به گزارش خبرگزاری مهر، حسن دولتآبادی درباره کارگاه نمایشنامه نویسی خلاق که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان استان البرز برگزار شد، گفت: این کارگاه با عنوان همدلی های کودکانه برگزار شد و هنرجویان با استفاده از تکنیک های نوین، ضمن آموزش نمایش نامه نویسی، به تولید اثر پرداختند. نمایشنامه نویسی هنری دشوار است، حالا شما فکر کنید که بخواهید برای کودکان یا نوجوانان نمایشنامه بنویسید، دشواری موضوع چند برابر می شود.
وی با اشاره به تالیف ۴۰ جلد نمایشنامه آسان گفت: نمایشنامههای آسان برای اجرا در کلاس و صحنه» مجموعه ای ۴۰ جلدی است و شامل ۲۰۰ نمایش نامه است که فقط ۵ جلد آن مختص کودکان است؛ دلیل آن هم این است که نمایش نامه نویسی برای کودکان بسیار دشوار است، واژگان محدود است و المان هایی دارد که باید حتما رعایت شود.
دولتآبادی با اشاره به برگزاری دورههای همدلیهای کودکانه در استانهای مختلف کشور تصریح کرد: در حوزه کودک و نوجوان، اول از همه نویسنده باید دنیای کودک را بشناسد. تئاتر هنر جمعی و چندگانه است. اگر روانشناسی کودک را نشناسیم، او را می ترسانیم. جملاتی می گوییم که بدآموز است، تصویر ذهنی ای می سازیم که خطرناک است.
این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که باورم بر این است که کار در حوزه کودک و نوجوان اساسا آموزشی و تربیتی است، افزود: ۲ سال پیش، طرحی به حوزه هنری پیشنهاد کردم که جشنواره ای طراحی شود با موضوع نمایش نویسی استعدادهای تازه، تاکید ما هم بر روی نویسندگانی بود که تاکنون اثری منتشر نکرده اند. تاکنون هم دو دوره برگزار شده است و خروجی آن ۵ مجموعه شده که به زودی منتشر می شود و آموزش به ۲۰ نفر در طول یکسال.
وی با اشاره به کارگاه نمایشنامه نویسی خلاق که در استان البرز برگزار شد گفت: در این کارگاه که از صبح تا عصر ادامه داشت، ۴۰ هنرجو از نویسندگان حوزه هنری و کانون پرورش فکری و همچنین علاقه مندان به نویسندگی حضور داشتند.
دولتآبادی در پایان بیان کرد: ناآشنایی نویسندگان با روانشناسی کودک و نوجوان بزرگترین ایراد نویسندگان ویژه این گروه سنی است. یعنی نویسندگانی داریم که برای کودک و نوجوان می نویسند اما مخاطبشان را نمی شناسند. این عدم شناخت به حدی است که گاهی کودک را با آثارشان می ترسانند. لذا شناسایی مخاطب بیش و پیش از آشنایی با تکنیک حائز اهمیت است.
نظر شما