۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵

معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی:

راه اندازی بنیاد ایران شناسی به تقویت هویت فرهنگی کشور کمک می کند

راه اندازی بنیاد ایران شناسی به تقویت هویت فرهنگی کشور کمک می کند

قزوین- معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی گفت: راه اندازی بنیاد ایران شناسی موجب تقویت هویت ایرانی، مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و معرفی ظرفیت های تاریخی مناطق مختلف کشور می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه توسعه و شورای برنامه ریزی استان ظهر شنبه با حضور جمالی پور استاندار، علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری، محمد بهرام زاده معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی، یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استانداری قزوین برگزار شد.  

محمد بهرام زاده در این جلسه اظهارداشت: بنیاد ایران شناسی در عصری که تهاجم فرهنگی به صورت فزاینده ای، هویت و فرهنگ ما را نشانه گرفته رسالت سنگینی بر عهده دارد و می تواند در جلوگیری از استحاله فرهنگی نقش آفرین باشد.

وی اظهارداشت: بنیاد مامور انجام فعالیت های بزرگی از جمله مواجهه با دو جریان استحاله فرهنگی و نفوذ دشمنان است.

بهرام زاده تصریح کرد: جریان «پان ها» که به سوی استحاله فرهنگی پیش می روند و نئوناسیونالیسم ایرانی که همه اقوام غیر پارس زبان را تحت تاثیرقرار می دهد و هدف آنها کم رنگ شدن همراهی مردم با نظام است از جمله تهدیدات این عرصه است که بنیاد برای آنها برنامه دارد.

وی اظهارداشت» تمدن نوین ایرانی دو بخش دارد و در واقع سرمایه فرهنگی و میراث گذشته است که فقط بخش ایران شهری آن مورد توجه بوده اما در سه سال گذشته به دوران پیش ایران شهری هم توجه شده است.   

بهرام زاده تصریح کرد: بخش دوم فرهنگ و تمدن اسلامی است که شیعیان مفتخر به آن در اقصی نقاط دنیا بوده اند و در این راستا جدول تطبیقی گاه نگاری ایران تدوین شده و ۱۰ مولفه تهیه شده که سه مولفه آن در قزوین شناسایی شده است.

وی بیان کرد: کتاب شناسی و فرهنگ و هنر مورد توجه است و تلاش می کنیم با فعال کردن شعب بنیاد ایران شناسی در کشور در مسیر اعتلای فرهنگ و هویت ایرانی تلاش کنیم.

بهرام زاده افزود: بنیاد ایران شناسی در حال حاضر در ۱۸ استان کشور فعال شده و به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی استان قزوین و نقش برجسته آن در دوران مختلف امیدواریم با کمک اندیشمندان و جوانان پژوهشگر بتوانیم در مسیر معرفی جایگاه تاریخی این شهر نقش بیشتری ایفا کنیم.

وی اظهارامیدواری کرد با انتقال ساختمان سابق میراث فرهنگی استان قزوین که در حال حاضر در اختیار بنیاد نخبگان است فعالیت بنیاد ایران شناسی و قزوین شناسی شتاب بیشتری پیدا کند.

بهرام زاده اظهارداشت: استان قزوین بخشی از سرمایه تاریخی کشور است و امروز با تاسیس این بنیاد فرصتی فراهم شده تا این میراث ارزشمند را در همه شئون به ایران و جهان معرفی کنیم.

در ادامه روسا حشمتی پور مدیر بنیاد ایران شناسی شعبه قزوین گفت: مهمترین هدف از راه اندازی شعب استانی این بنیاد ایجاد فضای مناسب مطالعاتی برای معرفی هویت تاریخی و فرهنگی این شهر تاریخی است.

وی بیان کرد: بنیاد ایران شناسی در ۱۸ استان کشور شعبه دارد و شعبه قزوین نیز از سال ۷۵ در خانه تاریخی استاد محصص در محله آخوند تاسیس شده و از سال ۷۷ تحت عنوان بنیاد ایران شناسی فعالیت می کند.

حشمتی پور یادآورشد:  ۳۰۰ پژوهشگر با بنیاد ایران شناسی کشور همکاری دارند و در جهان نیز ۳۵۰ نهاد در این عرصه فعالیت می کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با اختصاص ساختمانی مناسب به شعبه بنیاد ایران شناسی در قزوین بستر فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی در خصوص هویت تاریخی و فرهنگی قزوین بیش از گذشته مهیا شود.

کد خبر 4791136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha