۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۲۶

یک نویسنده بیان کرد:

گستردگی تاریخ پزشکی آستان قدس رضوی

گستردگی تاریخ پزشکی آستان قدس رضوی

مشهد - نویسنده کتاب «سیری در تاریخ اسناد پزشکی آستان قدس رضوی از دارالشفا تا بیمارستان رضوی» گفت: گستردگی تاریخ پزشکی این مجموعه را می توان در همه موضوعات مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از اسناد پزشکی آستان قدس رضوی (از دوره صفویه تا معاصر) که همزمان با چهاردهمین سال تأسیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی بود، در سالن اجتماعات این بیمارستان اظهار کرد: اسناد به جا مانده در کتابخانه استان قدس رضوی، میراث و اسناد تمدنی ما هستند، به عنوان مثال اسناد پزشکی رونمایی شده امروز، غنی‌ترین آثار به جا مانده در کشور است.

در ادامه ابوالفضل حسن آبادی، مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: سازمان کتابخانه آستان قدس رضوی، نه تنها در کشور بلکه در دنیا نیز مطرح است. باید گفت غنی‌ترین مرکز اسناد کشور را آستان قدس رضوی دارا می‌باشد.

وی با بیان اینکه تاریخ پزشکی آستان قدس رضوی از دارالشفا تا بیمارستان رضوی گسترده است، ابراز کرد: این مجموعه طی ۵۰۰ سال در حال گسترش بوده است. دو کتاب پزشکی نیز امسال در دستور کار رونمایی قرار دارد، همچنین تاکنون نیز ۲۰۰ مصاحبه شفاهی، درباره آثار پزشکی انجام شده است.

در ادامه همچنین غلامرضا آذری خاکستر، نویسنده کتاب «سیری در تاریخ اسناد پزشکی آستان قدس رضوی از دارالشفا تا بیمارستان فوق تخصصی رضوی» با بیان اینکه در سیره معصومین (ع) احادیث بسیاری به مسئله پزشکی مرتبط است، اظهار کرد: در نگاه به تاریخ پزشکی باید نیم نگاهی هم به پزشکی اسلامی داشت، رساله طب الرضا (ع)، مرتبط با پزشکی و منتسب به امام رضا (ع) است.

وی گفت: اگر مسئله موقوفات پزشکی نبود، شاید بسیاری از آثار و موقوفات پزشکی در آستان قدس رضوی نیز وجود نداشت. در بین آثار دوره صفوی، بخشی از درآمدهای موقوفات، به درمان بیماران غریب اختصاص یافته است. در دوره قاجار نیز سیر موقوفات شتاب می‌گیرد و بسیاری از افراد بخشی از درآمد خود را به جامعه پزشکی اهدا می‌کنند.

آذری خاکستر همچنین تصریح کرد: همچنین باید گفت که حقوق اطبا از دوره صفویه تا دوره افشاریه افزایش داشته و در طول ۲۰۰ سال از ۵ تومان به ۲۰ تومان رسیده است. در مجموع سیر پزشکی در آستان قدس رضوی نشان می‌دهد که وقف و توسعه پزشکی، با هم توأم بوده است.

این نویسنده در ادامه نیز افزود: در سال ۱۳۱۳ شمسی بیمارستان امام رضا (ع) تاسیس شد که در زمان خود جزو پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های بوده است و باید گفت که حدود ۲۰ نفر از پزشکان مطرح سایر کشورها، برای فعالیت و کار، به این بیمارستان آمدند. آستان قدس رضوی، غیراز شهر مشهد در شهرهایی مانند سرخس، کاشمر و چناران نیز با اعزام پزشک به درمان افراد پرداخته است.

وی همچنین گفت: تاریخ ۵۰۰ ساله و سابقه پزشکی آستان قدس رضوی، در بیمارستان فوق تخصصی رضوی متبلور شده است.

کد خبر 4831708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha