۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۱۰

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

ابلاغ ۹۰میلیارد ریال اعتبار برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی

ابلاغ ۹۰میلیارد ریال اعتبار برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی

کیش - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از ابلاغ ۹۰میلیارد ریال اعتبار برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدجواد حسینی در جزیره کیش اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی در کل کشور ۱۵۳ هزار دانش‌آموز دارد که ۸۳ هزار نفر از آنان در ۱۶۰۰ مدرسه خاص استثنایی و در هفت طیف ناتوانی و بقیه در دوره‌های فراگیر مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر آموزش پرورش گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سیاست اصلی خود به تحصیل این دانش‌آموزان در آموزش‌های فراگیر می‌اندیشد که این میزان در مدت اخیر ۸۲ برابر افزایش پیداکرده است و در سیاست دوم، «مناسب‌سازی» خدمات در بعدهای مختلف: فضا، تجهیزات، نیروهای انسانی و محتوای کتب درسی، مورد توجه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: حدود ده هزار دانش‌آموز در جزیره کیش مشغول به تحصیل هستند اما متأسفانه علی‌رغم امکانات خوب جزیره، از فضای آموزشی کافی برخوردار نیستند.

حسینی خاطرنشان کرد: به دلیل سرعت رشد تعداد دانش‌آموزان در کیش، سرانه فضای آموزشی با همان سرعت رشد جمعیت، پیش نرفته و در نتیجه از شاخص فضای آموزشی کشور که پنج و دو دهم متر مربع به ازای هر دانش آموز است، عقب مانده و در حال حاضر فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز ۴.۴ متر مربع است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: با دستور ساخت ۶ مدرسه این سرانه به ۸.۳ متر مربع که شاخص جهانی است می‌رسد.

وی با اشاره به یکی از این مدارس که کاربری آموزش استثنایی خواهد داشت گفت: نیازهای این دانش‌آموزان در زمینه‌های اقتصادی، فضا و نیروی انسانی پنج برابر افراد عادی است و در نتیجه شاخص جهانی برای فضای آموزشی به ازای هر کودک استثنایی ۲۲.۵ متر مربع است که این عدد در ایران ده متر مربع است.

معاون وزیر آموزش پرورش افزود: با ساخت این مجتمع در کیش، با توجه به تعداد کم معلولین ذهنی و حرکتی در کیش، در کل کشور به شاخص جهانی نزدیک خواهیم شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: همه تعالیم مربوط به دانش‌آموزان استثنایی، خاص و نیازمند نیروهای توانبخشی است که این ۸۶۴ نیرو تا پیش از این، در طرح رتبه‌بندی قرار نمی‌گرفتند اما خوشبختانه در طرح ممیزی روز گذشته مقرر شد که این نیروهای زحمتکش نیز مشمول طرح رتبه‌بندی شوند.

حسینی «ایاب و ذهاب» را از دیگر معضلات خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند برشمرد و گفت: "روز گذشته ۹۰ میلیارد ریال اعتبار به استان‌ها ابلاغ شد." و شهرداری‌ها و شوراهای شهر استان‌های مختلف، کمک شایانی در این زمینه کرده و می‌کنند و از کمک پنجاه درصدی سازمان منطقه آزاد کیش برای تأمین هزینه کامل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی کیش خبر داد.

حسینی تاکید کرد: این سرویس‌های رفت و آمد باید با گزینش و تربیت مربی و راننده مخصوص، به کلاس سیار تبدیل شده و با فراگیری مهارت‌های ارتباطی و فنی، به افزایش ضریب تعلیم و تربیت کمک کند.

وی تاکید کرد: اگر نظام تشکیلاتی و ساختاری آموزش و پرورش در مناطق آزاد به شکل مستقیم با وزارت باشد، قطعاً در مسیر ارتقا آموزش می‌توانند مسیرهای مشترک و محکم‌تری بردارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بخش «مدیرکل شورا و مناطق آزاد» در وزارت ایجاد شده است که می‌تواند به استاندارد این مناطق کمک کند.

حسینی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۱ با «ریزش منفی» یعنی تفاوت مشهود تعداد رشد دانش‌آموز و بازنشستگی معلمین روبه‌رو هستیم و این مورد تا سال ۱۴۰۶ ملایم‌تر شده و بعد به ثبات می‌رسد.

در پایان این نشست، ضمن امضای تفاهم‌نامه ساخت ۶ مدرسه در کیش، معاون وزیر آموزش شهر درست را؛ شهر دوستدار انسان، شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار معلول و شهر دوستدار کتاب دانست و گفت: یادگیری زبان اشاره از ملزومات این شهر است.

کد خبر 4833793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha