۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۷

هواشناسی اعلام کرد؛

صدور هشدار نارنجی؛ احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان

صدور هشدار نارنجی؛ احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها به مردم توصیه کرد از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز غربی و مرکزی، سواحل دریای خزر افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد بارش تگرگ روی می‌دهد.

امروز همچنین برای برخی مناطق غرب به‌ویژه ارتفاعات و مناطق شمالی شمال شرق بارش پراکنده و احتمال رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. فردا سه‌شنبه به‌طور گسترده‌تری در شمال غرب، غرب استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز شامل قزوین، البرز، تهران، برخی مناطق شمال، شرق شمال، خوزستان، غرب و شمال اصفهان، مرکزی و قم رگبار باران و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه ضمن تشدید سامانه بارشی در مناطق ذکر شده، گستره سامانه بارشی البرز شرقی، سمنان و برخی مناطق شرق نیز کشیده خواهد شد. پنجشنبه و جمعه سامانه بارشی در نوار شمالی کشور، شمال غرب و ارتفاعات و دامنه البرز فعال خواهد بود.

طی سه روز آینده در شمال شرق و شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. به‌ویژه در نوار شرقی کشور و منطقه زابل تا آخر هفته وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد. دوشنبه، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. دریای خزر تا آخر هفته مواج خواهد بود.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، آب‌گرفتگی، رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در سیستم حمل و نقل

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات زنجان و دامنه و ارتفاعات مازندران

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و بویژه در نواحی سردسیر کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی، احتیاط در تردد دامداران و عشایر در صعود به ارتفاعات و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، مراقبت از محصولات کشاورزی در مقابل رگبار پراکنده.

هشدار فعالیت سامانه‌های بارشی و ناپایداری‌های همرفتی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: مازندران، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال همدان، شمال مرکزی و دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۱: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، شمال غرب اصفهان، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال یزد، سمنان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی

هشدار افزایش گرادیان فشاری و تغییر نوع توده هوا

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و زنجان.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۱: خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲: فارس، اصفهان، یزد، خراسان رضوی و نیمه شرقی سمنان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

کد خبر 6112798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha