۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳

فاضل نظری در نشست خبری هفته ملی کودک:

سال‌هاست واردکننده قهرمان‌های پوشالی غربی هستیم

سال‌هاست واردکننده قهرمان‌های پوشالی غربی هستیم

فاضل نظری با انتقاد از دستگاه‌های متولی امر فرهنگی در کشور گفت: ناهم‌دمایی فرهنگی باعث شده که سال‌ها شاهد واردات قهرمان‌های پوشالی از غرب به کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته ملی کودک صبح امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان برگزار شد.

فاضل نظری در این نشست خبری با اشاره به اینکه شعار این دوره از برنامه‌های هفته ملی کودک با عنوان «آینده را باید ساخت» انتخاب شده است، گفت: ما احتمالاً در سال آینده نیز همین شعار را انتخاب خواهیم کرد و همه اینها به دلیل اهمیت مواجهه ما با آینده با کودکان و نوجوانان‌مان است.

وی ادامه داد: ما سه گونه مواجهه با آینده داریم؛ یا آن را واقعیتی می‌دانیم که تأثیری در آن نداریم یا اینکه آینده امری است که می‌شود بر اساس روندهای گذشته‌مان پیش‌بینی‌اش کرد یا اینکه آینده را امری قابل ساخت و تغییر می‌پنداریم که مصالح این ساخت و تغییر در دستان ماست. به باور من، نگاه ما به آینده کودکان و نوجوانان ما باید بیشتر دربرگیرنده یک نگرش باشد تا شعار.

نظری در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان تمام مشکلات و پدیده‌های مربوط به کودکان و نوجوانان را طی یک هفته مطرح و مورد توجه قرار داد و برای مشکلات آن نسخه درمانی پیچید، تصریح کرد: سعی ما این است که از این فرصت برای برجسته‌سازی مفهوم ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان استفاده کنیم. باید یاد بگیریم که کودکان و نوجوانان اسباب شیرینی زندگی ما نیستند، بلکه آنها بزرگسالان آینده سرزمین ما هستند. باید مهارت‌هایی را یاد بگیرند و به آنها مسلط شوند تا آینده‌ای درخشان‌تر از امروز در سرزمینمان بنا کنند. باید قبول کنیم که بزرگترین سرمایه ما برای آینده‌مان، کودکان و نوجوانان ما هستند و قرار است آنها تمامی ادارات، امورات صنعتی، فرهنگی و ... را در اختیار بگیرند و به پیش ببرند. باید به این فکر کنیم تصویری که ما از آینده داریم، چیست و چگونه می‌خواهیم این تصویر را بسازیم. باید به این فکر کنیم که معماران ساخت آینده سرزمین ما باید چه نگرشی داشته باشند و البته یادمان باشد که هنوز یاد نگرفته‌ایم که داشته‌هایمان را نگاه کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه با اشاره به اینکه باید احساس خوشبختی، امنیت، داشتن و ساختن آینده بهتر را در کودکان و نوجوانان ایجاد کرد، افزود: داشتن هر کدام از این مفاهیم با احساس کردن آنها متفاوت است. ما در میان کشورهای جهان بدون‌شک یکی از امن‌ترین کشورها را داریم اما امن بودن با احساس امنیت کردن، دو مقوله متفاوت است کما اینکه در حوزه مسائل دیگر نیز باید احساس خوشبختی، احساس امنیت و احساس آینده بهتر داشتن در کشور ما به وجود بیاید؛ اگر چنین نیست، ریشه آن در معضلات و مشکلات فرهنگی ما است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آموزش و پرورش نیز گریزی زد و گفت: مدتی است که مقوله تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش مطرح شده است. به باور من این مفهوم چیزی جز تغییر در نظام آموزش و پرورش نیست ولی آنقدر تغییر در این نظام تغییر داده شده که برای خلق اتفاق تازه، باید کلمه تازه‌ای خلق می‌شد به همین دلیل عبارت «تحول» به کار گرفته شد. پس از آنکه حس کردم تحول نیز به تنهایی معنای لازم را نمی‌رساند، صفت «بنیادین» را نیز به آن افزودند. از همه شما می‌خواهم بپرسم که منصفانه چقدر فکر می‌کنید نظام آموزش و پرورش به یک تحول بنیادین نیاز داشته است؟ چقدر آنکه ما آموخته‌ایم به صورت هدفمند و طبقه‌بندی شده به کارمان آمده است و چقدر توانسته‌ایم با تجربه و مهارت‌آموزی، کار را پیش ببریم؟ قبول دارم که ریشه بسیاری از مشکلات ما در نیاموختن است به همین دلیل بر این باورم که پایه‌ها و بنیان‌های آموزشی در کشور ما باید تغییر کند. انشاءالله شرایطی را شاهد باشیم که کلیت نظام آموزش و پرورش در کشور ما دچار تغییر شود و شک ندارم معلمان ما هم خوشحالتر خواهند بود اگر در فضای کاری‌شان، درس زندگی را به عنوان اصلی‌ترین مسئله آموزشی به دانش‌آموزان یاد بدهند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: کانون در این راه تلاش کرده تا جنبشی تازه در حوزه مهارت‌آموزی خلق کند و این مفهوم را برجسته سازد. کانون پس از شش دهه فعالیت، به مرحله‌ای رسیده است که باید تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار و به تولی‌گری بپردازد. بر این اساس ما برنامه‌های هفته ملی کودک را نیز همچون سایر برنامه‌های کانون در سال جاری با رویکرد «تمرکززدایی» از مرکز برنامه‌ریزی کردیم و به طور مشخص برنامه‌های هفته ملی کودک را نیز با محوریت استان خوزستان برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که این اتفاق در سال‌های آینده نیز به میزبانی سایر استان‌ها انجام شود.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ناهمدمایی میان دستگاه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما محصولی را در شورای اسباب‌بازی کانون، نامتناسب برای سن کودک تشخیص می‌دهیم اما همان محصول در حوزه پویانمایی ترویج می‌شود و نتیجه‌اش هم معلوم است که چیست. سال‌هاست که این اتفاق در حال رخ دادن است و ما داریم قهرمان‌های پوشالی وارداتی را به کودکان و نوجوانان معرفی می‌کنیم. این همان پدیده‌ای است که به آن «ناهمدمایی» می‌گویند. امیدوارم که یک اتاق فکر عملیاتی شکل بگیرد و به این مقوله به عنوان یک ضرورت توجه شود. باید حس کنیم که اولویت امروز ما اقتصاد نیست بلکه فرهنگ است. تقلیل معنای فرهنگ، امروز ستم به شمار می‌رود و متأسفانه چنین ظلم و ستمی، ما را دربر گرفته است. ما باید واقعاً نگران این باشیم که جامعه‌ ما این روزها چه چیزی را به عنوان ارزش یاد می‌کند. باید برای این مسئله فکری کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت نشر کتاب در کانون گفت: کانون در سال آینده یک نمایشگاه و مهرواره اختصاصی کتاب را برگزار می‌کند. همچنین مکانیزمی بزرگتر از یک جایزه ادبی تدبیر شده که در آن ناشران آثار برگزیده‌شان را به کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور واگذار می‌کنند. همچنین دو جایزه «مرغک زرین و سیمین» به صورت سه ماه یکبار به آثار برتر ناشران اهدا خواهد شد. از سوی دیگر، ما به تولید کتاب‌های گویا دوباره توجه نشان داده‌ایم و تولید واقعیت افزوده صوتی به صورت رایگان برای کتاب‌هایمان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در مورد کم‌مخاطب بودن آثار سینمایی تولید شده در کانون گفت: ما در شورای تائید فیلمنامه‌های آموزش و پرورش، نقش محوری داریم. شاید بگویید برخی از فیلم‌هایی که ما می‌سازیم، با استقبال روبرو نمی‌شود اما من می‌گویم بی‌مهری مسئله تمام سینمای کودک است. با این همه ما امسال چهارمین اثر سینمایی‌مان و اولین اثر بلند سینمایی انیمیشن ایران را در دست تولید داریم. در فستیوال‌های معتبر بین‌المللی که داوران آن مخاطبان کودک و نوجوان هستند، شرکت کرده و نتایج خوبی را به دست آورده‌ایم. به باور من، سرنوشت سینمای کودک را باید از دل یک شورا که مجوز ساخت به فیلمی می‌دهد، جدا کرد. ما هم دوست داریم به سهم خود به اصلاح ساختار سینمای کودک سرعت دهیم، اما جبران فرصت‌های سوخته در این عرصه که گذشته کانون هم در آن نقش داشته، کار ساده‌ای نیست.

کد خبر 4733917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha