۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۹:۵۹

گفتگوی مهر؛

راهپیمایی اربعین پیام واضحی برای مستکبران جهان دارد

راهپیمایی اربعین پیام واضحی برای مستکبران جهان دارد

ورامین- با سابقه ترین امام جمعه کشور معتقد است، راهپیمایی اربعین حسینی پیام واضحی برای همه دشمنان اسلام و مستکبران و زورگویان جهان دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بیشتر مردم « اربعین حسینی» را با راهپیمایی بزرگ آن می شناسند، حتی بسیاری از افراد غیر مسلمان و غیر شیعه نیز چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان را با راهپیمایی که عاشقان این امام هُمام برای عرض عشق و ارادت از نجف به کربلا انجام می دهند، می شناسند، البته این بدین معنا نیست، که اربعین حسینی در پیاده روی و راهپیمایی بزرگ مردمی آن خلاصه شده است، بلکه این پیاده روی در سال های اخیر اقدامی برای به نمایش گذاشتن اتحاد، انسجام و ارادت شیعیان شده است.

امسال نیز زائران کربلای حسینی در آستانه اربعین حسینی برای سفر به کربلای معلی و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین آماده می شوند، اما این راهپیمایی چقدر اهمیت دارد و ابعاد آن چیست، سوالاتی است، که برای پاسخ به آن با آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی، با سابقه ترین امام جمعه کشور و نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین به گفتگو نشستیم، حاصل این گفتگو در ادامه می آید:

* از دیدگاه روایات و احادیث ما زیارت اربعین چه جایگاهی دارد؟ آیا این  زیارت برای ائمه دیگر نیز مورد تاکید قرار گرفته است؟

زیارت اربعین در آثار اسلامی مختص به امام حسین(ع) است و برای ائمه دیگر چنین زیارتی نداریم.

از سویی زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) بسیار مورد تاکید بوده و ثواب و اجر الهی دارد و از نظر شرعی و عقیدتی جایگاه والایی برای این زیارت می توان متصور بود.

از سویی دیگر می توان، این راهپیمایی را به دلیل اهمیت امر به معروف و نهی از منکر دانست، چرا که این راهپیمایی بهترین پیام ها به معروف و نیکی را دارد و از منکرات نهی می کند و به همین دلیل باید مراقب باشیم، که برخی آسیب ها روح این راهپیمایی را کم رنگ نکند.

از سویی همه می دانیم، که نقش اربعین در انتقال پیام عاشورا غیرقابل انکار است.

* راهپیمایی اربعین از نظر سیاسی چه جایگاهی دارد و اهمیت این گردهمایی بزرگ از این منظر در چه حدی است؟

اربعین حسینی علاوه بر جنبه شرعی و مذهبی، در حال حاضر به یک کنگره بزرگ دینی، اجتماعی و عقیدتی تبدیل شده است و مشاهده می کنیم، که چند سالی است، میلیون ها زائران دلداده اباعبدالله الحسین(ع) در این مراسم به عنوان بزرگ ترین اجتماع معنوی در دنیای امروز شرکت می کنند.

به دلیل تاثیرات فراوان زیارت اربعین، بسیاری از بدخواهان همواره سعی کرده اند، تا از عظمت آن بکاهند، چرا که این مراسم پیام واضحی برای همه دشمنان اسلام و مستکبران و زورگویان جهان دارد و به خوبی قدرت و انسجام و وحدت تشیع و آزادیخواهان جهان را مخابره می کند.

امروز به جرات می توان گفت، قدرت امنیتی و سیاسی این راهپیمایی و گردهمایی اربعین از بسیاری از تجهیزات نظامی و فرآیندهای سیاسی بیشتر است.

* در خصوص اهمیت اجتماعی راهپیمایی اربعین نیز توضیح دهید.

برای تشریح اهمیت اجتماعی راهپیمایی بزرگ اربعین همین بس که این گردهمایی به خوبی یک دلی، اتحاد و یک سویی شیعیان را به نمایش می گذارد و دل ها با عشق به سید و سالار شهیدان با هم یک دل شده و در این اجتماع به عنوان بزرگ ترین تجمع طول تاریخ بشریت گرد هم می آیند.

همه افراد، با سلایق مختلف در یک راه و یک مسیر گام بر می دارند و همه یکپارچه و یک صدا می شوند و در عین حال هویت اجتماعی جامعه شیعی به نمایش گذاشته می شود و در این مسیر « من» معنا ندارد و همه « ما» می شوند و همین قدرت « ما» بودن است، که لرزه بر اندام دشمنان انداخته و آن ها را به توطئه چینی برای تضعیف این راهپیمایی بزرگ ترغیب می کند.

شما می توانید، به خوبی نقش ایثار و از خود گذشتگی را در این گردهم آیی عظیم بزرگ ببینید، پذیرایی از زائران، درک متقابل، کمک به هم نوع و پرهیز از خودخواهی و منفعت طلبی شخصی گوشه ای از تاثیرات اجتماعی راهپیمایی اربعین است.

کد خبر 4736851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha