۴ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲

توسط موسسه بوستان کتاب صورت گرفت؛

انتشار چاپ دهم «شواهد الربوبیه» ملاصدرا با حواشی ملاهادی سبزواری

انتشار چاپ دهم «شواهد الربوبیه» ملاصدرا با حواشی ملاهادی سبزواری

دهمین چاپ کتاب «الشواهد الربوبیة» اثر ملاصدرا، حواشی ملاهادی سبزواری و تحقیق سیدجلال الدین آشتیانی توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات موسسه بوستان کتاب قم دهمین چاپ خود از کتاب «اَلَّشواهِدُ الرُّبوبیَّه فِی الْمَناهِجِ السُّلوکیَّه» اثر ملاصدرا و تحشیه‌های ملاهادی سبزواری، تحقیق سیدجلال الدین آشتیانی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۹۲۰ صفحه و بهای ۱۳۰ هزار تومان منتشر کرد.

نخستین چاپ این کتاب در سال ۱۳۸۲ با شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۶ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. موسسه بوستان کتاب چاپ پیشین (نهم) این کتاب را نیز در سال ۱۳۹۴ با شمارگان ۸۰۰ نسخه و بهای ۵۷ هزار تومان منتشر کرده بود.

«الشواهد الربوبیة» از جمله مهم‌ترین آثار فلسفی ملاصدراست و بسیاری آن را چکیده مجموعه عظیم «اسفار اربعه» نیز به شمار آورده‌اند، هرچند که در این کتاب مباحثی مطرح شده که در اسفار و در دیگر متون فلسفی ملاصدرا نیست.

ملاصدرا در این کتاب امور اعتقادی را با عرفان و تصوف، آمیخته و با شواهدی از آیات قرآن، همراه کرده است. می‌توان گفت که چکیده اندیشه‌های فلسفی ملاصدرا و نظام فکری و هندسه معرفتی او در زمینه‌های مختلف اعم از الهیات، طبیعیات، مسائل مربوط به نفس و معاد و… مطرح شده است.

الشواهد الربوبیه مشتمل بر پنج بخش بزرگ یا «مشهد» است. هر «مشهد» به چند «شاهد» تقسیم می‌شود و هر «شاهد» نیز چند «اشراق» را در بر می‌گیرد. «مشهد اول: امور عامه» با پنج شاهد، «مشهد دوم: وجود حق تعالی و خلق دنیا و آخرت» با دو شاهد، «مشهد سوم: حقیقت معاد و کیفیت پیدایش روح» با سه شاهد، «مشهد چهارم: اثبات حشر اجسام و اجساد» با سه شاهد و «مشهد پنجم: نبوات و ولایات» با دو شاهد ساختار این کتاب را تشکیل می‌دهد.

علمای پس از ملاصدرا بر این کتاب مهم شروح و تعلیقات متعددی نوشتند که از جمله این علما می‌توان به ملاهادی سبزواری، ملاعلی نوری، مدرس زنوزی، محمدرضا قمشه‌ای علی حکیم، ابوالقاسم یزدی و… اشاره کرد که از این میان به باور علمای معاصر تعلیقات حاج ملاهادی سبزواری مهم‌ترین و دقیق‌ترین آنهاست.

کد خبر 4807171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha