۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱

مهر گزارش می‌دهد؛

تکرار وعده‌هابرای راهیابی به بهارستان/اجاره شیشه‌ مغازه در اردبیل

تکرار وعده‌هابرای راهیابی به بهارستان/اجاره شیشه‌ مغازه در اردبیل

اردبیل - با نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز انتخابات، بازار شیرین وعده‌ها در ستادهای انتخاباتی اردبیل داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - مالک پناهی سردی: در شرایط سخت کنونی که دشمنان قسم خورده انقلاب به دنبال تضعیف احساس جمعی برای عدم حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پایین آوردن میزان مشارکت مردمی هستند تا در نهایت یکی از ارکان مهم مردم سالاری دینی در کشور را متزلزل نمایند، سر زدن برخی اقدامات از سوی برخی داوطلبان انتخابات مجلس یا طرفداران آنان از قبیل انجام تبلیغات غیرمتعارف و اسراف در این بخش، فراموشی وعده‌ها پس از انتخاب و دادن قول‌های کذایی و یا بعضاً تهمت و افترای برخی از طرفداران کاندیداها به همدیگر در کنار سایر بداخلاقی‌های انتخاباتی می‌تواند شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات سالم را خدشه دار کند.

هر چند به مانند همیشه مردم اردبیل از هوشیاری و بصیرت لازم برای دفع این قبیل از هجمه‌ها برخوردار هستند و نگاهی به آمار تخلفات انتخاباتی نیز اردبیل را در ردیف استان‌هایی قرار داده که از وضعیت مطلوبی از لحاظ کمبود وقوع جرایم و تخلفات انتخابی برخوردار است اما آسیب شناسی و بیان بخشی از این قبیل مشکلات می‌تواند در به حداقل رسیدن تخلفات و هوشیاری بیش از پیش مردم کمک کند.

از جمله آسیب‌هایی که از آغاز تبلیغات قانونی انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردبیل می‌توان نام برد، راه اندازی ستادهای لاکچری در بهترین نقاط شهر با اجاره‌های کلان بوده تا این موضوع در ادامه به توزیع روغن و ماکارونی و برنج و مرغ در برخی از مناطق نیز ختم شود.

بریز و بپاش و هزینه‌های نامتعارف در برخی از ستادها

یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: نمایندگان برای کسب رأی نباید به دنبال صرف هزینه‌های کلان و تبلیغات غیرمتعارف باشند و انجام هزینه‌های زیاد با تبلیغاتی که به بریز و بپاش نیز ختم می‌شود منجر به ایجاد شک در صداقت و مردمی بودن کاندیداها می‌شود.

محمدزاده این گونه ادامه می‌دهد: مردم به اندازه کافی دارای شعور سیاسی هستند و مطمئناً ذهنیت مناسبی نسبت به داوطلبانی که با صرف هزینه‌های کلان در پی اخذ رأی هستند، نخواهند داشت.

به گفته وی این سوال مطمئناً در ذهن مردم نقش خواهد بست که کاندیدایی که هزینه‌هایی میلیاردی برای موفقیت خود در انتخابات خرج می‌کند آیا با اکتفا به حقوق محدودی که برای نمایندگان مقرر شده می‌تواند هزینه‌های کلان تبلیغاتی خود را جبران کند یا نه؟

محمدزاده با تأکید بر اینکه نمایندگان و داوطلبان بایستی خود را ملزم به اجرای قوانین در تمامی شرایط بدانند، تصریح کرد: مطمئناً حجم بالایی از تبلیغات انجام یافته در سطح شهر با شیوه‌های نامتعارف و اسراف در این بخش می‌تواند شائبه‌هایی را ایجاد کند و مردم چنین مواردی را در انتخاب‌های خود مدنظر قرار خواهند داد.

جدای از اینکه این درخواست به حق از تمامی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردبیل مبنی بر رعایت قوانین در حوزه تبلیغات وجود دارد، این سوال نیز در اذهان عمومی پدیدار شده که چنانچه کاندیدایی پیش از برگزیده شدن به عنوان منتخب مردم به قوانین احترام نگذاشته و با تکیه به هر روشی به دنبال جلب آرا باشد، آیا می‌تواند بعد از تصاحب کرسی همچنان خود را مطیع قوانین و از بطن مردم دانسته و در عمل به وعده‌های خود موفق شود یا نه؟

مرور بخشی از صحبت‌های نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خطبه‌های هفته گذشته نماز جمعه اردبیل در خصوص نحوه تبلیغات کاندیداهای مجلس نیز نباید خالی از لطف باشد.
امام جمعه اردبیل در این خصوص گفت: خائن نمی‌آید بگوید من خائنم، بلکه با ترفندهای تبلیغاتی چنان هوا را غبار آلود می‌کند که طرف بعداً متوجه می‌شود چه اتفاقی افتاده است. مجلس مرکز حساس‌ترین تصمیمات کشور است و سرنوشت کشور آنجا رقم می‌خورد.

عاملی گفت: متوسط حقوق هر نماینده ماهی ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان است پس اگر در این حال کاندیدایی به صورت میلیاردی هزینه کند، سوال بسیار بزرگی پیدا می‌شود که آیا او به خاطر عشق به ملت خود و عشق به ترقی و تعالی کشور از میلیاردها تومان پول خود می‌گذرد یا اینکه این فداکاری ظاهرش فداکاری است و باطن آن اتصال چنین نامزدی به قطب ثروت و قدرت است. طبعاً چنین اتصالی او را مدیون و حریت و استقلال را از او می‌گیرد.

بازار داغ وعده‌ها در ستادهای انتخاباتی اردبیل

یکی دیگر از شهروندان که به گفته خودش با دقت فعالیت اکثر ستادهای انتخاباتی را برای انتخاب فرد اصلح زیر نظر دارد به مهر می‌گوید: این روزها بازار وعده‌ها و قول‌هایی که گاهی عجیب و غریب نیز به نظر می‌رسد در ستادهای انتخاباتی داغ داغ است.

به گفته حسینی در دوره‌های گذشته نیز بسیاری از نمایندگان وعده‌هایی را بر سر زبان آوردند که متأسفانه بخش عمده‌ای از آن محقق نشد و لازم است داوطلبان با بررسی شرایط در وعده‌های خود انصاف و موقعیت خاص کشور را نیز در نظر بگیرند و چنانچه موردی را بیان کردند در صورت برگزیده شدن خود را پایبند به تحقق آن بدانند.

وی بهره برداری راه آهن اردبیل را وعده مشترک تمامی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یاد کرد و افزود: ایجاد اشتغال و ریشه کن کردن بیکاری که به سم مهلکی در منطقه تبدیل شده است، بهبود وضعیت معیشت کشاورزان با توجه به اینکه این استان به عنوان قطب کشاورزی کشور شناخته می‌شود و همچنین بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی که جاده‌های اردبیل را تبدیل به قتلگاه کرده از دیگر وعده‌های مشترکی است که در تمامی ستادهای انتخاباتی به گوش می‌رسد.

اقلام تبلیغاتی غیرقانونی امحا می‌شوند

با گشت و گذاری در شهر تب داغ انتخاباتی در اردبیل کاملاً عیان می‌شود. حتی اگر به خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی هم گذری کنیم محال است عکس نوشته، پوستر و بنری در خصوص تبلیغ کاندیداها دیده نشود.

از نکات مثبت برگزاری این دوره از انتخابات، افزایش محل‌های نصب بنر و همچنین به ندرت مشاهده کردن مواردی همچون دیوار نویسی در تبلیغ داوطلبان است که منجر به آسیب به نمای ساختمان‌ها و زیبایی بصری شهر می‌شود.

شهردار اردبیل روز گذشته در کمیته امحای تبلیغات غیرمجاز در شهرستان اردبیل با تأیید این موضوع، گفت: شهرداری اردبیل با هدف حفظ زیبایی منظر شهری و پیشگیری از نصب اقلام تبلیغاتی بر روی دیوارها، مکان‌های عمومی و دولتی، مبلمان شهری، تابلوها و درختان اقدام به برپایی داربست‌های تبلیغاتی و تعیین فضای مناسب برای تبلیغات کاندیداها در شهر کرده است و تمامی اقلام تبلیغاتی را که در فضاهای غیرمجاز نصب شده را روزانه امحا می‌کند.

با وجود افزایش مکان‌های نصب پوسترهای تبلیغاتی، باز هم به دلیل تعداد بالای شرکت کنندگان در انتخابات، نصب پوستر در مکان‌های مناسب با مشکلاتی مواجه شده تا بعضاً مواردی از پاره کردن عکس کاندیداها و یا نصب تبلیغات بر روی پوسترهای از پیش نصب شده را شاهد باشیم.

اجاره دادن شیشه مغازه‌های خاص با قیمت‌های عجیب و غریب برای نصب پوستر کاندیداها که در محل‌های پر رفت و آمدی نیز قرار دارند از دیگر حاشیه‌های قابل توجه در تبلیغات کاندیداها محسوب می‌شود. همچنین افزایش نظارت بر روند تبلیغات و چگونگی اخذ رأی از دیگر مهمترین مطالباتی است که در این بخش وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل به خبرنگار مهر می‌گوید: ۲۰ هزار ناظر و بازرس روند برگزاری انتخابات در استان اردبیل را مورد بازبینی قرار می‌دهند و با مشارکت دستگاه‌های نظارتی با هر گونه اخلال در روند برگزاری انتخابات طبق موازین قانونی برخورد خواهد شد.

ندائی با بیان اینکه همواره مشارکت مطلوبی را از مردم این استان در انتخابات گذشته شاهد بودیم و طبق آمار میزان مشارکت‌ها در حوزه‌های انتخابیه اردبیل از میانگین کشوری بالاتر بوده است، افزود: با وجود در پیش گرفتن رویکرد پیشگیرانه دستگاه‌های نظارتی، با هر گونه نقض قوانین به شدت برخورد خواهد شد.

مجلسی شورای اسلامی برای اینکه در تراز انقلاب اسلامی و در رأس امور باقی بماند ضمن نیاز ویژه به پایبندی نمایندگان و داوطلبان مجلس شورای اسلامی در مردمی بودن و مردمی ماندن نیازمند عمل به مُرّ قوانین، پرهیز از اسراف در تبلیغات و پایبندی نمایندگان منتخب در عمل به وعده‌ها است تا در تمامی عرصه‌ها پشتیبان مردمی باشد که با اعتماد خود به نمایندگان آنان را راهی بهارستان کردند.

کد خبر 4856654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha