۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹

امام جمعه همدان:

اروپا قابل اعتماد نیست/لزوم توجه به تجربه‌های گذشته درتصویب لوایح

اروپا قابل اعتماد نیست/لزوم توجه به تجربه‌های گذشته درتصویب لوایح

همدان - امام جمعه همدان با بیان اینکه تجربه در برجام نشان داد اروپا قابل اعتماد نیست، گفت: باید در تصویب لوایح به تجربه‌های گذشته و واقعیت‌های اجتماعی توجه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی ظهر جمعه در خطبه های نماز جمعه همدان خطاب به نمازگزاران با بیان اینکه توجه به نعمت های الهی از مظاهر تقوا است، اظهار داشت: انسان غرق در نعمت های الهی است.

وی با بیان اینکه کسی که وضعیت مالی مساعدی دارد اما فقیرانه زندگی می کند مورد رضایت خدا نیست، گفت: انسان باید نعمت خدا را بروز و ظهور دهد.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم خدای تعالی عظمت نعمت را مطرح کرده است، اظهار داشت: توجه به این نعمت ها از مصادیق تقواست.

امام جمعه همدان به مبعوث شدن پیامبراکرم (ص) برای هدایت مردم اشاره کرد و با بیان این که در وصف پیامبر(ص) آمده که ایشان از خود شماست، اظهار داشت: پیامبر(ص) خود از بازار خرید می کرد و در میان مردم بود و بارها عنوان کرده بود که من هم مانند شما یک بنده خدا هستم و خود را جدا از مردم نمی‌دانم.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه هفته آینده سالروز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه است، گفت: در زمان هجرت؛ پیامبر(ص) مدتی را در روستای قبا توقف کرد تا حضرت علی(ع) و بقیه کاروان به آنجا برسند و همه با هم وارد مدینه شوند.

وی گفت: پیامبر(ص) در مدت یک هفته که در روستای قبا منتظر ماند مسجدی را در این روستا بنا کرد که نخستین مسجد بنا شده به شمار می‌رود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در زمان بنای این مسجد پیامبر(ص) ۵۳ سال سن داشت اما سنگ‌های بزرگ را جابجا می‌کرد، گفت: در آن زمان یک جوان سوی پیامبر(ص) آمد و مانع از کارهای سخت از سوی پیامبر(ص) شد که پیامبر(ص) در پاسخ به وی عنوان کرد مگر من کمتر از شما محتاج ثواب الهی هستنم.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) رهبر جامعه اسلامی است و در جامعه اسلامی تحول ایجاد کرده اما هیچ گاه خود را جدا از مردم نمی دانست، گفت: در حال حاضر عده ای تشریفاتی برای خود درست کرده اند و احساس می‌کنند که همه باید در خدمت آنها باشند و این در حالی است که پیامبر(ص) معتقد بود باید مانند غلام خود باشد و حتی شکل و شمایل و لباس و نشستن پیامبر(ص) نیز مانند غلام ها بود و برای خود شخصیت کاذب احساس نمی‌کرد.

گاهی مشاهده می کنیم در برخی مساجد تحمل بچه‌ها را ندارند

امام جمعه همدان با بیان اینکه نحوه برخورد پیامبر(ص) اکرم با کودکان زبانزد بوده است و این در حالی است که گاهی مشاهده می کنیم در برخی مساجد تحمل بچه‌ها را ندارند، گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان احتیاج به رفتار پیامبر(ص) دارد و باید رفتار پیامبر(ص) در جامعه فراگیر شود و نحوه برخورد ایشان با کودکان، همسر و افراد جامعه و در مجموع سیره پیامبر(ص) در جامعه ساری باشد.

وی با بیان اینکه باید سیره پیامبر(ص) و نحوه زندگی ایشان را در جامعه ساری و جاری کرد، گفت: جامعه باید به دنبال انبیا الهی حرکت کند چرا که انبیا به دنبال برتری جویی و غارتگری مردم نبودند و حرف همه انبیا دعوت انسان ها به سوی خداوند بود.

وی با بیان این که پیامبر(ص) آمد تا سنگینی ها و زنجیرها را از پای بشر بردارد و انبیاء آمدند تا انسان ها را از جهالت و ضلالت رهایی بخشند، گفت: انبیا آمدند تا دچار سنت های غلط نشویم.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه سنت‌ها در جامعه امروز به مانند زنجیر پای بشر را اسیر کرده و آسایش را از مردم گرفته اند، گفت: اسلام آمد تا جامعه اسلامی را از خرافه رها کند و اگر جامعه قصد نزدیک شدن به تعالیم اسلامی را دارد باید سیره پیامبر(ص) را در پی بگیرد.

وی با بیان اینکه انسان باید برای رستگاری به دنبال تعالیم انبیا حرکت کند، گفت: جامعه باید توجه بیشتری به سیره پیامبر(ص) داشته باشد و اگر جامعه دنبال مکتب های دیگر و مکتب زندگی غربی برود به سعادت نمی‌رسد چرا که سعادت در پیروی از سیره پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) امت خود را به تقوای الهی دعوت کرده و این تقوا باید در کوچه و بازار و اداره و زندگی خانوادگی نمود داشته باشد، اظهار داشت: پیامبر(ص) امانت هایی را برای مومنان باقی گذاشت و تاکید کرد که برای هدایت دست به دامان علی(ع) و خاندان وی شوید و حتی لحظات آخر زندگی نیز نگران امت خود بود.

امام جمعه همدان در خطبه دوم با بیان اینکه پیامبر(ص) مردم را به تقوا و اجتناب از محارم تاکید کرده است، گفت: در روایتی هفتم و بیست و هشتم ماه صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) عنوان شده است.

وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) ۱۵ فرزند داشت که ۷ فرزندش در کربلا شهید شدند، اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهم در زندگی امام حسن(ع) مسئله صلح است.

خیانت خواص و تنهایی  زمینه ای را فراهم کرد که امام حسن(ع) مجبور به صلح با معاویه شد وی با بیان اینکه خیانت خواص و تنهایی  زمینه ای را فراهم کرد که امام حسن(ع) مجبور به صلح با معاویه شد، اظهار داشت: این صلح به معنای آن نبود که امام حسن(ع) معاویه را قبول داشت بلکه به این معنا بود که اگر امام حسن(ع) صلح نمی‌کرد یک نفر شیعه نیز روی زمین باقی نمی ماند.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه صلح امام حسن (ع) زمینه‌ساز حرکت‌ اجتماعی کربلا بود، گفت: گاهی برخی جلوتر از مراجع و رهبری حرکت می‌کنند در حالی که ما باید دنبال رو مراجع باشیم نه اینکه برای امام تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه در جامعه آن روز نیز برخی همین گونه رفتار می کردند، گفت: امام حسن(ع)  به خاطر خیانت خواص مجبور به صلح شد اما برخی صلح امام حسن(ع) را به اشتباه تفسیر می‌کنند در حالی که صلح امام حسن (ع) نه به معنای سازش با معاویه و نه به معنای سازش با مستکبر و نه به معنای کوتاه آمدن از اصول است.

امام جمعه همدان به سالروز شهادت امام رضا(ع) نیز اشاره کرد و با بیان اینکه امام رضا ۲۰ سال امام بود و ۱۷ سال در مدینه و سه سال در مرو ایران حضور داشت و در مرو به شهادت رسید، گفت: طبق روایات امام رضا (ع) یک فرزند بیشتر ندارد و کمترین فرزند را در بین ائمه به امام رضا(ع) نسبت داده‌اند.

وی با بیان اینکه جامعه از نعمت و برکت وجودی امام رضا(ع) در پایتخت معنوی مشهد بهره مند است، گفت: کسانی که به مسئله معرفت الهی توجه دارند به ساحت امام رضا(ع) متوسل می‌شوند.

وی همچنین به تصویب لوایحی که ممکن است آسیب هایی برای کشور داشته باشد اشاره کرد و با بیان اینکه تجربه در برجام نشان داد اروپا قابل اعتماد نیست، گفت: باید به تجربه های گذشته و واقعیت‌های اجتماعی توجه شود.

وی با بیان اینکه ممکن است با سیاسی کاری جریانی لوایح را به تصویب رسانده و یا آنها را رد کنند که مجلس باید به این موضوع توجه داشته و کارایی را لحاظ کند، گفت: نباید اقدامی صورت گیرد که پیامد خوبی به همراه ندارد.

کد خبر 4755607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha