۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶

نشست خبری جایزه کتاب سال-۲؛

کتاب‌سال اندازه ساخت جاده روستایی اهمیت ندارد/مسئولین پز می‌دهند

کتاب‌سال اندازه ساخت جاده روستایی اهمیت ندارد/مسئولین پز می‌دهند

مدیرعامل خانه کتاب گفت متاسفانه جایزه کتاب‌سال اندازه ساخت یک جاده ۴ کیلومتری روستایی اهمیت ندارد و مسئولین ما با وجود تبلیغاتشان در خارج، فقط پُز کتاب می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۳ بهمن، با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال و احمد علی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال در سرای اهل قلم برگزار شد.

حسینی پور در بخشی از این نشست گفت: مراسم اختتامیه این دوره از کتاب سال با معرفی ۱۳ عنوان برگزیده و ۴۱ عنوان شایسته تقدیر همراه است که روز چهارشنبه ۱۶ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت برگزار می شود.

وی افزود: جایزه جهانی کتاب سال هم ۶ برگزیده از کشورهای چین، فنلاند، آلمان و روسیه دارد که درباره برگزیده چینی مان کمی دچار مشکل شده ایم و با وجود مسائلی که ویروس کرونا به  وجود آورده سعی داریم هماهنگی های لازم را انجام دهیم اما اگر به این جمع بندی برسیم که حضور برگزیده چینی مان در ایران ممکن نیست جایزه اش را درهمان جایزه منطقه ای کتاب سال که شهریور سال آینده در چین برگزار می کنیم اهدا خواهیم کرد.

جوایز دیگر نباید روی کتاب‌سال سایه بیندازند

مدیرعامل خانه کتاب در بخش دیگری از سخنانش درباره تفکیک بخش ادبیات از جایزه کتاب سال گفت: تجربه دو ساله ام در خانه کتاب و حضور در جلسات جایزه کتاب سال نشان داد که جایزه کتاب سال که مربوط به ادبیات می‌شد در جایزه دیگری بررسی می شود. اما باید توجه کنیم که ادبیات در حکم موتور محرک جامعه است و باقی حوزه ها نقش واگن این قطار را دارند. هیات علمی جایزه کتاب سال هم این جمع بندی را دارند که همه حوزه ها از جمله ادبیات باید زیرمجموعه کتاب سال باشند و جوایز دیگر نباید روی کتاب سال سایه بیندازند. در دولت‌های مختلف تصمیم هایی در این باره گرفته شده اما نباید کتاب سال به عنوان مهمترین جایزه حوزه کتاب کشور تحت الشعاع قرار بگیرد.

حسینی پور همچنین گفت: بیشترین برگزیده های جایزه کتاب سال در حوزه علوم کاربردی هستند؛ چه تقدیری ها چه برگزیده ها. حالا سوالی که پیش می آید آیا کتاب های علوم کاربردی یا مثلا پزشکی و دارویی باید در وزارتی مانند وزارت بهداشت تفکیک و بررسی شوند و فقط کتاب های علوم انسانی به وزارت ارشاد حواله شوند؟ یا همه عناوین و حوزه ها توسط وزارت ارشاد در جایزه کتاب سال بررسی شوند. به نظر می رسد اگر وزارتخانه ها نمی خواهند کاری در این زمینه انجام دهند حداقل با وزارت ارشاد مشارکت کنند و جوایز برگزیدگان را بر عهده بگیرند البته این بحث نیاز به کار کارشناسی دارد.

مدیرعامل خانه کتاب درباره بحث داوری در این دوره جایزه کتاب سال گفت: ما فضای داوری را باز کردیم و هم از چهره های دانشگاهی و هم افراد متخصصی که شاید مدرک دانشگاهی نداشته باشند استفاده کردیم اما در مجموع کارمان گردش نخبگانی بود همچنین از ظرفیت خانم ها هم در داوری ها و هیات علمی استفاده شد که در این زمینه هم من و هم اعضای هیات علمی  جایزه در استفاده از ظرفیت داوری بانوان تاکید داشتیم. اسامی داورها هم در راستای شفاف سازی، بعد از برگزاری مراسم اختتامیه اعلام می شود. خبررسانی در مورد نامزدهای جایزه شروع شده و دیروز شنبه ۱۲ بهمن آخرین گروه نامزدهای نهایی که مربوط به ادبیات بودند معرفی شدند.

پز کتاب داریم اما دست و دلمان می‌لرزد

وی درباره هزینه بخش شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال گفت: ما از سال ۹۶ بخش تقدیری ها را نداشتیم احتمالا سال ۹۸ هم این بخش را هم برگزار نکنیم. اما این گله را از نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت داریم که مگر هزینه برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با داوری ها، مراسم اختتامیه، جوایز و ... چقدر می شود؟ من این مساله را از وزارت راه استعلام کردم و متوجه شدم هزینه برگزاری این جایزه معادل ساخت ۴ کیلومتر راه روستایی در ایران است. هر کیلومتر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. حالا سوال این است که جایزه کتاب سال این‌قدر اهمیت ندارد که برایش هزینه کنیم؟ در حالی که خارج از مرزهایمان مسئولین مرتب از تمدن ایران و سابقه ادبیاتش می گویند. یعنی پز کتاب داریم اما وقتی به آن می‌رسیم دست و دلمان می‌لرزد. در همین زمینه از مجلس و سازمان مدیریت مطالبه جدی داریم. حالا که سکه را از جایزه کتاب سال گرفته ایم، حداقل جایزه را از سکه نندازیم.

حسینی پور ادامه داد: در سال ۹۶ هزینه بخش تقدیری های جایزه اندازه یک کیلومتر جاده روستایی بود، من الان مجبورم با این ادبیات صحبت کنم و از تقدیری های سال ۹۶ و ۹۷ معذرت خواهی می کنم که آنطور که باید و شاید از آنها تقدیر و تشکر کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: ما بی‌طرف نیستیم اما بی‌غرض هستیم یعنی نمی‌توانیم به کتاب‌هایی که با امنیت ملی ما ضدیت دارند، یا مخالف آموزه‌های دینی ما هستند، جایزه بدهیم. چنین کتاب‌هایی اصلا مجوز چاپ نمی‌گیرند اما در حوزه اندیشه کتاب‌هایی را که مقابل باورهای ما هستند و رویکرد انتقادی دارند در جایزه بررسی می کنیم و آمادگی داریم درباره شان صحبت کنیم. بعضا گفته می شود جایزه کتاب سال یک جایزه دولتی است اما دولت فقط هزینه آن را تقبل می کند، تا به حال هم پیش نیامده که دولت در سطح وزارت ارشاد دخالتی در انتخاب آثار داشته باشد.

کد خبر 4842245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha