پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵

پارسانیا:

کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است

کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید در علوم حقیقی جلوی ورود اعتبارات را بگیریم و اعتبار نباید جلوی حقیقت را بگیرد. به زعم بنده کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی روز پنجشنبه اول اسفندماه با حضور اعضای شورای بررسی متون، معاونین و اعضای پژوهشگاه علوم انسانی و سایر علاقه‌مندان در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

حمید پارسانیا در این نشست که با عنوان «علامه طباطبایی و علوم انسانی در ایران: گذشته، حال و آینده» برگزار شد گفت: فقه؛ علم و بخشی از حکمت و فلسفه است و این نگاه در فارابی هم دیده می‌شود.طبق رویکرد علامه طباطبایی، فقه بخشی از حیات اجتماعی ما است. ولی رشته‌های علوم اجتماعی و علوم سیاسی در چهار دهه پس از انقلاب این نوع نگاه به فقه نداشته‌اند.

وی در ادامه به بحث «اعتباریات» و «اراده» در مباحث علامه طباطبایی و همچنین نوآوری علامه طباطبایی در حوزه علوم انسانی همانند وجود اعتباری در فلسفه اسلامی و در حوزه حکمت صدرایی پرداخت.

پارسانیا با اشاره به اینکه علامه، عقل را یک موجود متعالی و مجرد می‌داند توضیح داد: وجود عینی جامعه، اعتباری است و همچنین از واقعیتی عینی نیز برخوردار است. این درحالی‌است که در جهان امروز عقل، فرهنگی و برساختی غالب است؛ درحالی‌که این عقل نیست بلکه عقلانیت است. به عبارتی عقل به عقلانیت افول کرده است. وی اضافه کرد: اقتضای این جهان، فرهنگ محوری است و فضای غالب هم این است که فرهنگ در صدر است و علم را می‌سازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: ما در معرض نوعی قرائت از علامه طباطبایی قرار گرفته‌‎ایم که بخش اعتباریات علامه را مطلق فرض می‌کنند. در حالی که این گزاره صحیح نیست که علامه همه علوم را اعتباری می‌داند.علامه در ادراکات حقیقی و اعتباری مطلق نیست و نه مطلق واقعیات اعتباری است و نه مطلق اعتباریات واقعی است. ما باید در علوم حقیقی جلوی ورود اعتبارات را بگیریم و اعتبار نباید جلوی حقیقت را بگیرد. این نگرانی در شهید مطهری نیز وجود داشت. به زعم بنده کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است.

در پایان این نشست، اعضای حاضر در جلسه به طرح پرسش‌های خود پرداختند و سخنران نیز پس از پاسخ به سوالات حاضران به جمع‌بندی مباحث خود پرداخت.

کد خبر 4859979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha