۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵

آصفی:

یمن، ویتنام سعودی‌ها خواهد شد/ شکست برجام از ابتدا معلوم بود

یمن، ویتنام سعودی‌ها خواهد شد/ شکست برجام از ابتدا معلوم بود

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه در برنامه جهان آرا گفت: وضعیت جنگ یمن به همین روال ادامه خواهد یافت و یمن ویتنام سعودی‌ها خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه جهان آرا شب گذشته با حضور حمیدرضا آصفی سفیر اسبق ایران در امارات متحده عربی و سخنگوی وزارت امورخارجه دولت اصلاحات و با موضوع بررسی ابعاد حمله انصارالله به پالایشگاه آرامکوی عربستان سعودی از شبکه افق پخش شد.

آصفی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه یمن تقریبا ضعیف‌ترین و فقیرترین کشور عربی است اما مردمی با فرهنگ و با رفتار متمدنانه دارد، گفت: برخی فکر می‌کنند دخالت‌های عربستان در یمن ظرف چند سال اخیر شروع شده؛ اما دخالت عربستان در یمن سابقه‌ای ۴۰ ساله و تقریبا به اندازه عمر انقلاب دارد.

وی افزود: قبلا یمن به ‌دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شده بود و همه از دخالت‌های عربستان در یمن گلایه کرده و می‌گفتند که دخالت رژیم سعودی در یمن موجب انشقاق در کشورهای عربی شده است. اتفاقاتی که در یمن افتاد و موجب دخالت بی‌محابای سعودی و امارات در این کشور شد، پیروزی حوثی‌ها در انتخابات یمن بود. الان اختلافات سعودی‌ها با حوثی‌ها کمتر از اختلافات آنها با اماراتی ها نیست. امروز جنگ و درگیری بین اماراتی‌ها و سعودی‌ها نیز عیان شده است.

سفیر اسبق ایران در امارات تصریح کرد: سعودی‌ها با تسلیحات انگلیسی، آمریکایی و آلمانی به یمن حمله کردند. هرچند آلمانی ها بعدا متوجه ابعاد کار خود شدند و از حمایت تسلیحاتی عربستان دست کشیدند. سعودی‌ها برای همین جنگ قراردادی با آمریکا به مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار بسته‌اند و روزانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار هزینه جنگ می‌کنند و این در حالی است که توازن قدرتی بین یمن و عربستان وجود نداشت. امروز حدود ۹۹.۹ درصد از صادرات نفت یمن کاهش یافته و تقریبا این میزان به صفر رسیده است. البته عربستان قصد تشکیل یک ائتلاف داشت و برخی کشورها هم در ابتدا با او همراهی کردند؛ اما بعدا عقل به خرج دادند و از این میدان خارج شدند.

سخنگوی وزارت امورخارجه دولت اصلاحات با اشاره به اوضاع امارات اظهار داشت: بعد از فوت شیخ زاید که حکمران فهیمی بود و در خلال جنگ تحمیلی بی‌طرف بوده و حتی بعضا به ما کمک می‌کرد، جوانان بلند پروازی روی کار آمدند که سعودی‌ها آنها را به دنبال خود کشیدند.

آصفی تاکید کرد: در عربستان هم‌ بعد از ملک عبدالله افرادی ناپخته سرکار آمدند که در خارج از این کشور درس خوانده بودند و در حقیقت سعودی ها می‌خواستند از صدام تقلید کنند.

وی اضافه کرد: در این بین یکسری جوان بودند که فکر می‌کردند به راحتی می‌توان جنگ به راه انداخت و پیروز شد. در نتیجه همین جنگ ذخایر استراتژیک نفت سعودی حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و نشان دهنده آن است که در نتیجه یک تصمیم ناپخته چه اتفاقاتی می تواند بیافتد.

سفیر اسبق ایران در امارات ادامه داد: امروز طبق آمار سازمان ملل متحد ۸۵ درصد مردم یمن زیر خط فقر هستند، نیمی از آنها آواره شده‌اند، دو میلیون مبتلا به وبا هستند، ۱۰۰ هزار کشته داده‌اند و در هر ۱۰ دقیقه یک کودک می‌میرد که این موضوع نشان می‌دهد فاجعه انسانی رخ داده در یمن بی‌سابقه است.

آصفی گفت: در این چند سال یمنی‌ها پیشنهادهای مکرر آتش بس را مطرح کرده و بارها گفته‌اند که راه حل مشکلات این کشور مذاکرات یمنی یمنی است. خوب وقتی آنها از همه جا ناامید می شوند باید چه کار کنند؟

وی تاکید کرد: فشارهای بی‌رحمانه با حمایت آمریکا و دار ‌و دسته‌اش و همچنین عملکرد سعودی کاسه صبر یمن را لبریز کرد. کاری که یمنی‌ها کردند یک عکس العمل طبیعی در مقابل جنایات سعودی است.

آصفی اظهار کرد: سعودی‌ها در مقابل یک کشور ضعیف مانند یمن کم آورده‌اند در حالیکه حمایت جهان غرب را هم دارند. حال اگر بخواهند به یک جنگ بزرگ‌تر وارد شوند، اینقدر عاقل هستند که قدری فکر کنند.

وی خاطر نشان ساخت: ممکن است خود آمریکایی‌ها جلوی بن سلمان را بگیرند، چون آمریکایی‌ها در سال انتخابات دنبال تنش نیستند. گزینه نظامی علیه ما ۴۰ است که روی میز است؛ ولی بیشتر به یک چماق شبیه است.

سخنگوی وزارت امورخارجه دولت اصلاحات افزود: سعودی درحال حاضر دو راه بیشتر ندارند. یک راه این است که قبول کند شکست خورده است. یمنی‌ها گفته‌اند تا زمانیکه سعودی‌ها یمن را بمباران نکنند ما هم عربستان را نمی‌زنیم. اما این برای سعودی خیلی هزینه دارد، آنها هم باید اشتباه سیاسی و نظامی را بپذیرند که من این را در کله کوچک بن سلمان نمی‌بینم.

آصفی با بیان اینکه ما ۴۰ سال است که موضوع همکاری‌های منطقه‌ای را مطرح کرده‌ایم، ادامه داد: در مقابل این پیشنهاد ما، کشورهای عربی شورای همکاری های خلیج فارس را راه انداختند. امروز هم آقای روحانی می‌خواهد همان طرح همکاری منطقه‌ای را زنده کند.

وی عنوان کرد: در این بین اولین سوالی که پیش می آید موضوع پایگاه‌های آمریکایی در منطقه است. خوب اگر یک همکاری منطقه‌ای شکل بگیرد، کسی قبول نمی‌کند که آمریکا در منطقه پایگاه داشته باشد و در نتیجه آنها باید از منطقه بروند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره احتمال وقوع جنگ فراگیر در منطقه اظهار داشت:‌ عربستان می‌داند در یک جنگ فراگیر حریف ما نیست و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم خواهان جنگ فراگیر نیستند؛ اما آمریکایی‌ها خواهان تنش کنترل شده برای منطقه هستند تا بتوانند تسلیحات خود را بفروشند.

آصفی افزود: بر اساس آمارها آنها  2 هزار میلیارد دلار پول لازم دارند تا ورشکسته نشوند. امروز آمریکا کشور جنگ نیست، زیرا دوره بزن در رو تمام شده است. من فکر می‌کنم وضعیت موجود ادامه پیدا می‌کند و یمن ویتنام سعودی‌ها خواهد شد.

حمیرضا آصفی ادامه داد: در همین قضیه حمله به آرامکو، آمریکا به لحاظ حیثیتی باخت اما سعودی ها هم به لحاظ حیثیتی و هم به لحاظ امنیتی و اقتصادی باختند و بین مردم خودشان هم سرشکسته شدند.

وی با اشاره به چرخش مواضع امارتی‌ها در چند وقت اخیر عنوان کرد: امارات یک کشور کوچک است که حدود ۱۰ میلیون جمعیت دارد که بسیاری از آنها حتی اماراتی نبوده و کارگرانی از سایر کشورها هستند.

سفیر اسبق کشورمان در امارات افزود: البته ایرانی‌ها در امارات از منزلت اجتماعی خوبی برخوردار هستند و جزو قشر فرهیخته و متمول این کشور حساب می‌شوند. این کشور بسیار متکی به امنیت خود است زیرا نیازمند سرمایه‌گذار و جذب توریسم است. توریسم، نفت و مناطق آزاد اقتصادی شاهرگ اقتصادی امارات است.

آصفی ادامه داد: یک تحلیل این است که اماراتی‌ها سعودی‌ها را به وادی یمن کشاندند و یک تحلیل هم برعکس این را می‌گوید. اما حسنین هیکل ۳۰ سال پیش گفته بود: بین عربستان و یمن جنگ می‌شود و یمن در آن پیروز خواهد شد. او این را به این خاطر گفت که دخالت‌های سعودی از ۳۰ سال پیش را می‌دیده است.

وی اظهار داشت: اگر این فرض را قبول کنیم می‌توانیم بگوییم که سعودی‌ها امارات را به دنبال خود کشیدند. اماراتی‌ها هم بسیار جاه‌طلب هستند و این باعث شد تا در کنار سعودی‌ها بمانند. دلیل چرخش امارات اختلافاتی بود که با عربستان پیدا کردند و دیدند که اگر حملات حوثی‌ها به سوی امارات بیاید، آنها دچار مشکل اقتصادی و ‌فرار سرمایه و توریسم می‌شوند.

آصفی ادامه داد: همین الان روند جذب سرمایه خارجی در امارات کم شده و آنها متوجه شده‌اند که آمریکا تا ته خط با آنها نخواهد بود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه عنوان کرد: چند کشتی در بنادر امارات مورد حمله قرار گرفت که معلوم نشد چه کسی این کار را کرده است. پس از آن ما پهپاد آمریکایی را زدیم. بعد از حمله به آرامکو هم آمریکایی‌ها گفتند کار ایران بوده؛ اما اقدامی نکردند.

حمیدرضا آصفی ادامه داد: اماراتی‌ها وقتی این اتفاقات را کنار هم گذاشتند، متوجه شدند که آمریکا پشت سر آنها نیست و این در حالی است که باید در همسایگی ایران تا ابد زندگی کنند. باید این را بیافزایم که روش آنها هنوز مناسب با آنچه ما از یک همسایه انتظار داریم نیست.

آصفی تاکید کرد: حملات اخیر که حوثی‌ها اعلام کردند آنها انجام داده‌اند نشان می‌دهد کشورهای منطقه نَه می‌توانند و نَه باید به خارج از منطقه اتکا کنند. حوادث اخیر نشان داد کشورهایی که ادعا می‌کنند بزرگ هستند، در مقابل کوچکترین ضربات آسیب پذیرند.

وی افزود: این حملات همچنین نشان داد کشورهایی که متکی به توان داخلی باشند در این رویارویی برنده بوده و در این شرایط سخت، مقاومت، صبر، تسلیم نشدن و ارزیابی زودهنگام نداشتن موجب پیروزی کشورها است.

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه با اشاره به موضوع برجام و طرح احتمالاتی برای مذاکره مجدد ایران و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی وارد یک مذاکرات ۱۴ ساله شد که فراز و فرودهایی هم داشت و طرف مقابل حق ما را تا وقتی که ما قوی نشدیم نداد.

آصفی بیان داشت: بعد از یک سری مذاکرات طولانی یک کشور خیلی غیر اخلاقی میز را ترک می‌کند، لذا ما باید برای احقاق حقمان بجنگیم؛ اما به این معنی نیست که هرچه تخم مرغ داریم در این سبد(برجام) بگذاریم و حیات و ممات خودمان را به یک‌ کشور خارجی گره بزنیم.

وی ادامه داد: کشورهایی که بقای خود را به خارج گره زدند نابود شدند و شما این سرنوشت را در قبال سعودی خواهید دید. شاید خوب بود که ما بهتر از این عمل می‌کردیم و همه چیز را به برجام گره نمی‌زدیم.

آصفی افزود: در برجام ما بنا به یک ضرورت نیاز داشتیم پای میز مذاکره برویم و بالاخره باعث شد اجماع جهانی در مقابل ایران شکسته شده و اروپایی ها آمریکا را نقد کنند و این از جمله امتیازاتی بود که برجام برای کشورمان داشت. ما برجام را قبول کردیم تا با برداشتن تحریم‌ها قوی شویم؛ اما معلوم بود که برجام شکست می‌خورد چون توافق با آمریکایی‌ها آسان‌تر از اجرای آن است.

وی عنوان کرد: من از اول هم بر اساس عملکرد آمریکایی‌ها نسبت به عملیاتی شدن برجام بدبین بودم و اما می‌گفتم این مذاکرات دو سر سود است، یعنی اگر تحریم‌ها برداشته شود به سود ما است و اگر برجام هم عملی نشود باز به عنوان یک تجربه گران بها به نفع ما خواهد بود.

آصفی تاکید کرد: امروز برجام به این صورت در آمده است و برخی هم این شرایط را پیش‌بینی می‌کردند؛ ولی این وضعیت را نباید به پای جمهوری اسلامی گذاشت، بلکه باید پای بد اخلاقی طرف آمریکایی و بی‌عرضگی اروپایی‌ها بگذاریم.

سفیر اسبق ایران در امارات عنوان کرد: اروپا اگر می‌خواست، می‌توانست جلوی اقدام آمریکا را بگیرد؛ اما این کار را نکرد. شما اگر می‌خواهید بزرگی کنید، باید خطر پذیر باشید والا باید مانند سایر کشورها زندگی معمولی داشته باشید.

آصفی افزود: تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توبه کردن ترامپ یک نوع تحقیر آمریکا و نشان دهنده این بود که ترامپ و پمپئو نیستند که شرایط را تعیین می‌کنند. اگر ما گام سوم را بر نمی‌داشتیم که البته من معتقدم می‌توانست این گام عمیق تر برداشته شود، آنها حاضر نبودند هیچ کاری بکنند.

وی ادامه داد: الان آقای مکرون می‌خواهد کاری کند اما من شک دارم که بتواند موفق شود. ما باید با اروپا گفت‌وگو ها را ادامه دهیم؛ اما امید ما باید به ظرفیت‌های داخلی باشد تا طرف مقابل فکر نکند که ما باب گفت‌وگو را بسته‌ایم. باید این نکته را هم اضافه کنم که اروپایی ها نه مایل‌اند و نه می توانند کاری انجام بدهند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکا اظهار داشت: به نظر من خیلی خوب شد که این سفر انجام شد و خیلی خوب است که آقای روحانی مدت کمی آنجا می‌مانند.

آصفی ادامه داد: از اول هم روشن بود که آمریکایی ها به تیم ایرانی ویزا می‌دهند؛ اما این تعللی که انجام دادند نتیجه رفتار ترامپ است که بگوید همه کاره من هستم. اگر قرار بود من نطق سخنرانی روحانی را بنویسم، اصلا به خودمان و برجام نمی‌پرداختم و به موضوع یمن و فلسطین، جهان اسلام و عربستان و ‌موضوع صلح هرمز می‌پرداختم.

وی با بیان اینکه من تصور نمی‌کنم مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا در نیویورک صورت بگیرد، تصریح کرد: این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه آقای ترامپ بیاید و آویزان تیم ما شود که از وی برمی‌آید این کار را بکند؛ زیرا مذاکره با ما را دوست دارد.

آصفی در خاتمه خاطر نشان شد: در این شرایط مذاکره را به سود ایران نمی‌بینیم، چون معلوم نیست که آمریکا به تعهداتش عمل کند. در کنار آن مذاکره با آمریکا وجهه ما در جهان اسلام را پایین می‌آورد و منافع ملی ما را هم تامین نمی‌کند.

کد خبر 4727416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha