۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹

رایزن فرهنگی ایران در هند در همایش «طب سنتی، اساس سلامت» مطرح کرد؛

طب سنتی ایران و مکتوبات بجا مانده از آن ریشه در دارالحکمه‌ها دارد

طب سنتی ایران و مکتوبات بجا مانده از آن ریشه در دارالحکمه‌ها دارد

محمدعلی ربانی در همایش طب سنتی در هند گفت که طب سنتی ایران و مکتوبات به جای مانده از آن ریشه در دارالحکمه‌ها و همچنین حوزه‌های دینی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌همایش بین المللی طب سنتی، با سخنرانی محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی کشورمان در هند، معاون وزیر طب سنی هند و مسئولان دانشگاه اسلامی علیگر در سالن اجتماعات این دانشگاه مشهور و بین‌المللی هند برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این همایش سری ویداراجش، معاون وزارت طب یونانی (طب سنتی هند) طی سخنانی ضمن تشریح سیاست‌های دولت در توسعه و تسهیل سازی فرایند دسترسی مردم به داروهای سنتی و مراجعه به پزشکان در این حوزه، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های این وزارتخانه توسعه و گسترش مراکز دانشگاهی و علمی طب سنتی و همچنین تبادل تجربه با سایر کشورها در این حوزه است.

وی با اشاره به سفر سال گذشته‌اش یه ایران و امضاء تفاهمنامه با وزارت بهداشت کشورمان، تجربه‌های ایران در حوزه طب سنتی را ارزنده و فرصتی جهت مبادلات علمی دانشگاهی دو کشور خواند.

طب سنتی در ایران ریشه در دارالحکمه‌ها و حوزه‌های دینی داشته است

محمدعلی ربانی سخنران مراسم افتتاحیه در خصوص نسبت طب سنتی با فرهنگ در سخنانی اظهار داشت: طب سنتی که برگرفته از تجربه‌های بشری است جزیی از فرهنگ و سنت‌های فرهنگی هر جامعه بشمار می‌رود. از این رو طب سنتی بویژه در ایران ریشه در دارالحکمه‌ها و حوزه‌های دینی داشته است. در گذشته طبیب را حکیم می‌نامیدند و بسیاری از علما و اندیشمندان در کنار آموزش فقه و فلسفه و سایر علوم عقلی و نقلی، طب  را هم به دانشجویان خود تعلیم می‌دادند.

وی افزود:حکیم و فیلسوف بودن طبیبان در گذشته امری اتفاقی نبوده بلکه به جهت نگاه مشترک هستی شناسانه و طبیعت شناسانه طب سنتی و فلسفه  به انسان و جهان است. طب سنتی بویژه در ایران  همواره آمیخته با حکمت وتجربه و سنت‌های فرهنگی بوده و از اینرو اوج طب سنتی مربوط به دوره شکوفایی فرهنگی وتمدنی بشر بویژه در یونان،  ایران، هند و چین است.

رایزنی فرهنگی ایران در هند ادامه داد: طب سنتی با ریشه چندین هزار ساله آن نه تنها از بعد مادی انسان بلکه به بعد معنوی و روحانی آن نیز توجه دارد. اصلاح روش زندگی و ایجاد تعادل حالات روحی و روانی شعار اصلی طی طب سنتی بود که از طریق بهره گیری از عناصر طبیعت به مداوای بیمار می‌پرداختند.

ربانی همچنین مناسب‌ترین وجه تناسب طب و فرهنگ را در آثار بوعلی سینا برشمرد که در آن بوعلی کتاب «قانون» را در طب و شفا را به فلسفه اختصاص داده است. شاید دلیل عمده این پیوستگی میان حکمت و طب، توجه جدی طب سنتی به بعد غیرمادی آدمی و ارتباط تنگاتنگ جسم و روح در طب سنتی باشد. در طب سنتی بیماری جسمی با ناآرامی‌های روحی ارتباط نزدیک دارد. از اینرو استفاده از هنر، موسیقی، دعا و همچنین سبک زندگی در بهبود بیماری جسمی و رسیدن به آرامش اهمیت بسیار دارد.

طب سنتی ایران در مرکز علمی بین المللی جندی شاپور به دنیا معرفی شد

ربانی در ادامه سخنانش با اشاره به سابقه بیش از دو قرن آموزش طب سنتی در ایران، در مرکز علمی بین المللی جندی شاپور؛ گفت: امروزه نیز در ایران طب سنتی اهمیت بسیاری دارد. رشته‌های طب سنتی در بیش از ۱۰ دانشکده پزشکی تدریس می‌شود و مراکز درمانی، داروخانه‌ها و نهادهای بسیاری در حوزه طب سنتی تاسیس شده است.

وی تاکید کرد: مردم ایران بویژه طی سال‌های اخیر توجه بیشتری در استفاده از داروهای گیاهی و مراجعه به طب سنتی داشته‌اند همانگونه که در هند نیز طب سنتی هم از گذشته تاریخی بسیاری برخورداربوده و هم امروزه مراکز علمی و دانشگاهی بسیاری به حوزه آموزش و درمان طب سنتی رو آورده‌اند.

ربانی ابراز امیدواری کرد که طب سنتی بتواند به یکی از ظرفیت‌های فعال در روابط  علمی دانشگاهی و تجاری ایران و هند تبدیل شده و حضور اساتید ایرانی بتواند فرصت‌های عملی مناسبی را جهت توسعه وگسترش همکاری‌ها در بخش طب سنتی دو کشور فراهم آورد.

در ادامه این برنامه اختر حسیب معاون دانشگاه اسلامی علیگر، پروفسور عاصم علی مدیرکل وزارت طب سنتی، ویدا جایانت رئیس شورای مرکزی طب هند ومسئولان نهادهای علمی و دولتی هند سخنرانی کردند.

طی این همایش دو روزه چهل مقاله در خصوص طب سنتی ارائه شد. دکتر مجاهدی از دانشگاه بابل سخنران ایرانی این همایش بود که مقاله خود را درباره تحولات طب سنتی در ایران معاصر ارائه داد.

کد خبر 4789542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha