۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۴۱

مهر گزارش می دهد؛

۶۰ هکتار ازمراتع و جنگل های زاگرس سوخت/ وقوع ۱۴ حریق در بام ایران

۶۰ هکتار ازمراتع و جنگل های زاگرس سوخت/ وقوع ۱۴ حریق در بام ایران

شهرکرد- ۶۰ هکتار از جنگل ها و مراتع زاگرس در چهارمحال و بختیاری طی سال جاری در پی وقوع ۱۴ حریق دچار خسارت شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: سرانه جنگل به ازای هر فرد در دنیا شش دهم هکتار، در ایران دو دهم هکتار و در استان چهارمحال و بختیاری چهار دهم هکتار است لذا تا رسیدن به استانداردها فاصله داریم و امروزه کاهش سطح جنگل‌ها و کاهش کیفی آنها از نظر تنوع گونه‌ای و ... ناشی از عوامل طبیعی و عوامل انسانی در حال رخ دادن است.

پوشش جنگلی زاگرس بزرگترین پهنه جنگلی کشور با مساحت حدود شش میلیون هکتار است که ۳۱۱ هزار هکتار از این پوشش جنگلی در چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اهمیت جنگل در توسعه کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و میزان نفوذ پذیری آب در جنگل، حدود چهل برابر بیشتر از یک زمین بدون پوشش گیاهی است که این مهم اهمیت پوشش جنگلی را مشخص می‌کند.

عوامل بسیاری هر ساله موجب خسارت و کوچک شدن جنگل های این استان می شود که مهمترین آنها وقوع حریق، شکستن درختان برای تهیه ذغال بلوط و خشکسالی به شمار می رود.

حریق یکی از مهمترین عوامل اصلی در تخریب جنگل و مرتع این استان به شمار می رود و هر ساله شاهد وقوع حریق در مناطق مختلف این استان هستیم به طوری هم اکنون آثار به جای مانده از حریق در پی تردد در برخی از جاده های استان قابل مشاهده است.

بر اساس آمار اعلامی منابع طبیعی ۶۰ هکتار از مراتع و جنگل های استان در سالجاری گرفتار حریق شده است که بسیاری از منابع ارزشمند گیاهی و درختی استان از بین رفت.

بارش های خوب امسال رشد گیاهان مرتعی و زیراشکوب جنگل را افزایش داد و همین امر جنگل ها و مراتع استان را مستعد آتش سوزی کردعضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: بارش های خوب امسال رشد گیاهان مرتعی و زیراشکوب جنگل را افزایش داد و همین امر جنگل ها و مراتع استان را مستعد آتش سوزی کرد.

بیت‌الله محمودی بیان کرد: اگر روند بارش ها در استان ادامه داشته باشد خطر وقوع حریق نیز در سطح استان افزایش می یابد.

  وی تصریح کرد: اگر ترسالی در سال آبی ۹۸-۹۹ محقق شود و اقدامات مدیریتی برای کنترل آتش سوزی انجام نشود به دلیل مستعد بودن بستر برای آتش سوزی، شاهد آتش سوزی های قابل توجه و گسترده ای خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیش بینی هواشناسی برای وجود ترسالی در سال آبی ۹۸-۹۹،   اظهار داشت: اگر این پیش‌بینی محقق شود و شرایط پوشش گیاهی نیز تغییر نکند احتمال وقوع سیل نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه سیل میزان فرسایش خاک را بیشتر می کند، ادامه داد: اکنون فرسایش خاک در دنیا شش تن در هکتار، در ایران ۱۶.۷ تن در هکتار و در استان چهارمحال و بختیاری ۲۲ تن در هکتار است لذا با وقوع سیل حجم رسوب ایجاد شده موجب صدمات زیادی به جنگل ها و مراتع می‌شود.

۱۴ مورد حریق در سطح مراتع و جنگل های استان رخ داده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال تاکنون ۱۴ مورد حریق در سطح مراتع و جنگل های استان رخ داده است.

علی محمدی‌مقدم افزود: این آتش سوزی ها در ۶۰ هکتار از مراتع و جنگل های استان موجب آسیب و خسارت شده است.

محمدی‌مقدم اقدامات پیشگیرانه شامل آموزش جوامع محلی، آموزش نیروهای امدادی عمل کننده، ایجاد آتش‌بُر در مناطق بحرانی، قرق بخشی از جنگل ها و مراتع، برقراری اکیپ گشت و مراقبت در قالب ۱۰ شرکت از طریق جوامع محلی با بکارگیری ۹۰نیروی حفاظتی، برقراری اکیپ شبانه روزی اطفای حریق و اقدامات عمل کننده مانند حضور به موقع نیروها را از اقدامات انجام شده به منظور اطفاء حریق در این استان برشمرد.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری تنها استان منطقه زاگرس است که آتش سوزی ها در این استان به مرحله بحران نرسید.

نبود اعتبارات برای خرید تجهیزات اطفای حریق

محمدی‌مقدم در پاسخ به این سئوال که منابع طبیعی و آبخیزداری استان چه اقداماتی برای جلوگیری از حریق و آسیب به جنگل ها و مراتع استان انجام داده است، گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با امکانات اولیه مانند بیل، شن‌کش و کمی دستگاه دمنده و آتش کوب اقدام به اطفاء حریق کرده است اما می‌توان از طریق اعتبارات حوادث تجهیزات مدرنی مانند دستگاه دمنده را تامین کرد که اثربخش است.

وی بیان کرد: اکثر آتش سوزی ها در استان در مناطقی است که امکان ورود خودرو نیست لذا موتور سیکلت تنها دستگاهی است که می تواند نیروهای عمل کننده را به منطقه حریق رساند اما اعتبارات برای خرید این موتورسیکلت‌ موجود نیست.

جلوگیری از وقوع حریق در جنگل ها و مراتع گام اول مهمترین اقدام سازمان های مربوطه در راستای حفاظت از جنگل ها و مراتع به شمار می رود. اگر حریقی به دلایل مختلف رخ داد اطفای سریع  و جلوگیری از گسترش آن از مهمترین اقدامات سازمان های مربوطه به ویژه منابع طبیعی در گام های بعدی به شمار می رود.

تامین تجهیزات اطفای حریق در مناطق جنگلی از مهمترین اقدامات منابع طبیعی به شمار می رود و این در حالی است که منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با وجود آسیب به ۶۰ هکتار از جنگل ها و مراتع در پی حریق در سال جاری، همچنان اقدام اثربخشی برای سال آتی ندارد و تنها عنوان می کند که می توان از طریق اعتبارات حوادث تجهیزات مدرنی مانند دستگاه دمنده را تامین کرد که اثربخش است یا اینکه اعتبارات برای خرید موتورسیکلت‌ موجود نیست.

پیگیری مسئولان برای تامین اعتبارات و خرید تجهیزات اطفای حریق یکی از مهمترین اقدامات در مسیر کاهش خسارت های حریق در جنگل ها و مراتع استان به شمار می رود.

کد خبر 4724911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha