۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۳

در جلسه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر بررسی شد؛

بررسی حقوق کارگران مترو/ تائید عقب‌افتادگی پرداخت حقوق‌ها

بررسی حقوق کارگران مترو/ تائید عقب‌افتادگی پرداخت حقوق‌ها

مشکلات کارگران مترو در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مشکلات کارگران مترو در جلسه عصر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. تأخیر در پرداخت حقوق بخشی از خط ۶ مترو، اختلاف نظر در خصوص تسویه‌حساب با کارکنان بازنشسته شرکت بهره‌برداری مترو، عدم پرداخت اضافه‌کار شب‌کاری، تأخیر در دادن لباس کار و اضافه‌کاری‌های اجباری، برخی مشکلات مطرح شده از سوی کارکنان مترو بود.

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران در پاسخ به مشکلات مطرح شده گفت: اینکه بخش جنوبی خط ۶ چند ماهی کارگران حقوق نگرفته‌اند، متأسفانه درست است. به دلیل محدودیت‌های مالی، این مشکلات ایجاد شده اما با توجه به اینکه انتشار اوراق مشارکت برای خطوط ۶ و ۷ به نتیجه رسیده است، به زودی مشکلات حقوق کارگران خط ۶ برطرف می‌شود.

وی تأکید کرد: در هنگام توزیع اعتبارات، اولویت با پرداخت حقوق کارکنان است و اگر نگرانی در خصوص اینکه پیمانکاران ممکن است حقوق کارگران را در اولویت قرار ندهند، داشته باشیم؛ به طور مستقیم حقوق کارگران را پرداخت می‌کنیم. امیدواریم به زودی این مشکل حل شود اما در خصوص پرداخت حق شب‌کاری یا مجبور کردن به اضافه‌کاری، ممکن است این اتفاق در شرکت بهره‌برداری افتاده باشد یا پیمانکاران ما این‌گونه رفتار کرده باشند زیرا این موضوع به سیستم داخلی پیمانکار بازمی‌گردد.

امام اضافه کرد: با توجه به بازدیدهای دائمی که از خطوط مترو داریم، امکان بیان این نارضایتی‌ها وجود دارد که تاکنون چنین نارضایتی منتقل نشده اما برای بررسی صحت آن، این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

در ادامه فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز با بیان اینکه مترو ۴۰۰۰ پرسنل پیمانکاری دارد، گفت: برای آنکه پیمانکاران حقوق کارکنان پیمانی را پرداخت کنند تا لیست ماه قبل ارائه نشود، لیست جدید پرداخت نمی‌شود بنابراین همه پیمانکاران حقوق پرسنل خود را واریز و ما نیز آن را کنترل می‌کنیم بخصوص در رابطه با بیمه و پرداخت سنوات از سوی پیمانکاران حساس هستیم و طی یکی دو سال اخیر به ندرت تجمع پیمانکاران را داشته‌ایم.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود لباس کار به کارکنان مترو داده نشده یا آنها اضافه‌کاری و شب‌کاری دریافت کرده‌اند، توضیح داد: تا جایی که امکان داشته‌ایم مواردی مانند لباس کار را به کارکنان داده‌ایم اما در خصوص جزئیات روابط پیمانکار و پرسنل ورود نمی‌کنیم؛ اگر هم برایمان مشخص شود پیمانکار در حق کارگر اجحاف می‌کند، دستگاه‌های ناظر خود وارد این موضوع می‌شوند.

نوبخت تأکید کرد: برای پرسنل شرکت بهره‌برداری پرداخت‌ها به روز است و هیچ بدهی و معوقه‌ای به پرسنل خود نداریم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در خصوص اینکه چرا قراردادهای سالیانه، نسخه‌ای در اختیار کارکنان قرار نمی‌گیرد، گفت: این قراردادها به طور سالیانه تمدید، در کارتابل کارکنان بارگزاری می‌شود و افزایش حقوق نیز به اطلاع آنها می‌رسد.

وی در خصوص اینکه چرا موضوع سخت و زیان‌آور بودن کار راهبران مترو اعمال نمی‌شود؟ گفت: در صورت اعمال، تعداد زیادی از کارکنان راهبر بازنشسته شده و در این حوزه دچار بحران پرسنلی می‌شویم بنابراین پیش‌بینی کرده‌ایم طی یک دوره یک ساله، نیروهای لازم جذب و جایگزین شوند و روند سخت و زیان‌آور بودن کار راهبران نیز اعمال شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در خصوص اعتراضاتی که به سنوات پایان خدمت شده است، افزود: تا پیش از سال ۹۶ به طور عُرفی دو ماه حقوق، معیار پرداخت‌ها بود که یک ماه طبق قانون و یک ماه نیز به شکل پاداش پرداخت می‌شد اما به دلیل عدم اعتبارات لازم و بر اساس دستوری که از شهرداری داریم که طبق قانون رفتار کنیم، همان پرداخت یک‌ماهه به عنوان سنوات را معیار پرداخت‌ها قرار داده‌ایم؛ این موضوع عینِ قانون است و کار غیرقانونی انجام نشده است.

وی در رابطه با اینکه چرا شوراهای اسلامی کار در مترو تشکیل نشده است؟ اظهار کرد: در این خصوص قانون روشن است.

یکی از نمایندگان شرکت بهره‌برداری نیز در این رابطه توضیح داد: دوبار؛ یکی در سال ۸۸ و دیگری در سال ۹۶ برای تشکیل شوراهای اسلامی کار تلاش شد اما این جلسات به حد نصاب نرسید.

پس از پایان سخنان مدیر شرکت بهره‌برداری و مدیر شرکت مترو، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: بنابراین مشکلی در خصوص کارگران مترو وجود ندارد و احتمالاً تجمعاتی که برگزار می‌شود، برای تشکر است؛ آنطور که شنیده‌ایم امروز نیز تجمع اعتراض‌آمیزی در مقابل معاونت حمل و نقل از سوی کارکنان مترو انجام شده است.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ما بدون حضور کارگران نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، بنابراین توجه و تأکید ما بر رضایت کارگران است، به محدودیت‌های قانونی و کمبودهای منابع مالی اشاره کرد.

در این هنگام علیخانی به شوخی به وی گفت: کم‌کم دارید یاد می‌گیرید که چگونه موضوعات را توجیه کنید و موضع‌گیری نکنید.

پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به اینکه کارکنان مترو بیشترین دریافتی را میان کارکنان شهرداری دارند، به اهمیت کار راهبری قطار اشاره کرد و گفت: باید این افراد از ایمنی شغلی کافی برخوردار باشند زیرا کارشان به تمرکز بالایی نیاز دارد. ما در شهرداری طی این دو سال بیشتر قراردادهای راهبران قطار را از هادیان تبدیل به رسمی کرده‌ایم و تنها برای کارگران مترو مجوز خاص گرفته شده زیرا شغل آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مترو رگ حیات شهر است و باید حمایت‌های لازم برای رضایت بالای کارکنان انجام شود.

وی در خصوص اینکه چرا شوراهای اسلامی کار تشکیل نمی‌شود؟ افزود: ما در هر حوزه‌ای که الزام قانونی داشته‌، وظایف خود را انجام داده‌ایم اما در قانون باید خود کارکنان، این شوراها را تشکیل دهند و اگر جایی برای برگزاری جلسات بخواهند، ما آن را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

پورسیدآقایی تأکید کرد: بر اساس مقررات، ما برای تسویه‌حساب باید هر سال یک ماه را به عنوان سنوات پرداخت کنیم. نمی‌دانم در گذشته بر چه اساس و مجوزی دو ماه پرداخت می‌کردند؟ اما ما با توجه به محدودیت‌های مالی، این وظیفه قانونی خود را انجام داده‌ایم این در حالی است گزارشاتی داریم که در برخی از دستگاه‌های دولتی به دلیل عدم اجرای همین تکالیف قانونی خود، اعتراضاتی شده است اما در شهرداری در خصوص تکالیف قانونی، یک روز عقب‌افتادگی نداریم.

در ادامه رئیس اتحادیه کارگران شهرداری با رد سخنان مسئولان حمل و نقل و ترافیک گفت: برخی از پیمانکاران مترو چند ماه حقوق خود را با تأخیر پرداخت می‌کنند، برخی دیگر هنوز عیدی و سنوات سال گذشته را پرداخت نکرده‌اند؛ لباس کار به کارکنان داده نمی‌شود، کارگران نظافتی و شب‌کار از اضافه‌کار شب‌کاری محروم هستند. اینکه گفته شود این کارها را پیمانکار کرده و به شهرداری ربطی ندارد، درست نیست. بر اساس قانون باید شهرداری ضمانت حسن انجام کار را مد نظر قرار دهد. اینکه کار را برون‌سپاری کرده و به پیمانکار بسپاریم و کارگران را به امان خدا رها کنیم، درست نیست. دلیل اینکه چرا شورای کار تشکیل نشده یا به حد نصاب نمی‌رسد، این است که برخی کارکنان را برای حضور در شوراهای کار تهدید می‌کنند و کسی نیست که این موضوعات را پیگیری کند.

وی با اشاره به برخی از سخنان مدیر شرکت بهره‌برداری مترو که عنوان کرده بود «در مدیریت گذشته برخی بدون عنوان شغلی فعالیت می‌کردند»، تصریح کرد: اینکه مشکلی در گذشته وجود داشته باشد، رافع مسئولیت مدیران فعلی نیست. چرا بدون عنوان شغلی قرارداد بسته شده است؟ چرا از چهار برگه قرارداد یک نسخه به کارگر داده نمی‌شود که در صورت نیاز به تظلم‌خواهی، قرارداد خود را داشته باشد. سوءاستفاده از کارگران و عدم پرداخت حق آنها درست نیست و نبود شوراهای کار نیز باعث شده کارگران جایی برای تظلم‌خواهی نداشته باشند.

در ادامه این جلسه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس نیز خطاب به مدیران شهری گفت: آنچه شنیدیم با آنچه که دیدیم تفاوت زیادی دارد؛ باید برای حل این تفاوت‌ها، راستی‌آزمایی کرد و بازرسی باید به این موضوع ورود پیدا کند. اینکه گفته می‌شود لباس کار داده شده و حتی به کت و شلوار کارکنان رسیده است، حتماً اعتراضات برای این است که کفش‌هایشان واکس نشده است.

وی تأکید کرد: باید شوراهای کار در مترو تشکیل شود که کارگران بتوانند حقوق خود را از این شوراها پیگیری کنند و اگر چنین نشود، باید در دادگاه این موضوع پیگیری شود.

محجوب با اشاره به اینکه اگر طبق عُرف، دو ماه مبنای پرداخت سنوات بوده، نمی‌توان با ارجاع به قانون، تنها یک ماه پرداخت کرد، گفت: طبق قانون یک ماه پرداخت سنوات از سوی کارفرما الزام است اما اگر در یک کارگاهی عُرف دیگری متعارف شده، باید طبق عُرف متعارف عمل کرد و آن ملاک عمل است بنابراین باید حقوق بازنشستگان فعلی نیز طبق عُرف متعارف پرداخت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه کارگری با نگاه تعاملی به این موضوع نگاه می‌کرد، افزود: مترو حاضر نیست کوتاه بیاید.

وی از مسئولان وزارت کار خواست نگاه مهربانانه را در این حوزه کنار گذاشته و حق کارگران را پیگیری کنند.

محجوب، عدم ارائه تجهیزات ایمنی به کارگران را مسبب ایجاد حادثه در درون مترو دانست و گفت: وقتی مواظب آن هستیم که در بیرون مترو حادثه‌ای رخ ندهد، این بی‌اعتنایی به تجهیزات ایمنی باعث افزایش خطرات در داخل مترو خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برای چندمین‌بار در سخنان خود بر تشکیل شورای کار در مترو تأکید کرد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این جلسه از مدیرعامل شرکت بهره‌برداری پرسید، شرکت بهره‌برداری چند پرسنل دارد؟

نوبخت پاسخ داد: آمار دقیقی در اختیار نداریم اما ما به طور تقریبی ۸۰۰۰ پرسنل رسمی و ۴۰۰۰ پرسنل پیمانی داریم. کل درآمدهای ما از محل بلیت‌فروشی سالیانه ۳۰ میلیارد است و هزینه‌های ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد و شهرداری حدود ۹۰۰ میلیارد به ما سوبسید می‌دهد.

هاشمی پس از سخنان نوبخت خطاب به محجوب گفت: مجلس باید نسبت به پرداخت حق دولت در حوزه‌های حمل و نقل عمومی حساس باشد. نیمی از ۹۰۰ میلیاردی که شهرداری در حوزه بلیت مترو سوبسید می‌دهد، باید توسط دولت پرداخت شود. این شرکت‌ها، شرکت‌های قدیمی نیستند؛ ۱۶-۱۵ سال است که تشکیل شده‌اند و برای آنکه شرکت‌های پویایی باشند، باید دولت نیز سهم خود را از سوبسید بلیت مترو بپردازد. اینکه آنها نمی‌توانند کت‌ و شلوار یا حقوق پرسنل خود را بپردازند یا مناقصه‌ها را با رقم‌های پایین برگزار می‌کنند و کیفیت نیز به طبع آن پایین می‌دهد، نشان می‌دهد که دولت باید به این حوزه توجه ویژه کند و اگر مجلس پیگیری‌های لازم را انجام ندهد، ممکن است ۱۴ هزار نیروی آن بیکار شوند.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر قرار باشد قیمت بلیت را به طور واقعی از مردم بگیریم، هزینه‌ بالایی می‌شود که امکان پرداخت آن از سوی مردم وجود ندارد. همین حالا نیز برای آنکه ما ۲۰ درصد قیمت بلیت را گران کرده‌ایم، تعزیرات انتقاداتی را مطرح کرده بنابراین باید تلاش کرد که دولت در این حوزه به وظایف خود عمل کند. وضعیت مترو از وضعیت هپکو بدتر است اما برای این دچار مشکل نمی‌شود که کارفرمایی مانند شهرداری، جورِ دولت را می‌کِشد اما اگر همین بی‌توجهی از سوی دولت ادامه داشته باشد، حقوق پرسنل دچار مشکل می‌شود، کیفیت سرویس‌دهی پایین می‌آید، یک روز پله‌برقی در ایستگاهی دچار مشکل است، روز دیگر آسانسور و ...

وی با اشاره به تکالیف وزارت نفت در خصوص کمک به حمل و نقل عمومی از جمله مترو گفت: باید به ازای هر سفر مترو، وزارت نفت ۱۰ سنت به شهرداری بپردازد که رقمی معادل ۷۰۰ میلیون دلار است که تاکنون یک ریال از بابت این قانون به شهرداری پرداخت نشده است.

علیخانی نیز در جمع‌بندی جلسه، بر موضوع حمایت دولت از مترو تأکید کرد و درخواست کرد دولت نیز سهم خود را از سوبسید مترو بپردازد. همچنین یک ماه فرصت داده شد تا گزارش لازم در خصوص تکالیف کارگری و مشکلات موجود توسط شهرداری، تهیه و به شورا ارائه شود.

کد خبر 4734387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • میثم IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      1 0
      باسلام...... به نظر بنده صحبتهای آقای محجوب و رییس اتحادیه کارگران کامل درست است و صحبتهای آقای نوبخت و پور آقایی صرفا توجیه و فرا فکنی بوده است...