گزارش فناوری مهر؛

مهمترین مأموریت های فضایی که در ۲۰۱۹ شکست خوردند

مهمترین مأموریت های فضایی که در ۲۰۱۹ شکست خوردند

۲۰۱۹ مملو از عملیات های شکست خورده فضایی بود. از تلاش نافرجام رژیم صهیونیستی برای فرود لندر روی ماه گرفته تا آتش گرفتن کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس هنگام تست زمینی.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، مأموریت‌های فضایی عملیات‌های سختی هستند و گاهی اوقات طبق برنامه ریزی انجام نمی‌شوند. اما با نگاهی به مأموریت‌های گذشته می‌توان از اشتباهات درس گرفت تا مأموریت‌های آینده را بهتر انجام داد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز چند عملیات هوافضا با شکست مواجه شدند و احتمالاً بررسی دلایل شکست این مأموریت‌ها به محققان و دانشمندان کمک می‌کند تا در آینده مأموریت‌ها را بهتر انجام دهند.

بنابراین مأموریت‌های مختلف از مشکلات فرود روی ماه گرفته تا انفجار موشک همه و همه درس‌هایی برای مهندسان هوافضا در بر دارند.

در زیر به مهمترین شکست‌های فضایی در ۲۰۱۹ میلادی اشاره شده است.

سقوط لندر رژیم صهیونیستی روی ماه

قرار بود در آوریل ۲۰۱۹ میلادی رژیم صهیونیستی یک لندر به نام Beresheet را در ماه فرود بیاورد. این لندر در ۲۱ فوریه همراه یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به آسمان پرتاب شد و قرار بود نخستین لندر ماه باشد که توسط بخش خصوصی ساخته شده و روی این سیاره فرود می‌آید. اما هنگامیکه لندر به ماه رسید، مأموریت طبق برنامه پیش نرفت.

این لندر به جای فرود ایمن در منطقه تعیین شده، روی سطح ماه سقوط کرد.

آتش گرفتن کپسول کرو دراگون و لغو مأموریت

یکی از اخبار ناامید کننده فضایی در سال گذشته آتش گرفتن کپسول کرو دراگون متعلق به شرکت اسپیس ایکس طی آزمایش بود. این افنجار در ۲۰ آوریل اتفاق افتاد و رسانه‌های محلی گزارش‌ها و تصاویری از انبوه دود غلیظی منتشر کردند که از محل آزمایش کپسول به هوا بلند شده بود.

سخنگوی اسپیس ایکس دراین باره گفت: اسپیس ایکس آزمایش‌هایی روی کپسول کرو دراگون در مقر فضایی کیپ کاناورال فلوریدا انجام می‌داد. تست‌های اولیه موفقیت آمیز بودند اما تست نهایی دچار اختلال شد.

در نهایت مشخص شد نشتی یک شیر و یک قطعه معیوب دلیل آتش سوزی بوده اند.

از آن زمان اسپیس ایکس مشکل را برطرف کرده و چند آزمایش موفقیت آمیز زمینی روی سیستم لغو اضطراری مأموریت انجام داده است. کپسول کرو دراگون قرار است در ۲۰۲۰ میلادی فضانوردان را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی ببرد.

شکست عملیات پرتاب موشک وگا

شرکت هوافضای فرانسوی «آریان اسپیس» در ماه جولای با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرد. موشک وگا این شرکت که ماهواره FalconEye۱ متعلق به امارات متحده عربی را حمل می‌کرد، با اختلال روبرو شد. لوس فابریت، مدیر عملیاتی شرکت «آریان اسپیس» گفت: حدود دو دقیقه پس از پرتاب موشک اختلال بزرگی به وجود آمد که به شکست پروژه منجر شد.

همچنین ویدئو منتشر شده از سوی شرکت «آریان اسپیس» نشان دهنده انحراف موشک از مسیر خود بود. در ماه سپتامبر سازمان فضایی اروپا اعلام کرد موتور Z۲۳ موشک که در قسمت دوم آن قرار دارد، دلیل اصلی شکست عملیات بوده است. در گزارش سازمان فضایی اتحادیه اروپا آمده است: دلیل شکست این مأموریت اختلال در موتور Z۲۳ است.

گفته شده موشک وگا از ۲۰۱۲ تاکنون، ۱۴ عملیات موفق داشته است و این نخستین باری است که پرتاب این موشک ماهواره بر سبک وزن ناموفق بوده است.

لندر هندی که ناکام ماند

هند در ۲۰۱۹ میلادی مأموریت چاندرایان -۲ را انجام داد و قصد داشت با فرستادن لندری روی سطح ماه به چهارمین کشوری تبدیل شود که یک ابزار رباتیک به ماه می‌فرستد. در ۶ سپتامبر سال جاری لندر ویکرام آماده فرود روی ماه شد و سپس به طور ناگهانی ارتباط آن با زمین قطع شد.

سازمان فضایی هند دو ماه سعی کرد تا با لندررباتیک کوچک ارتباط برقرار کند. اما این تلاش‌ها بی نتیجه بود. به گفته سازمان فضایی هند اختلالی در پیشرانه‌های ترمز لندر سبب سقوط آن شده است.

سازمان فضایی هند در گزارشی اعلام کرده لندر ویکرام در فاصله ٥٠٠ متری محل تعیین شده برای فرود، سقوط کرده اما ٨ ابزار علمی آن هنوز کار و اطلاعات ارزشمند فراهم می‌کنند.

سقوط موشک اگزوس آئرواسپیس

عملیات پرتاب یک موشک زیرمداری(suborbital rocket) شرکت اگزوس آیرو اسپیس در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی با اختلال روبرو شد. این موشک قرار بود از نیومکزیکو پرتاب شود.

این شرکت آمریکایی در حوزه هوافضا فعالیت می‌کند و سیستم‌های پرتاب چندبار مصرف را می‌سازد.

تحقیقات نشان داد یکی از دلایل شکست عملیات پرتاب موشک، دماغه آن بوده است. دماغه موشک درون آن افتاد و در نتیجه مدار حرکت آن تغییر کرد. به طوریکه کارشناسان نمی‌توانستند مسیر حرکت موشک را اصلاح کنند.

این شرکت اعلام کرده با وجود شکست در عملیات پرتاب موشک قصد دارد در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ و با توجه به پیشرفت طراحی و عوامل خارجی (مانند تجدید اجازه پرتاب موشک از سوی دولت آمریکا) دوباره موشک به مدار زمین بفرستد.

اختلال در آزمایش نمونه اولیه استارشیپ

آزمایش نمونه اولیه موشک استارشیپ به نام Mk۱ در تاسیسات بوکاچیکا این شرکت در ماه نوامبر با اختلال مواجه شد.

موشک آزمایشی استارشیپ (متعلق به شرکت اسپیس ایکس) هنگام تست فشار با مشکلی روبه‌رو و قسمت بالایی آن به ارتفاع ۵۰۰ فوتی پرتاب شد. البته الون ماسک در توییتی اعلام کرده این مشکل جدی نیست و در حادثه کسی زخمی نشده است.

البته پرتاب شدن قسمت بالایی قسمت بالایی موشک باعث نشت سوخت این موشک شد. نشتی این مایع ابتدا از طرفین شروع می‌شود در نهایت فشار داخلی بیش از حد موجب پرتاب شدن قسمت بالایی موشک به هوا می‌شود.

در همین راستا اسپیس ایکس بیانیه‌ای درباره این آزمایش منتشر و اعلام کرده این حادثه یک مانع جدی برای عملیات نیست. در بیانیه آمده است: هدف از این تست بررسی سیستم فشار در وضعیت حداکثری بود. بنابراین نتایج آن کاملاً غیر منتظره بود. در این حادثه هیچ کسی مجروح نشد و البته این یک مانع جدی نیست.

بویینگ آخرین ناکام ۲۰۱۹!

در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ کپسول استارلاینر بویینگ به طور آزمایشی و بدون سرنشین به فضا پرتاب شد تا به ایستگاه فضایی بین المللی برود. اما به دلیل اختلال نرم افزاری کپسول ۳۰ دقیقه پس از پرتاب در مدار اشتباهی قرار گرفت.

کپسول بویینگ همراه یک موشک اطلس V از مقر کیپ کاناورال به فضا پرتاب شده بود.

اختلال در زمانبندی این ماموریت سبب شد کپسول مذکور در بازه زمانی متفاوتی حرکت کند و در نتیجه فعالیت‌های مربوط به کنترل و مصرف آن زودتر از موعد تعیین شده در پرواز آغاز شود. به همین دلیل سوخت مورد نیاز کپسول برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی تمام شد.

البته بویینگ، تیم کنترل پرواز توانستند از راه دور کنترل کپسول را برعهده گیرند و آن را در یک مدار ایمن قرار دهند. به این ترتیب کپسول ۲ روز پس از پرتاب روی زمین فرود آمد.

این درحالی است که طبق قرار داد ناسا در آینده استارلاینر باید فضانوردان را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.

کد خبر 4808132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha