۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی هرمزگان:

۳۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق روستایی هرمزگان نصب شد

۳۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق روستایی هرمزگان نصب شد

بندرعباس - رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی هرمزگان گفت: ۳۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به منظور افزایش مشارکت مردم در حفاظت و حراست از منابع طبیعی در بین روستاییان توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی امیرزاده بیان داشت: انرژی های نو آن دسته انرژی هایی است که برای تولیدشان  از منابع بدون کربن نظیر انرژی خورشیدی و انرژی باد استفاده می شود.

وی عنوان کرد: به دلیل اهمیت و تجدید پذیری محدود منابع هیدرو کربنی از قبیل جنگل ها و مراتع؛ ذغال سنگ ،نفت و گاز که به سوخت های فسیلی معروفند امروز بهره گیری از انرژی های نو گسترش یافته است.

امیرزاده با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۶درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی های نو به دست می آید، اظهارداشت: استفاده از نور خورشید به دو صورت سلولهای فتوولتائیک (تبدیل مستقیم به الکتریسیته ) و تبدیل به سیار انرژی ها (کاربردهای نیروگاهی) است.

وی افزود: آبگرمکن، یخچال، آب شیرین کن، خشک کن و خوراک پز های خورشیدی از انواع کاربردهای انژی خورشیدی است. در کشور ایران به دلیل دارا بودن حدود ۲۵۰روز آفتابی پتانسیل بسیار بالایی در بهره گیری از انرژی خورشیدی وجود دارد.

به گفته امیرزاده، استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر مانند نور خورشید علاوه بر کاهش هزینه ها و کمک به اقتصاد و معیشت مردم نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب مراتع و جنگل ها دارد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت:۳۵ دستگاه  آبگرمکن خورشیدی به منظور افزایش مشارکت مردم در حفاظت و حراست از منابع طبیعی در بین روستاییان ساکن در مناطق جنگلی این استان توزیع می شود.

امیرزاده افزود: برای تهیه و نصب هر آبگرمکن خورشیدی حدود ۵ میلیون تومان هزینه شده است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.

وی گفت:در راستای اجرای پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت و جلوگیری از قطع درختان، بوته کنی و جایگزینی برای سوخت های فسیلی، آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان در روستاهای شهرستان بندرعباس نصب و مورد بهره برداری دامداران قرار گرفته است.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت : با استفاده روستاییان و ساکنان مناطق جنگلی از این دستگاه ها نیاز آنها به آب گرم در طول روز تامین می شود.

امیرزاده افزود :  ساکنان مناطق جنگلی بیشتر اوقات برای تامین آتش مورد نیاز خود اقدام به قطع درختان می کنند که در دراز مدت آسیب زیادی به جنگل وارد می شود و امیدواریم با توزیع آبگرمکن های خورشیدی دیگر شاهد قطع درختی در این مناطق نباشیم.

پژوهشگران عقیده دارند با توجه به اتمام انرژی هایی مانند نفت و گاز در سالهای های آینده باید به فکر جایگزین کردن انرژی خورشیدی به جای انرژی هائی مثل نفت و گاز بود و به همین خاطر در ده های اخیر  برای تهیه آب گرم بهداشتی، پخت غذا، گرم کردن منازل، روشنایی و حتی سوخت ماشین ها از انرژی خورشید کمک گرفته شد.

استفاده از انرژی خورشید محاسن بسیار خوبی دارد، که از جمله می توان به فراوانی، بدون هزینه بودن آن، دسترسی در تمام مکان ها و عمر طولانی سیستم های تبدیلی انرژی اشاره کرد.

اجرای طرح جایگزین کردن سوخت های فسیلی به جای چوب و درختان در سالهای اخیر در استان با استقبال خوب روستاییان روبرو شده است

کد خبر 4781266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha