۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹

همایش روز جهانی ایدز در شهرکرد برگزار شد

همایش روز جهانی ایدز در شهرکرد برگزار شد

شهرکرد- همایش گرامیداشت روز جهانی ایدز با حضور پژوهشگران و مسئولان در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش گرامیداشت روز جهانی ایدز پیش از ظهر سه شنبه با حضور پژوهشگران  و مسئولان در شهرکرد برگزار شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این همایش گفت: دانش جامعه در مورد بیماری ایدز بسیار اندک است.

مجید شیرانی اظهار داشت: از حدود 20 تا 25 سال قبل که همه گیری بیماری ایدز به وقوع پیوست  و هم اکنون از یک بیماری رعب آور به یک بیماری عفونی معمولی تبدیل شده است که کاملا قابل پیشگیری و کنترل است.

وی بیان کرد: سران کشورها در سال 2015 متعهد شدند تا سال 2030 این بیماری تاحدودی کنترل و ریشه کن کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: در این راستا یک برنامه راهبردی میانبر تعریف شده که ایران از جمله کشورهایی است که این برنامه را بومی سازی کرده  است و هدف این است که 90 درصد کسانی که به ویروس ایدز مبتلا هستند ، تشخیص داده شوند و 90درصد این افراد نیز تحت درمان قرار گیرند و از این تعداد نیز 90 درصد به درمان پایبندی داشته باشند.

وی ادامه داد: بهداشت جهانی در صدد است تا اچ ای وی را از انزوا خارج کند و این امر در ایران از اهمیت دو چندان برخوردار است که لازم افزایش اطلاعات متولیان امر و جامعه ضروری است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: خدمات اچ ای وی باید در نظام بهداشت اولیه کشور ادغام شده باشد یعنی نظام سلامت ققط بر عفونت اچ ای وی تمرکز نکند.

وی تاکید کرد: در ترویج مبارزه علیه اچ ای وی شرکایی داریم و در بسیاری موارد باید هدایت و برنامه‌ریزی از سمت دانشگاه علوم پزشکی صورت گیرد تا مردم آگاه شوند زبرا مبتلایان حق دارند شناسایی شده و دیگران حق دارند پیشگیری کنند تا آسیب کمتری به جامعه برسد.

وی ادامه داد: در رخداد لردگان حساسیت‌هایی در استان ایجاد شد که سیستم بهداشتی دلسوزانه، فداکارانه و عالمانه تلاش کردند و دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی و امنیتی بعد از تشریح همه جانبه موضوع در کنار دانشگاه ایستادند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: مهمترین نقطه ضعف خارج از تیم بود زیرا تماشاگرانی داشتیم که گاهی از موفقیت های دانشگاه خوشحال نمی شدند که کمی هم ضعف ساختاری دانشگاه است.

وی بیان کرد: یک نقطه ضعف کهنه و مضمن جامعه عادت به تهیج به جای تحلیل است، زیرا تحلیل به سواد، انصاف و اطلاعات نیاز دارد و حتی گاهی رسانه هم حوصله نمی کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: دانش جامعه در مورد بیماری ایدز بسیار اندک است که 90 درصد تقصیر دانشگاه علوم پزشکی است و باید در خانواده و مدارس اصول پیشگیری آموزش داده شود.

کد خبر 4787706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha