۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۲۶

در نشست خبری عنوان شد:

فعالیت ۲۶۷ تعاونی در قروه/صادراتی به ارزش ۶۴۲ هزار دلار

فعالیت ۲۶۷ تعاونی در قروه/صادراتی به ارزش ۶۴۲ هزار دلار

قروه- رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی قروه از فعالیت ۲۶۷ تعاون در شهرستان خبر داد و به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی پایدار روستایی به میزان ۲۶ میلیارد تومان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تعامل بین تعاون و رسانه با هدف ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، اظهار داشت: متأسفانه تعاون هنوز به جایگاه واقعی خود در جامعه دست نیافته و فرهنگ کار گروهی امروزه چندان معنی ندارد و این نشان می دهد در نهادینه کردن این مهم موفق نبوده ایم.

به گفته «کوروش شعبانی» عوامل تأثیرگذار بر این ضعف در حوزه تعاون در کشور باز می گردد به نرسیدن به برنامه چشم انداز توسعه و نبود تخصص و استعداد و توانایی به طوری که امروزه حجم بسیار زیادی از متقاضیان به ویژه در حوزه تولید گرایش به تعاون دارند.

صادراتی به ازرش ۶۴۲ هزار دلار

وی با اشاره به تعداد تعاونی های فعال در سطح شهرستان، افزود: در حال حاضر در قروه تعداد ۲۶۷ تعاونی فعال با ۲۰۲ هزار و ۹۰۲ نفر عضو وجود دارد که با سرمایه ۵۷ میلیارد و ۷۱۸ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان در کنار اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۹۵۵ نفر فعالیت می کنند.

شعبانی از برگزاری تعداد ۲۷ گردهمایی با مجموع ۶ هزار و ۷۸۶ نفر ساعت با هدف تشکیل شرکت تعاونی و ترویج فرهنگ تعاون در سال گذشته خبر داد و همچنین به برگزاری ۳ گردهمایی با مجموع ۶۰۰ نفر ساعت در سال جاری اشاره کرد.

وی در ادامه از تحقق صد درصدی تشکیل تعاونی به نسبت جمعیت شهرستان در سال گذشته گفت و به تعداد ۱۰ تعاونی با ۳۵۶ نفر عضو و ۱۶۷ فرصت شغلی و سرمایه ثبتی ۱۹ میلیون تومان پرداخت.

همچنین تشکیل ۳ طرح تعاونی با ۳۵ نفر عضو و اشتغالزایی ۲۸ نفر در زمینه های بسته بندی و توزیع مواد غذایی، خدماتی تأسیساتی، تولیدی پوشاک از ابتدای سال جاری تا کنون از دیگر مواردی بود که شعبانی از آن سخن گفت.

مطابق اظهارات رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی قروه با تشکیل نخستین تعاونی فراگیر تأمین نیاز مشاغل خانگی با ۳۰۰ نفر عضو و اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر در گرایش های مختلف می توان گفت در استان این شهرستان اولین تعاونی فراگیر را داراست.

کوروش شعبانی با بیان اینکه تعدادی از محصولات تعاونی ها به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هندوستان صادر می شوند، تصریح کرد: در سال گذشته مبلغ ۲ هزار و ۷۵۶ دلار صادرات در قروه صورت گرفته که این میزان در ۶ ماهه نخست سال جاری به ۶۴۲ هزار دلار رسیده است.

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی

پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و پایدار روستایی دیگر مبحثی بود که در این نشست خبری به آن پرداخته شد.

براساس اطلاعات داده شده از شعبانی در بخش مشاغل خانگی از سال گذشته تا کنون برای ۱۶۴ طرح مستقل و پشتیبان با اشتغالزایی برای ۱۸۰ نفر با اعتبار یک میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

در طرح کارورزی هم با ۸۱ نفر قرارداد منعقد شد که ۲۱ نفر از این تعداد در همان محل کارورزی مشغول به کار شده اند.

اما در بخش اشتغال فراگیر به ۶۱ طرح با اشتغال برای ۲۴۳ نفر و اعتبار ۱۱ میلیارد و ۲۸۴ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد و همچنین در اشتغال پایدار روستایی هم برای ۲۳۷ طرح با اشتغالزایی ۴۶۰ نفر و اعتبار ۲۶ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات صورت گرفته است.

شعبانی در ادامه سخنان خود به طرح یارانه دستمزد هم اشاره کرد و گفت که تا کنون برای این طرح ۳۶ نفر ثبت نام کرده اند و همچنین در طرح دیگر با نام قرارداد مبتنی بر تأمین مالی هم برنامه هایی با کمک شرکت های بزرگ در دست اجرا قرار دارد.

وی طرح تکاپو و بنیاد برکت را از دیگر برنامه های اشتغالزایی در حوزه تعاون دانست و اجرای آن ها را در روند توسعه مهم خواند.

حوزه روابط کار

شعبانی یکی از حوزه های سخت را مربوط به بخش روابط کار دانست. به گفته وی تعداد ۶۰۳ دادخواست از سال ۹۷ تا کنون در این زمینه تشکیل شده که ۴۶۱ پرونده آن در هیئت تجدید نظر است و ۱۹۵ پرونده دیگر هم در هیئت حل اختلاف و تعداد ۱۵۰ پرونده هم به صورت سازشی حل گردید.

در حوزه بازرسی هم بنا به اظهارات شعبانی تعداد هزار و ۱۶۴ بازرسی صورت گرفته که شامل ۳۱ مورد حوادث ناشی از کار، ۲۴۸ مورد پرونده مشاغل سخت و زیان آور، تشکیل ۲۲ نشست کمیته حفاظت فنی، ۶۵ مورد اتباع بیگانه، ۲۷ مورد تأیید صلاحیت شرکت های خدماتی و ۱۴ مورد هم مسئول ایمنی بوده است.

دیگر بخش مدنظر در این نشست مربوط به حوزه اجتماعی بود. در این حوزه ۹ تشکل کارگری در کنار انجمن صنفی کارگران ساختمانی هم تشکیل شد که بیش از هزار نفر از بیمه این بخش بهره مند شده اند.

همچنین شناسایی کارگران بیسواد، ایجاد خانه بهداشت کارگری، اجرای طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در واحدهای کارگری، تجلیل از کارگران نمونه زن و مرد، تهیه بانک اطلاعاتی کارگران دارای معلولیت و بیمار و ... از دیگر برنامه های مرتبط به حوزه اجتماعی بود که شعبانی به آن ها اشاره داشت.

کد خبر 4720491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha