۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹

معاون حقوقی ریاست جمهوری مطرح کرد

خیرین در بنیادی‌ترین حق مردم که تحصیل است، مشارکت می‌کنند

خیرین در بنیادی‌ترین حق مردم که تحصیل است، مشارکت می‌کنند

معاون حقوقی ریاست جمهوری گفت: شما خیرین وقتی در ایجاد فضاهای آموزشی مشارکت می کنید در بنیادی ترین حق مردم که تحصیل است، مشارکت می کنید.

به گزارش خبرنگار مهر، لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری صبح امروز در همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه ساز کشور گفت: دامنه این کار خیر شما حد و مرزی ندارد و برکات بسیاری از آن بیرون می آید و مانند چشمه جوشان همیشگی باشد. یکی از بدیهی ترینش این است که باعث می شود توانایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... مردم را بالا می برد.

وی ادامه داد: شما خیرین وقتی در ایجاد فضاهای آموزشی مشارکت می کنید در بنیادین ترین حق مردم که تحصیل است، مشارکت می کنید. شما فراوان بانوان و آقایانی را می بینید که تحصیلاتی نداشتند و بعد از مرگ تمام حقوق ارثیشان نادیده گرفته می شده و این ضایع شدن حق به خاطر نبود سواد بوده بنابراین حق آموزش یک مبناست و ضامن حقوق دیگر است.

وی ادامه داد: این توانایی فکری و معنوی است که به افراد امکان گرفتن حقوق دیگرش را می دهد و حتی بدون آموزش لازم در جامعه مشارکت سیاسی فعال نمی توانیم داشته باشیم. حقوق اجتماعی و فرهنگی تحت تاثیر این حق آموزش است و این اهمیت کار شما را نشان می دهد.

جنیدی بیان کرد: مدنیت برآمده از آموزش است. به دلیل اهمیت این حق است که قانون اساسی دولت را موظف می کند از سنی بچه ها را لازم التعلیم می بیند و آموزش رایگان بدهد ولی گاه امکانات دولت و منابعش محدود می شود و برای همین کار شما بسیار ارزشمندتر می شود.

وی گفت: دامنه این کار شما ابعاد گسترده ای دارد، همبستگی اجتماعی را بالا می برد و خواستگاه دیگر ارزش های اجتماعی است. کار مهمی که شما شرایطش را فراهم می کنید در شرایط فعلی اقتصادی امروز اثرگذارتر است چون منابع دولت محدودتر است در اعطای این حق مردم. تحریم های اقتصادی فشار مضاعفی ایجاد کرده است. در این چند روز با ناآرامی هایی رو به رو بودیم که با تحریم ها بی ارتباط نبود و این تحریم بود که توازن اقتصادی را به هم زد و مردم را نگران تامین آینده فرزندانشان کرد و خصوصا برای اقشار محروم و متوسط نگرانی مضاعفی برای تحصیلشان ایجاد کرد. شما در این شرایط یکی از بزرگترین کمک ها را می کنید.

وی ادامه داد: وضعیت ناشی از تحریم طبیعی است که منابعش کاهش پیدا کند. قیمت بنزین تغییراتی ایجاد کرد و من به ارزیابی اقتصادی ورود نمی کنم ولی یکی از نگرانی مردم به دنبال این تغییر این بود که آینده تحصیلی فرزندانشان را در خطر می دیدند و باز می گویم که این تحریم ها بود که باعث سقوط قدرت خرید مردم شد.

جنیدی گفت: دولت این روزها مطرح می کند که آیا این قدرت خرید که صدمه وارد شده را می توانم جبران کنم یا نه بنابراین کاری که شد این بود که از ۲۰ تا ۳۰ درصد بالای جامعه که نیاز به سوبسید بنزین ندارند بگیرند و به باقی اقشار بدهند. ولی مردم نگران تر شدند. همه ما در نگرانی مردم شریکیم و نسبت به آسیب دیدگان همدلی داریم و تا جایی که می شود باید آثارش را کاهش دهیم.

وی گفت: ما در حال تلاش هستیم تا بدانیم همه کارهای حقوقی در این راستا چیست و کارگروهی تشکیل دادیم تا راهکارهایی برای التیام رنج مردم خصوصا قشر محروم انجام دهیم و همه دولت پیگیرش هستند. نه تنها کار شما در تعدیل این نگرانی ها مهم است که اثرات اجتماعی دارد.

جنیدی بیان کرد: همین حق بر اعتراض که حق مردم است و چارچوب اعتراض مدنی را توضیح می دهند باید در بخش آموزش ارائه شود و راهی که مردم بتوانند نگرانی ها را به قدرت عمومی بگویند و به راهکار مشترک برسند و آسیب نبینند. پس آموزش بسبار مهم است.

وی در پایان گفت: دولت محل های امن برای اعتراض را در نظر گرفته بود  که دیوان عدالت اداری تصورش این بود که مغایر قانون بود و ابطال کرد ولی حق اعتراض ایجاد نمی شود مگر با تعیین مکانی برای اعتراض تا نیروی انتظامی بتواند امنیت را تضمین کند.

کد خبر 4775823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha