۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۸:۴۱

بهمن در گفتگو با مهر:

عضویت در اتحادیه اوراسیا تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند

عضویت در اتحادیه اوراسیا تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: عضویت در اتحادیه اوراسیا می‌تواند تحریم‌ها را از تهدید به فرصتی برای رونق اقتصادی کشور تبدیل کند.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرگزاری مهر، درباره پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: کلا سیاست مناسبات اقتصادی می‌تواند بخش اعظمی از نیازهای اقتصادی کشور را برطرف کند. در این بین کشورهای اوراسیایی به دلیل ظرفیت‌هایی که در حوزه خدمات، کشاورزی و صنعت دارند می‌توانند نیازهای اقتصادی کشور را برطرف کرده و در مقابل نیز کشورمان می‌تواند به طریق مراوده اقتصادی به صادرات خود تنوع ببخشد.

بهمن ادامه داد: مراوده با اتحادیه‌هایی مانند اوراسیا فرصت قابل توجهی برای سیاست خارجی و تجارت خارجی ایران فراهم می‌آورد تا به صورت منسجم با کشورهای همسایه و اتحادیه‌های مختلف همکاری کند و با تقویت صادرات جایگاه تولید را در کشور بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: برای آنکه بتوان در بازار جهانی حاضر بود، دولت باید اقتصاد خارجی را به‌عنوان یک برنامه در نظر بگیرد و صنعت و کشاورزی را بر اساس نیازهای بازار هدف تنظیم کند. متاسفانه ما فکر اقتصادی در راهبرد روابط خارجی نداریم و همین موضوع باعث شده است نتوانیم در بازارهای بین‌المللی و حتی کشورهای همسایه حضوری موفق داشته باشیم. برای مثال ما شاهد هستیم در کشورهایی که به لحاظ سیاسی ما جایگاه خوبی داریم، از نظر اقتصادی موفق عمل نکرده‌ایم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش چین برای کاهش ارزش یوان در مقابل دلار افزود: شرایط پیش آمده برای کشور ما و تحریم‌های آمریکا باعث کاهش صادرات نفت شده و همین موضوع موجب شده است که در ایران به فکر جایگزینی صادرات کالای غیرنفتی باشد. هرچند کاهش ارزش ریال برای اقتصاد موردی منفی است ولی همین موضوع دقیقا مانند کاری که چین در قبال آمریکا انجام می‌دهد، می‌تواند در زمینه صادرات به نفع ایران تمام شود.

بهمن خاطر نشان شد: باید این تفکر در دولت ایجاد شود که فرصت حضور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا این فرصت را برای کشور پدید می‌آورد که به توسعه صادرات غیرنفتی بپردازد. با توجه به قیمت پایین ریال و همچنین در دسترس بودن انرژی، تولید در ایران می‌تواند با هزینه کمتری انجام شود و در کنار حذف تعرفه وارداتی برای ۵۰۰ کالا، صادرات برای کشور ما به صرفه شده و رقابت پذیر می‌شود. همین موضوع در صورت برنامه‌ریزی صحیح دولت موجب تقویت صادرات و کمک به افزایش تولید می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: دولت برای ایجاد جهش اقتصادی بزرگ در کشور، رونق تولید، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال باید از فرصت پیش آمده استفاده کند و برای بازار هدف برنامه‌ریزی کند. عضویت در اتحادیه اوراسیا می‌تواند تحریم‌ها را از تهدید به فرصتی برای رونق اقتصادی کشور تبدیل کند.

کد خبر 4734377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha