۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲

مریم برادران مطرح کرد؛

همسران شهدا نیمه پنهان نیستند

همسران شهدا نیمه پنهان نیستند

مریم برادران نویسنده خاطرات برخی از همسران شهدای جنگ می‌گوید: همسرشان شهدا نیمه پنهان نیستند. بلکه بیشتر از نیمه هستند و حمایت‌هایشان همه زندگی یک مرد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شب روایت سه‌شنبه شب ۲ مهر با حضور مریم برادران نویسنده کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، از آنتن شبکه چهار سیما پخش شد.

برادران در این‌برنامه گفت: کتاب «دوره درهای بسته» به  روایت خانم ناهیدی جز تجربه‌های اول من بود و دومین کتابی بود که کار کردم که با محتوای برنامه تلویزیونی «روایت فتح» این کار را  نوشتم ولی خب نقص‌هایی هم داشت و من هم تازه کار بودم. بعد از آن برای من یک اتفاق خیلی خوبی افتاد و آن هم معرفی خانم مدق از طرف همسر شهید همت بود. به این دلیل که بعد از کتاب نیمه پنهان شهید همت از همسر ایشان، خواسته بودند که یک مورد خاص به گروه روایت فتح معرفی کنند و ایشان هم همسر منوچهر مدق را معرفی کردند که من با  ایشان تماس گرفتم. در اولین سالگرد شهادت شهید بود.

وی افزود: این کتاب روایت شهید منوچهر مدق است که جانباز شیمیایی بودند و زندگی بسیار عاشقانه‌ای داشتند که من هیج‌جا چنین زندگی را نه شنیده‌ام و نه دیده‌ام. بعد از چاپ این کتاب کسی که توده‌ای بود با من تماس گرفت و گفت من از این آدم ها متنفرم اما این کتاب اشک من را درآورد و من این آدم را دوست دارم.

این پژوهشگر در ادامه گفت: کتاب بعدی من کتاب شهید مهدی باکری از زبان همسرشان بود که یک بار کتاب ایشان توسط فرد دیگری نوشته شده بود اما خانواده ایشان نپسندیده بودند. و بنده اجازه مصاحبه تکمیلی گرفتم و کتاب را کامل کردم. همچنین زندگی همسر شهید را بعد از شهادت نیز تا حدودی روایت کردم اما بعد از چاپ همسرشان بازخوردهای سختی گرفتند و من چقدر حسرت می‌خوردم که مهدی باکری آن‌طور که باید شناخته نشده است. کاری که یک زمانی خیلی دوست دارم بنویسم، مشکلات و پیامدهای بعد از جنگ هست.

برادران در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد از کتاب شهید باکری تصمیم گرفتم که زندگی یک فرزند شهید بنویسم و «حنانه» به من پیشنهاد شد، که پدرش در جنگ شهید می‌شود و مادرش را به دلیل مشکلاتی که وجود داشته از دست می‌دهد و مادرش نصیحت می‌کند که اول همه خواهر و برادرها را سرو سامان بدهد، بعد ازدواج کند و همین هم شد. حنانه دختری بوده که از بنیاد شهید به دلیل بیماری مادرش زیاد مطالبه داشته اما پاسخی نمی‌گرفته و روز فوت مادرش مقداری پول برایشان ارسال می‌شود که دیگر فایده‌ای نداشته است. حنانه با اینکه سنی نداشته فرزندان خانواده را بزرگ می‌کند و  در حال حاضر یک خانم موفق است و یک فرزند هم دارد. بعد از آن کتاب «شهید فیاض بخش» است و آخرین کتاب هم کتاب «شهید رسول حیدری» اولین شهید ایران در بوسنی است.

نویسنده کتاب «نیمه پنهان ماه» درباره کتاب «ر» خود گفت: از همه تجربیاتم برای نگارش کتاب «ر» استفاده کردم؛ از جمله مقدمه‌نویسی که یک فن هست اما در کارهای ما متاسفانه کم دیده  می‌شود. در این کتاب دوست داشتم مخاطب کتاب خوان کار را بخواند نه این‌که صرفا روزنامه‌وار خوانده شود. من در این کتاب رسولی را روایت کردم که پیچیدگی‌ها و شخصیت خاص خودش را داشت و برای من بسیار دوست داشتنی بود. من خودم همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که همسرشان شهدا نیمه پنهان نیستند. بلکه بیشتر از نیمه هستند و حمایت‌هایشان همه زندگی یک مرد است. محبت و لطافت زن می‌تواند زندگی را حفظ کند اما این دقیقا همان نقطه‌ای است که اگر آسیب ببینید، زندگی رنگ و بوی خودش را از دست می‌دهد. این  زنان در عین محکم بودن و نگه‌داشتن چارچوب زندگی ولی خودشان خیلی آسیب دیده‌اند و این اثر جنگ است که یک زن را به نوعی از هستی ساقط کند و انگار جنگ برای این زنان هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: به‌طور طبیعی جنسیت در زاویه نگاه تاثیر می‌گذارد. خیلی‌ها به من می‌گویند که اشتباه تو این است که درباره جنگ نمی‌نویسی. بله من درمورد پیامدهای جنگ می‌نویسم که هیچ‌وقت دیده نمی‌شود.

برادران در پاسخ به این سؤال که روایت زنانه یک روایت واقع گرایانه‌تر است یا نه، گفت: بله دقیقا همین‌طور است. عمق قضیه بیشتر از نظر من عاطفی و انسانی است که خیلی وقت‌ها دیده نمی‌شود.‌ نمی‌دانم می‌شود به فقدان شکوه گفت یا نه اما ما به خاطر مسائل ارزشی‌مان، این نبودن را شکوه می‌بینیم اما گاهی پیچیدگی‌های زندگی و زندگی‌های واقعی هم داریم. اینکه فرزند شهید نمی‌تواند با راهی که پدرش انتخاب کرده کنار بیاید. گاهی فکر می‌کنم خودم هم نمی‌توانم فاصله بین ایثار، اجازه انتخاب و ... را تشخیص دهم و من احساس می‌کنم گاهی با وجود این مشکلات این فقدان، شکوه نیست چرا که پیامدش به فرزندانی می‌رسد که خودشان انتخاب نکرده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که روایت‌های زنانه‌ای که درحال حاضر در جهان دیده شده‌اند چقدر دقیق هستند، گفت: شاید ژانر خیلی مهم نباشد بلکه یک واقعیت و روایت آن از زوایای مختلف چقدر عمق پیدا می‌کند این مهم است و قرار است ما این روایت‌ها را از زوایای مختلف برای آدم‌های مختلف از طبقات مختلف روایت کنیم تاهمدلی و هم‌زبانی بین مردم بیشتر شود.
آن چه که در این روایت‌ها مغفول مانده، لایه‌هایی از  جنگ است که ویژگی‌های انسانی را دارد ولی با اعتقادات افراد نیز گره خورده است. این‌که رزمنده در عملیات‌ها یک ترسی داشته ولی پای اعتقاداتش مانده، این یک ویژگی انسانی است که به آن نپرداخته‌ایم.

برادران در پایان کتاب «اینک شوکران» منوچهر مدق را از این نظر که طیف زیادی از مخاطبان را دربر می‌گیرد و عمومی‌تر است، برای مطالعه به مخاطبان پیشنهاد کرد.

کد خبر 4728551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha