۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶

در نشست خبری مطرح شد

جزئیات برگزاری جشنواره قصه‌گویی/ حضور ۴ کشور در بخش بین‌المللی

جزئیات برگزاری جشنواره قصه‌گویی/ حضور ۴ کشور در بخش بین‌المللی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزئیاتی از برگزاری بیست و دومین دوره جشنواره قصه‌گویی را بازگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری بیست و دومین دوره جشنواره قصه‌گویی صبح روز شنبه ۲۳ آذر ماه با حضور محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون و سروش صحت دبیر هنری این رویداد در مرکز آفرینش‌های کانون برگزار شد.

در این نشست خبری سروش صحت در سخنانی کوتاه با تاکید بر اهمیت قصه‌گویی برای پرورش فکر عنوان کرد: سال گذشته ۱۱ هزار نفر در جشنواره قصه‌گویی شرکت داشتند که این تعداد امسال به ۱۷ هزار نفر  رسیده است و امیدواریم که این روند رو به رشد ادامه دار باشد.

در ادامه نشست زمردیان نیز در توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: جشنواره از ۲۶ تا ۳۰ آذر ماه به میزبانی مرکز آفرینش‌های کانون برگزار می‌شود و شاهد اجراهای قصه‌گویان برتر از تمامی استان‌های کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در دوره جاری در دو بخش ملی و بین‌المللی اجراهای خود را برگزار می‌کند، عنوان کرد: در بخش ملی در سه گروه نوجوانان، بزرگسال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به اجرای قصه‌گویان برتر خواهیم نشست و در بخش بین‌المللی نیز نفرات برتر جشنواره در سال‌های گذشته و نیز فعالان قصه‌گویی در رسانه ملی به همراه قصه‌گویان پذیرفته‌شده خارجی به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در بخش قصه‌های نودثانیه‌ای نیز که با اسم «قصه زندگی من» برگزار می‌شود هر فرد با ارسال فیلمی نود ثانیه‌ای از اجرای خود شرکت داشته است و سه نهاد شهرداری در بخش قصه نودثانیه‌ای از شهر تهران، باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع قصه زندگی خبرنگاران و کانون زبان ایران با هدف معرفی ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی ایران توسط زبان‌آموزان و مربیان این مرکز، به صورت ویژه حضور دارند.

زمردیان با اشاره به جمعیت ۱۷ هزار نفری شرکت‌کننده در جشنواره امسال نیز گفت: رشد اصلی جشنواره در سال جاری مرتبط با بخش قصه‌گویی صحنه‌ای است و در زمینه داوری نیز امسال مدل داوری تغییر کرده و داوران و قصه‌گویان نوجوان و جوان نیز در کنار داوران ملی ما به بررسی آثار خواهند پرداخت. در نوع چینش داوران سعی شده ترکیبی از تخصصها شامل قصه‌گویی، نویسندگی و آشنایی با فن اجرا و زبان بدن در تیم داوری حضور داشته باشند. هیئت انتخاب نیز با حضور ۱۹ قصه‌گو از ۷ استان کشور به انتخاب آثار برای حضور در داوری نهایی پرداخته است.

به گفته زمردیان امسال در بخش اجراهای مهمان نیز گیتی خامنه، بهرام‌ شاه‌محمدلو، مصطفی رحماندوست و مجید قناد در کنار رضا کیانیان و خانم روستا آزاد به اجرای قصه خواهند پرداخت.

زمردیان در ادامه نیز در پاسخ به سوال مهر درباره کیفیت بخش بین‌المللی جشنواره در سال جاری نیز گفت:  امسال ۳۱۳ نفر از ایران در کنار ۱۹۳ نفر از خارج کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این تعداد ۸ ایرانی برای اجرا انتخاب شدند و ۶ نفر نیز از خارج از ایران برای اجرا پذیرفته شدند که از آنها دو نفر به خواست خود از حضور در جشنواره انصراف دادند و چهار نفر باقی‌مانده که از کشورهای ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا هستند به اجرا در جشنواره خواهند پرداخت.

به گفته معاون فرهنگی کانون از سال گذشته و با تاسیس انجمن قصه‌گویی کانون، ارتقا سطح آموزش قصه‌گویان و حمایت از آنها مورد توجه ویژه این مرکز قرار گرفته است و افراد منتخب جشنواره از این طریق مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند و در همین زمینه نیز مجموعه بازنویسی ۴۰ قصه کهن ایرانی در دست تولید قرار گرفته و به زودی برای استفاده قصه‌گویان در ۴ مجلد منتشر می‌شود.

کد خبر 4797117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha