۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۱

گلایه معاون گردشگری از ناهماهنگی‌ دستگاه‌ها در حوزه گردشگری

گلایه معاون گردشگری از  ناهماهنگی‌ دستگاه‌ها در حوزه گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: بیشتر انرژی و وقتمان صرف تعیین و تبیین نقش دستگاه‌های مختلف در حوزه گردشگری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشست خبری هفته گردشگری که پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۲ مهرماه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: ما جلسات و کارگروه‌های مختلفی را با دستگاه‌های مختلف داریم تا هر دستگاهی نقش خود را درباره سفر بداند. ما سفرهای برنامه‌ریزی شده را نه به عنوان پروژه بلکه به عنوان رویکرد دنبال می‌کنیم. سفرها در بُعد داخلی با حجم بالایی انجام می‌شود ولی بیشتر آنها انفرادی است البته این نوع سفرها هزینه بیشتری را دارند و خط‌مشی‌پذیر نیستند بنابراین اینکه سفرهای ارزان یا اقساطی را دنبال کنیم، بیشتر به این دلیل است که می‌خواهیم سفرها برنامه‌ریزی شده باشد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ارزان بودن می‌تواند جذابیتی داشته باشد. ما در چارچوب فرهنگ سفر، باید انجام سفرهای برنامه‌ریزی شده را در کشور جا بیندازیم.

تیموری درباره اینکه رتبه امنیت ایران در سازمان‌های جهانی ۷۴ است و این وزارت چه کاری برای معرفی امنیت ایران و تغییر این رتبه انجام داده است؟ گفت: موضوع امنیت مقصد، یکی از پارامترهای تعیین‌کننده در انتخاب مقصد سفر است بنابراین ما هم باید برای بالا بردن امنیت تلاش کنیم. متأسفانه به دلیل تبلیغات منفی علیه ایران، تردید برای سفر به ایران در اذهان بین‌المللی وجود دارد.

وی ادامه داد: در فرانسه جیبم را زدند، رفتم شکایت کنم، دیدم صف طولانی از افراد مختلف و گردشگران حضور دارند که در حال نوشتن شکایت هستند. ما از این نوع اتفاقات در همه جای دنیا داریم. وقتی می‌گوییم مقصدی امن است، به این معنی نیست که هیچ اتفاقی در آن نمی افتد. به هر حال افرادی هستند که در مقصد، خدشه به امنیت وارد می‌کنند اما اگر می‌گوییم این موضوعات نشر پیدا نکند، به این دلیل است که سفر به ایران برای گردشگران خارجی جای تردید دارد. اگر ما بخواهیم این موضوعات را بلد کنیم، آنها فکر می‌کنند تنها این اتفاقات در ایران رخ می‌دهد. ما هر موضوعی که برای گردشگر ایجاد ناامنی کند را حتماً رسیدگی می‌کنیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اعتراض آژانس‌های مسافرتی به یکی از فروشندگان خدمات سفر که با بودجه هنگفتی وارد بازار گردشگری شده و قیمت‌ها را ارزانتر از آژانس‌های دیگر می‌فروشد، گفت: ما اتفاقاً باید به دنبال شرکت‌هایی باشیم که در قالب چارچوب‌ها می‌توانند بسته سفر را پایین بیاورند. من به آژانس‌ها توصیه می‌کنم که آنها توان خود را بالا ببرند. امروزه استفاده از تکنولوژی، یک ضرورت است. یک استراتژی وجود دارد که آژانس‌ها به رقابت با یکدیگر بپردازند. ما نمی‌توانیم در یک رقابت سالم ورود کنیم. تاکنون هم در این باره تخلفی به ما گزارش نشده است.

تیموری در پاسخ به این سؤال که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصد دارد در آینده بیشتر تمرکز خود را روی گردشگری داشته باشد تا حوزه‌های دیگر، توضیح داد: ما هیچ‌گونه رقابت تخریبی بین سه بخش کاریمان نداریم بلکه احساسمان این است که هرچقدر تعامل بیشتری کنیم، این حوزه فعالیت درخشان‌تری خواهد داشت یعنی اگر میراث فرهنگی توسعه پیدا کند، قطعاً برای گردشگری ظرفیت است. صنایع دستی نیز زمانی می‌تواند بیشترین فروش را داشته باشد که گردشگر به ایران بیاید.

* حساب‌های اقماری بر عهده مرکز آمار ایران است

وی درباره طرح تعطیلات زمستانی و آخر هفته نیز گفت: ما تصمیم‌گیر نهایی نیستیم، اتفاقاً می‌خواهیم تعطیلات برنامه‌ریزی شده بیشتر باشد چون اگر این تعطیلات بیشتر بود، مردم هم به طبع آن سفر زیادتری می‌رفتند. عمده تعطیلات ما در شش ماهه اول سال است. در شش ماهه دوم تعداد روزهای تعطیل قابل پیش‌بینی نیست. اگر قرار است به دلیل آلودگی هوا در زمستان، یک روز تعطیل اعلام کنند، ساعت ۱۲ شب نهایی می‌شود بنابراین فرصت نیست مردم ماشین خود را از کلانشهر بیرون ببرند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره حساب‌های اقماری گردشگری افزود: مرکز ملی آمار متولی حساب‌های اقماری است، ما از این حساب‌ها استفاده می‌کنیم. این تکلیف قانونی برای سه دستگاه مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارت میراث فرهنگی است که روی حساب‌های اقماری کار کند ولی اکنون من بیشتر از اینکه به دنبال جلو بردن برنامه‌ها باشم، همه وقتم را بر این می‌گذارم که دستگاه‌ها را متقاعد کنم این کار را انجام دهند.

* طرح جامع گردشگری استان‌ها تصویب و ابلاغ شد

در تکمیل این صحبت‌ها علیرضا رحیمی مدیرکل برنامه‌ریزی گردشگری نیز گفت: ۱۷ سال است که پلن توسعه گردشگری نداریم. هیچ وقت کشور نقشه گردشگری نداشته است. ما الان در حال بازنگری برنامه ملی توسعه گردشگری هستیم. در روزهای آینده می‌توانیم بگوییم که ۱۴ جلسه با دولت گذاشته‌ایم که تکلیف سایر دستگاه‌ها و نقش‌ آنها در توسعه گردشگری مشخص شود. در استان‌ها نیز طرح جامع گردشگری هیچ‌وقت چارچوب نداشته است. دو هفته قبل طرح جامع استان‌ها تصویب و ابلاغ شد.

در ادامه معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره تغییر تأثیر ایران در مجامع بین‌المللی گفت: زمانی که تصویر موجود به حد نرمال برسد، تازه آن موقع وظیفه ماست که جذابیت‌های ایران را معرفی کنیم اما تا رسیدن به این حد نرمال، همه مجموعه‌های حاکمیتی باید به کمک ما بیایند. با این وجود تلاش خودمان را می‌کنیم. به عنوان مثال از هر رایزنی که می‌خواهد اعزام شود، می‌خواهیم نشستی را با ما داشته باشد. محتویات و توضیحات درباره گردشگری به آنها داده می‌شود. نمی‌توانید منکر شوید که حجم برنامه‌های ساخته شده درباره گردشگری در صدا و سیما افزایش پیدا نکرده است البته باید بیشتر شود. ما همچنین برای ۱۱ کشور برنامه عملیاتی داریم. ما در یک سال گذشته هنوز یک ریال بودجه خرج نکرده‌ایم که برنامه‌هایمان را از مجموعه خارج از این وزارتخانه انجام دهند و همه این برنامه‌ها با استفاده از تجربیات نیروهای خودمان بوده است.

تیموری همچنین درباره سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی افزود: من در جلسه‌ای که تمام نمایندگان وزارتخانه‌ها بوده‌اند، گفتم «هیچ‌چیز از شما نمی‌خواهم جز اینکه برای احداث و مدیریت یک مجتمع بین‌راهی، من به هیچ‌ یک از سازمان‌ها مراجعه نکنم و از دستگاهی مجوز نگیرم؛ صفر تا صد آن را به یک مجموعه بخش خصوصی بدهم». ما هنوز در این بخش دچار مشکل هستیم.

* انجمن راهنمایان گردشگری مذهبی در قم ایجاد شد

وی با بیان اینکه انجمن راهنمایان گردشگری مذهبی در قم ایجاد شده است، گفت: ۷۰ درصد نیروهای ما در بخش میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند. در حوزه گردشگری چه در ستاد و چه در مرکز، نیروهای گردشگری تراکم ندارند.

تیموری درباره مشکلات حوزه گردشگری سلامت ادامه داد: توافقنامه‌ای را با وزارت بهداشت امضا کرده‌ایم که موضوع آن، گردشگری سلامت و تقسیم وظایف دو دستگاه بود اما پس از آن وزارت بهداشت به برخی از شرکت‌های تسهیلگر مجوز داد، آنها نیز وارد بازار کار شدند. این خلاف توافق انجام شده بود. اعتراض کردیم که گفتند برطرف می‌شود. ما اعلام کردیم که به حوزه درمان و تشخیص ورود نمی‌کنیم بنابراین شما هم در امور غیر از آن وارد نشوید. ما می‌خواهیم مسایل گردشگر تا زمان رسیدن به درب بیمارستان، با ما باشد البته اگر در داخل بیمارستان خدمات خوبی دریافت نکند، می‌رود و دیگر نمی‌آید. ما در تعیین نرخ پزشکی نیز وارد نمی‌شویم چون تعرفه برای گردشگران خارجی و بیماران ایرانی متفاوت است؛ آنها نمی‌توانند از سوبسید و بیمه ایران استفاده کنند.

کد خبر 4727739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha