوص توافق عدم تجاوز روی میز تمام همسایگان ما در خلیج فارس از جمله عربستان است و ما در خصوص بررسی موضوعات مربوط به امنیت منطقه با سعودی ها هیچ مشکلی نداریم.

وی درباره برخی جزئیات این پیشنهاد گفت: این توافق هرگونه ائتلاف های خصمانه علیه یکدیگر را شامل خواهد شد و این به آن معناست که عربستان نباید عضو هیچ ائتلافی علیه ایران باشد و ایران هم نباید در ائتلافی علیه عربستان حضور داشته باشد. ضمن اینکه دو طرف نباید اقدامات خصمانه ای علیه یکدیگر انجام دهند.

ظریف ادامه داد: آنها نباید از هیچ یک از گروه های تروریستی حمایت کنند چرا که متاسفانه از بسیاری از این گروه ها و همچنین سازمان های جدایی طلب حمایت می کنند.

وزیر خارجه ایران افزود: ما باید مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کنیم و سعی کنیم در حل و فصل موضوعات منطقه به یکدیگر کمک نماییم. ما ۶ سال پیش پیشنهاد حل مسالمت آمیز بحران سوریه را به عربستان ارائه کردیم و ۴ سال پیش هم حل سیاسی موضوع یمن را پیشنهاد دادیم اما متاسفانه آنها کاملا دنباله روی ایالات متحده هستند.

ظریف در عین حال تصریح کرد که کشورهای منطقه نمی توانند امنیت را از خارج خریداری کنند و در نهایت ناچار به نشستن پشت میز مذاکرات خواهند شد.

کد خبر 4710705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      0 0
      کدوم برجام و کدوم دستاورد؟!