۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰

اهمیت مهارت‌های ارتباطی برای داشتن زندگی زناشویی خوب

اهمیت مهارت‌های ارتباطی برای داشتن زندگی زناشویی خوب

ختر و پسری که تصمیم به تشکیل زندگی مشترک با یکدیگر می‌گیرند با استفاده از مشاوره قبل از ازدواج می‌توانند تا حد زیادی نسبت به موفق بودن یا شکست ارتباط در زندگی زناشویی، اطمینان حاصل نمایند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، مشکلات خانواده یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جامعه امروز را تشکیل می‌دهد. بسیاری از دختران و پسران با هدف آرامش و خوشبختی مطلق، تصمیم به ازدواج می‌گیرند و زمانی که وارد زندگی مشترک می‌شوند از نبود وجود زندگی آرمانی، که برای خود تصور کرده بودند، احساس ناکامی می‌کنند. زندگی مشترک یکی از بخش‌های مهم زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد که موفقیت و یا شکست در آن می‌تواند بر موفقیت و یا شکست فرد در بخش‌های کاری و اجتماعی وی نیز نقشی تعیین کننده داشته باشد. انتخاب شریک زندگی مناسب، یکی از مهمترین مسائل فرد است. دختر و پسری که تصمیم به تشکیل زندگی مشترک با یکدیگر می‌گیرند با استفاده از مشاوره قبل از ازدواج می‌توانند تا حد زیادی نسبت به موفق بودن یا شکست ارتباط در زندگی زناشویی، اطمینان حاصل نمایند.

در مشاوره قبل ازدواج، افراد از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرند و آگاهی‌های مناسبی در جهت بهبود شرایط زندگی مشترک و آموزش مهارت‌های زندگی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. وجود بلوغ عقلی، جسمی، روانی، مالی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه افراد با تعارضات جدی رو به رو نباشند، مشاور روانشناس به آنها کمک می‌کند تا با فراگیری نکات مهم برای بهینه سازی زندگی مشترک ازدواجی نسبتاً پایدار و قابل قبول را فراهم کنند. نکته قابل توجه در ازدواج این می‌باشد که افرادی که با هدف خوشبخت شدن تنها به واسطه وجود فردی دیگر در زندگی، دست به ازدواج می‌زنند، معمولاً در رسیدن به خوشبختی ناکام خواهند ماند و دیده می‌شود که این افراد با تلاش برای ایجاد تغییر در طرف مقابل سعی بر آن دارند تا زندگی مشترک خود را از سقوط نجات دهند و برای تغییر خود تلاشی نمی‌کنند. در آموزش‌هایی که دکتر مشاور خانواده به زوجین ارائه می‌کند، توجه به خود و اعمال تغییراتی که فرد باید در نگرش و اعمال خود در زندگی مشترک داشته باشد، در درجه اول قرار دارد. بسیاری از مهارت‌های زناشویی به تغییر رفتار هر فرد در اعمال خود باز می‌گردند نه در جهت تلاش برای ایجاد تغییر رفتار در طرف مقابل. در این زمینه متخصصین تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند که بهترین آموزش‌های مهارت‌های زندگی را جمع آوری نموده و در اختیار زوجین قرار دهند تا هم بر ایجاد آرامش روانی جامعه کمکی کرده باشند و هم از میزان نارضایتی در زندگی زناشویی و طلاق بکاهند.

مهمترین مهارت‌هایی که زوجین باید برای تشکیل زندگی مشترک یاد بگیرند، چیست؟

۱- آگاهی از خواسته‌های خود در زندگی مشترک: یکی از مهمترین موضوعاتی که دختر و پسر جوانی که برای ازدواج اعلام آمادگی می‌کنند باید بدانند چه انتظاراتی از همسر و زندگی مشترک خود دارند. آگاهی از موارد با اهمیتی که فرد نسبت به آنها حساس می‌باشد و تطابق تصورات فرد با زندگی واقعی می‌تواند کمک شایانی به موفقیت زوجین در زندگی مشترک بنماید.

۲- شیوه صحیح گوش دادن: این یک مثال قدیمی می‌باشد که افراد برای آنکه بتوانند گوینده‌ای خوب باشند باید بتوانند شنونده‌ای ماهر باشند. افرادی که به صحبت‌های طرف مقابل به شکل صحیح گوش نمی‌دهند و در رابطه خود دست به پیش داوری می‌زنند، نمی‌توانند احساسات و بیانی مطابق درک طرف مقابل داشته باشند. مهارت خوب گوش دادن واقعی به دلیل وجود موانعی چون: قضاوت کردن، رؤیا پردازی، ذهن خوانی و انتخاب گزینشی در بسیاری از زوجین بسیار کم دیده می‌شود. تمرین این مسئله که وقتی طرف مقابل در حال صحبت کردن است و پرسش در رابطه با مسائلی که در صحبت طرف مقابل است، می‌تواند برای درک و فهم مطالب به فرد کمک کند.

۳- ابراز احساسات و بیان مسئله: زوجی که در بیان احساسات و مسئله مورد نظر خود مشکل دارند نمی‌توانند به رابطه موفقی دست یابند. برای آنکه فرد بتواند احساسات خود را بیان کند باید نسبت به احساس خود آگاهی داشته باشند و آن را بشناسند و سپس آن را به شکل شفاف و واضح به طرف مقابل خود انتقال دهد. این مهارت به زوجین کمک می‌کند تا از کشمکش‌های دائمی در زندگی بر سر مسائل مختلف بکاهند و مسائل خود را به شیوه‌ای منطقی با یکدیگر مطرح نمایند.

۴- مذاکره مناسب: مذاکره یکی از مهمترین مهارت در زندگی مشترک می‌باشد که توجه به نکات آن می‌تواند زمینه ساز یک ارتباط موفق شود. برای داشتن مذاکره مناسب و منطقی باید احساسات را از موضوع جدا کرد و افراد به جای پافشاری بر سر عقاید خود با انتخاب موضع انعطاف پذیری می‌توانند به موفقیت بیشتری دست یابند. باید توجه داشت در هر مذاکره‌ای تعارض امری طبیعی می‌باشد و زوجین در زمان بروز این تعارضات باید بر اعصاب خود مسلط بوده و از خشم و عصبانیت بپرهیزند. آموزش این مهارت باعث می‌شود تا زوجین بتوانند در مواقع مختلف به سرعت به نتیجه برسند.

برای آموزش مهارت‌های زندگی زناشویی، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های روانشناسی در کنار جلسات مشاوره می‌تواند انتخاب مناسبی باشد در همین راستا کلینیک روانشناسی انتخاب نو با مدیریت خانم دکتر نسرین باقری و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت با انتخاب بهترین اساتید و متخصصین در زمینه روانشناسی توانسته است بهترین خدمات آموزشی در زمینه خانواده و ازدواج را به مراجعین خود ارائه دهد و در ساختن زندگی بهتر برای افراد نقش سازنده‌ای را داشته باشد.

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4859780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha