۲ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸

توسط خانه کتاب؛

کتاب «کتابفروشی؛ گفت‌وگو با کتاب‌فروشان» منتشر شد

کتاب «کتابفروشی؛ گفت‌وگو با کتاب‌فروشان» منتشر شد

دفتر سوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان «کتابفروشی؛ گفت وگو با کتاب‌فروشان» اثر محمدهاشم اکبریانی توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر سوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران باعنوان «کتابفروشی؛ گفت وگو با کتاب‌فروشان» اثر محمدهاشم اکبریانی به‌تازگی توسط موسسه خانه کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. موسسه خانه‌کتاب پیش از این؛ دفتر اول و دوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران را با عناوین «ویرایش؛ گفت وگو با ویراستاران» و «گفت‌وگو با پخش‌کنندگان کتاب‌های عمومی و دانشگاهی» را چاپ کرده است.

اکبریانی که پیش از این در زمینه‌های دیگر تاریخ شفاهی نشر ایران، فعالیت کرده، در این‌کتاب بر آن بوده تا تحولات سال‌ها و دهه‌های اخیر کتابفروشان و کتابفروشی‌های کشور را بررسی کند. 

آنچه در این کتاب مورد دقت قرار گرفته، پرداختن به کتابفروشی‌هایی است که هر یک سبک و سیاق خود را در عرضه کتاب در پیش گرفته‌اند. در کنار آن به حضور فضای‌مجازی و تاثیر آن بر کتاب‌فروشی‌ها نیز اشاره شده است. قاچاق کتاب، تعطیلی کتابفروشی‌ها و... نیز بخش‌هایی از این گفت وگوها را در خود جا داده است.

در این کتاب با حسن محجوب کتاب‌فروشی شرکت سهامی انتشار، علی محمدی اردهالی کتاب‌فروشی محمدی، خلیل مستوفی کتاب‌فروشی مستوفی، شیرین اتحایه کتاب‌فروشی کتاب‌آزاد، علی اصغر عبدالهی کتاب‌فروشی دنیای‌کتاب، محمدحسن شاطریان بیدگلی کتاب‌فروشی بیدگل، محسن بهشتیان‌پکتابفروشی لارستان، مهدی نودهی‌راد کتاب‌فروشی فردوسی و میرداوود میرصمدزاده کتابفروشی نقوش گفت وگو شده است.

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پیش‌گفتار این کتاب نوشته است:

«در تاریخ شفاهی نشر معاصر اصل بر این است که همه عناصر موثر در عرضه کتاب مورد توجه قرار گیرند. تاریخ حیات آن‌ها در دوران معاصر از خلال گفت وگو با سرآمدن هر رشته به تصویر کشیده شود. بی‌شک تاریخ نشر کتاب در ایران برخاسته از تاریخ زندگی حرفه‌ای ویراستار، موزع، کتابدار و...است و اگر آیندگان بخواهند درباره نشر امروز سخنی بگویند و پژوهشی انجام دهند این کتاب‌ها منبع بسیار مهمی خواهد بود. قدم اول در این راستا را به تاریخ‌ شفاهی «ویراستاری» اختصاص دادیم که در جای خود اهمیت فراوانی دارد. این جلد از مجموعه تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران را به کتاب‌فروشی‌ها اختصاص دادیم که در فضای فرهنگی جامعه ما جایی ویژه دارند. بی‌تردید این حرفه توانسته تاثیر بسزایی در سرنوشت کتاب داشته باشد. گفت وگو با عزیزانی که عمری را صرف کار کتاب‌فروشی کرده و کتاب را به مخاطب رسانده‌اند می‌تواند برای تحقیق در حوزه نشر منبع موثقی باشد.»

اکبریانی نیز در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

«در دهه‌های سی و چهل شمسی بیشتر کتاب‌فروش‌ها خود ناشر بودند، اما با گذر زمان و افزایش تقاضا و تخصصی شدن کار فروش کتاب، حرفه‌ای به نام کتاب‌فروشی پدید آمد که کاملا جدا از ناشر بود. گرچه هنوز نیز ناشران زیادی هستند که خود کتاب‌فروشی دارند اما بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها صرفا به عرضه این کالای فرهنگی پرداخته و از این راه کسب درآمد می‌کنند. با گذشت زمان و در دهه‌های شصت و هفتاد، وجود ابزاری چون کامپیوتر تاثیر بسزایی در تغییر کار کتاب‌فروشی پدید آورد و باعث شد در قفسه‌بندی کتاب‌ها، اطلاع از کتاب‌های فروش رفته، حساب و کتاب، راهنمایی مشتری و.. شاهد تحول باشیم.»

دفتر سوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۵هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4805377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha