به گزارش خبرنگار مهر، با اکران فیلم های "صحنه جرم، ورود ممنوع" و "نقاب" در سینماهای تهران طی چند روز اخیر و با آغاز نمایش عمومی "سنگ، کاغذ، قیچی" و دامه نمایش فیلم "خون بازی" که روزهای پایانی اکران خود را سپری می کند، بیشتر قریب به اتفاق فیلم های ایرانی روی پرده در ژانر حادثه ای قرار دارند و داستان آنها از ترس و تعلیق برخوردارند.
نکته قابل توجه دیگر در خصوص فیلم های ایرانی روی پرده در نیمه دوم بهار امسال اینکه ـ جز رخشان بنی اعتماد و سعید سهیلی ـ سازندگان این آثار دومین تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی خود را در معرض دید عموم قرار داده اند. این موضوع نشان از حضور گسترده نسل جوان در عرصه سینمای روز کشورمان دارد.
اکنون غیر از آثار ایرانی که از آنها نام برده شد، دو فیلم خارجی "کینه" و "شعبده باز" نیز به صورت تک سانس به اکران خود ادامه می دهند که این دو فیلم نیز در ژانر حادثه ای قرار دارند. هر چند از نظر مضمون و ساختار با آثار ایرانی بسیار متفاوتند. در حال حاضر تنها فیلم کمدی روی پرده "قلقلک" به کارگردانی مسعود نوابی است.
نمایی از فیلم ""نقاب
فیلم سینمایی "نقاب" به کارگردانی کاظم راست گفتار داستان یک دوستی قدیمی میان سه مرد را بیان می کند که رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. اما پس از مدتی میان آنها بر سر مسایل مالی و اخلاقی اختلاف به وجود می آید و یکی از آنها کشته می شود. افراد درگیر ماجرا با صحنه سازی موضوع را به گونه ای دیگر جلوه می دهند. در این میان، خواهر مقتول در اندیشه انتقام برمی آید.
این کارگردان در نخستین تجربه تولید فیلم بلند سینمایی خود "عروس خوش قدم" را می سازد. هر چند این فیلم در جذب گیشه موفق نشان می دهد، اما به نظر می رسد راست گفتار از کیفیت کلی اثر خود چندان راضی نبوده و به همین خاطر در تجربه دوم به ژانر حادثه ای وارد می شود. گونه سینمایی که در ذات خود برخوردار از تحرک و تعلیق است و می تواند به جذب نسبی مخاطب منجر شود.
در این فیلم کارگردان با تاکید بر عنصر ناشناخته بودن دختری که دنبال آزار و قتل سایرین است، برای ایجاد لحظاتی پرتعلیق تلاش می کند. در این میان، کارگردان با توجه به اینکه شخصیت های داستان افرادی ثروتمند هستند، به ایجاد جذابیت بصری با استفاده از طراحی صحنه و لباس فیلم توجه خاصی نشان داده است. امین حیایی، پارسا پیروزفر، سارا خوئینی ها، گوهر خیراندیش، ماه چهره خلیلی و محمدرضا شریفی نیا بازیگران این فیلم هستند.
سعید سهیلی در فیلم "سنگ، کاغذ، قیچی" داستان جوانی را به تصویر می کشد که همسرش برای گرفتن طلب خود به دیدن صاحب کارش در یک کارخانه می رود. اما جوان کارخانه دار به جای دادن حقوق، قصد تعرض به زن را دارد. مرد جوان نیز با شنیدن صدای همسرش مداخله می کند. اما با صحنه سازی کارخانه دار، جوان به زندان می افتد. او پس از آزادی برای یافتن همسرش و انتقام از مدیر کارخانه اقدام می کند.
این کارگردان در آخرین ساخته خود "تارا و تب توت فرنگی" فیلمی در ژانر دفاع مقدس می سازد. این فیلم با وجود استفاده از بازیگران شناخته شده نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب می کند که به نظر می رسد سهیلی با توجه به همین موضوع محدوده کار خود را تغییر داده تا به این وسیله در شرایط کاری خود تغییری به وجود بیاورد. البته در این فیلم نیز اشاره ای به افراد بازمانده از دفاع مقدس هم می شود که با وجود ایجاد فضای نامتقارن نسبت به سایر بخش های فیلم، در داستان به خوبی جا می افتد.
استفاده از جلوه های ویژه میدانی قابل توجه و متفاوت با بیشتر فیلم های ایرانی که تاکنون از این عنصر استفاده کرده اند، ریتم به نسبت سریع و توجه به وجه تصویری اثر و در کنار آن بازیگردانی قابل توجه چنان که نقش ها را تا حدود زیادی باورپذیر می کند، از ویژگی های قابل توجه اثر محسوب می شود. امین حیایی، شهرام حقیقت دوست، اندیشه فولادوند و رامتین خداپناهی نقش های اصلی فیلم را بازی می کنند.
"صحنه جرم، ورود ممنوع" که دومین اثر بلند سینمایی ابراهیم شیبانی محسوب می شود، داستانی جنایی و کمدی دارد. در این اثر، داستان زندگی پنج شریک به تصویر درمی آید که به عنوان آخرین پروژه همکاری مشغول ساختن یک برج هستند. اما اتفاق ناگهانی کشته شدن یکی از شریک ها باعث می شود پای پلیس به ماجرا کشیده شود. تلاش افراد درگیر در پرونده برای رهایی از این مشکل اتفاقات تازه ای را به وجود می آورد.
سازنده این فیلم پس از آنکه ساخت یک فیلم اجتماعی با توجه به مسایل عاشقانه را از سر گذراند و با استقبال به نسبت خوب تماشاگر نیز مواجه شد، در ساخته جدید خود در کنار طرح مسایل اجتماعی، تعلیق را هم گنجانده است تا به این وسیله مخاطبانی که به دنبال سرگرمی در سینما هستند و خاطر خوبی از اثر قبلی این کارگردان دارند، به این فیلم جذب شوند.
کارگردان این اثر تعداد قابل توجهی از بازیگرانی را گردآورده که هم از توانایی های خوبی در زمینه نقش پردازی برخوردارند و هم اینکه چهره های شناخته شده و محبوبی در عرصه سینما محسوب می شوند. در این میان، پولاد کیمیایی که تاکنون فقط در فیلم های پدرش بازی می کرد، نخستین تجربه همکاری با کارگردانی دیگر را تجربه می کند. حمید فرخ نژاد، شقایق فراهانی، حامد بهداد، حمیدرضا پگاه، مرجان شیرمحمدی، پولاد کیمیایی و سام درخشانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.
فیلم های سینمایی "خون بازی" و "قلقلک" نیز با آنکه در ژانری غیر از حادثه ای ساخته شده اند و با توجه به اینکه بر اساس تصویر کردن یک موقعیت شکل گرفته اند، به ارایه وجهی از حادثه و اتفاق توجه نشان می دهند. به خصوص که در ساخته جدید رخشان بنی اعتماد توجه به مسئله تصویرسازی اصل و اساس کار را تشکیل می دهد و خواسته یا ناخواسته به سمت روایت حادثه تمایل پیدا می کند.
رویکرد سینماگران ـ به خصوص جوانترها ـ به ژانر حادثه ای نشان می دهد سینمای ما برای آشتی دوباره با تماشاگر باید به سمت تولید و اکران فیلم هایی برود که از جذابیت زیادی برخوردارند. همچنین آثار سینمایی باید قابلیت جذب مخاطبان گسترده و از طیف های مختلف جامعه را داشته باشند. به خصوص که در حال حاضر جوانان بیشترین تعداد سینماروهای کشور را تشکیل می دهند.
نظر شما