به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ در گفتگو با تکین حمزه لو دبیر جایزه لیلی از شبکه رادیویی گفت وگو پخش شد.
حمزهلو در اینبرنامه در پاسخ به این سوال که جایزه ادبی لیلی بر چه اساسی برگزار شد، گفت: سال گذشته انجمن نویسندگان عامه پسند را ایجاد کردیم. تا پیش از آن، چنینبانکی در کشور موجود نبود و بعد تصمیم گرفتیم همچون سایر کشورها، جایزهای به اینمنظور در نظر بگیریم. پرفروش و پرطرفدارترین کتب، متعلق به ژانر عاشقانه است. سال اول جایزه لیلی هم که به اینگونه ادبی ربط دارد، کموکاستیهایی دارد که امیدواریم در سالهای بعد رفع شود.
وی درباره اولین دوره جایزه لیلی گفت: نزدیک به ۲۵۰ اثر به دبیرخانه جایزه رسید که همگی در سال ۹۷ تولید شده بودند. سطح کیفی آثار دریافتی، شامل طیف ضعیف، متوسط و خوب توصیف بود که در مرحله داوری تنها ۲۰ کتاب به بخش بعدی راه یافته و در مرحله نیمهنهایی ۱۰ کتاب و در مرحله نهایی نیز یک کتاب در بخش حرفهای و کتابی دیگر در بخش نوقلم و کتاب سوم نیز به انتخاب مخاطبان مورد تقدیر قرار گرفت.
دبیر جایزه لیلی در ادامه گفت: با تقبیح و تقدیر نمیتوان کاری برای ژانر عامهپسند و عاشقانه انجام داد. وقتی ما اینژانر را به رسمیت نشناسیم، برای نواقص و کاستیهای آن کاری از پیش نمیبریم. اینحوزه مانند سایر سطوح ادبی دارای نقصانهایی است. این ژانر پرفروش و پرطرفدار است و بهتر است به رسمیت شناخته شود تا نویسندهها معیاری برای نوشتن اصولی و درست در اختیار داشته باشند. کاستیها باید در سطح ادبیات عامهپسند رفع شود و اینوظیفه را بر عهده ادبیات ژانرِ سنگین نگذارند.
حمزهلو گفت: در هر کشوری مردم در کنار دریا و مترو و... کتاب میخوانند و مسلما این کتب جدی و فلسفی نیست بلکه رمانهای پر کشش و ماجرای هیجانانگیزی هستند. ژانر عامهپسند متفاوت با کتب عوامپسند دانست است. کتب پرفروش اغلب متعلق به ژانر عامهپسند است. عدهای نیز به آن، ژانرهای محبوب مردم یا پر فروش میگویند و در حقیقت واژه عامه، طیف مختلفی از مردم را در بر میگیرد. آنچه منتقدان بهعنوان ضعف از ژانر عامه پسند بر آن تکیه دارند، متعلق به کتب دهه ۶۰ است و این افراد مصداقی از ادبیات امروز در ذهن ندارند. من ناشر هستم و ضمن بررسی کتب، اثر انگشت نویسندههای خلاق و باهوش را در این داستانها میبینم که اصلا قابل مقایسه با ادبیات دهه ۶۰ نیست.
نظر شما