۵ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۷

مهر گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت کرونا در استان سمنان/ماسک‌ در سبد خانوار قرار گرفت

 آخرین وضعیت کرونا در استان سمنان/ماسک‌ در سبد خانوار قرار گرفت

شاهرود - شایعات ورود کرونا به استان سمنان علی‌رغم عدم مشاهده حتی یک مورد از این بیماری اثرات سو خود را بر روان مردم گذاشته تا جایی که این روزها همه برای تهیه ماسک اقدام می‌کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدحسین عابدی: این روزها کافی است قدمی در شهرهای استان سمنان بگذاری تا ببینی شرایط کمی متفاوت شده است. از هر ۱۰ نفر دو تا سه نفر ماسک بر چهره دارند و داروخانه‌ها آن‌قدر مملو از مشتریان ماسک و دستکش شدند که دیگر عرضه ماسک در آن‌ها موقتاً ممنوع شده است.

مردم نگران هستند تلگرام هم به اوضاع دامن زده است. ویروسی که با میکروسکوپ قوی هم حتی مشاهده نمی‌شود هزاران قومسی را سرگردان کرده است اما این‌همه واقعیت نیست زیرپوست این بیماری خطرناک حقایقی دیگری هم نهفته که دانستن شأن از زبان مسئولان و کارشناسان امر کمی خاطر مردم را آرام می‌کند. قبل از آن باید گفت در این گزارش قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا تعادل در برابر بیماری کرونا در سطح استان سمنان وجود دارد به عبارت دیگر آیا مردم دچار زیاده روی برای هراس داشتن در برابر این بیماری یا برعکس سهل انگاری در مقابل آن، نشده‌اند؟ و از سوی دیگر اقداماتی که در سطح استان صورت گرفته به چه مواردی محدود می‌شود.

هرکس چیزی می‌گوید:

یکی می‌گوید کرونا ۲۰ نفر را در استان سمنان کشته اما مسئولان صدایش را درنمی‌آورند! دیگری می‌گوید پسر یکی از پزشکان شاهرودی کرونا گرفته و مرده است! آن‌یکی می‌گوید تاکسی و اتوبوس سوار نشوید که کرونا می‌گیرید! دیگری معتقد است اگر چیزی نبوده پس چرا مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند! برخی هم می‌گویند کرونا ماه‌ها است در ایران وجود دارد اما صدایش را درنیاورند و ده‌ها اظهارنظر عجیب‌وغریب دیگر...

این‌ها همه مسائلی است که این روزها تأثیر فضای مجازی را خیلی واقعی‌تر بر زندگی مردم استان سمنان بروز و نمود داده است مسائلی که بسیاری‌شان از ناآگاهی مردم برمی‌آید. حتی گاهی ویروس دست خوش طنز نیز قرار می‌گیرد مثلاً از این دست جملات که «چینی‌ها همه چیزشان بی کیفیت است اما یکباره این بی دوامی را با یک ویروس با کیفیت جبران کردند» به وفور در فضای مجازی دیده می‌شود گویا مردم ما در این زمینه پیشتاز کشورهای دنیا هستند.

این روزها گویا استان سمنان ۵۰۳ هزار پزشک چیره‌دست دارد که از دور کرونا را تشخیص می‌دهند! بیماری که باوجود کیت‌های پزشکی تشخصی که سازمان بهداشت جهانی برای ایران فرستاده و طبق نظر مجرب‌ترین آزمایشگاه‌های کشور ۷۲ ساعت فرایند آن طول می‌کشد حال اینکه مردم چطور از روی یک ویدئو در فضای مجازی ظرف ۱۰ ثانیه تشخیص می‌دهند که فرد موردنظر کرونا دارد از عجایب است.

به‌راستی کرونا در استان سمنان وجود دارد؟ آیا ماسک زدن از بیماری کرونا جلوگیری می‌کند؟ آیا ده‌ها نفر در استان سمنان جان خود را ازدست‌داده‌اند و مسئولان آن را بیان نمی‌کنند؟ در این گزارش سعی می‌کنیم به این سوالات جواب دهیم.

واردات ویروس از چین

ابتدا باید گفت ورود ویروس کرونا به ایران از طریق چین امری است که وزارت بهداشت هم آن را تائید کرده پس در جدی بودن شرایط شکی نیست اما آن‌طور که نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان می‌گوید: موارد مشکوک به کرونا در استان روئیت شده است خبری که ده‌ها برداشت از آن در فضای مجازی شد.

مردم این روزها گویا عادت کرده‌اند که جملات مسئولان را تفسیر کنند دانایی معتقد است «مواردی مشکوک به کرونا در استان سمنان وجود دارد» او هیچ‌وقت بیان نکرد که کرونا در استان سمنان وجود دارد. جالب اینکه دو موردی که مردم شاهرود بیشتر به آن استناد می‌کنند.

آنفولانزا به جای کرونا

یک مورد در دانشگاه صنعتی و یک مورد فرزند یکی از پزشکان شاهرودی هر دو مورد نیز پس از آزمایش با تشخیص آنفولانزا روبرو شد هرچند به‌واسطه قرارگیری سمنان در میانه راه تهران- مشهد و نزدیکی به قم یکی از کانون‌های این بیماری نباید به‌واقع آن را دست‌کم گرفت و به‌کلی انکار کرد اما نگرانی بیش‌ازحد و درست کردن شایعات نیز کار درستی نیست.

دانایی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه موارد برای آزمایش و بررسی بیشتر به آزمایشگاه‌ها ارجاع داده‌شده‌اند، بیان کرد: موارد محدودی از بیماران مشکوک به کرونا در استان وجود دارد اما تاکنون آزمایش هیچ‌یک از افراد مشکوک به کرونا در سمنان مثبت نبوده است.

وی افزود: آمادگی کارکنان، بیمارستان‌ها، تخصیص بخش‌هایی از بیمارستان‌های برای پذیرش بیماران به‌ویژه بیماران مشکوک به دارا بودن ویروس و ذخیره ملزومات و تجهیزات موردنیاز به‌اندازه کافی از تمهیداتی است که دانشگاه اخذ کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: چند مورد مشکوک به کرونا در استان سمنان وجود دارد که آمار قطعی آن بعد از تأیید آزمایش به اطلاع مردم رسانده می‌شود. همچنین مجتبی چینی رئیس بیمارستان معتمدی گرمسار در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد: دو نفر مشکوک به بیماری کرونا به بیمارستان در دو روز گذشته مراجعه کردند و نمونه‌برداری انجام شد و ظرف مدت ۱۲ ساعت نتیجه آزمایش‌ها منفی اعلام شد.

ماسک فایده‌ای ندارد

یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی نیز به خبرنگار مهر، گفت: ماسک‌هایی که مردم از داروخانه تهیه می‌کنند در حقیقت باید گفت فایده‌ای ندارند ماسک زمانی نیاز است که بیماری در شهر و در مکانی که مردم حاضر می‌شوند وجود داشته باشد وقتی هنوز حتی یک مورد کرونای مثبت هم در استان سمنان مشاهده نشده مردم از چه عامل بیماری‌زایی ماسک می‌زنند؟

اردشیر مظاهری بیان کرد: درست است که ماسک خود نوعی پیشگیری است و استفاده از آن بهتر از استفاده نکردن آن است اما اگر کسی بخواهد کرونا بگیرد باید بیش از ۱۵ دقیقه در معرض عامل بیماری‌زا یعنی مثلاً فرد بیمار قرار گیرد تا ویروس به او هم منتقل شود وقتی در فضایی ویروسی نیست شما چه ماسک داشته باشید و چه نداشته باشید ویروسی به شما منتقل نمی‌شود.

وی می‌افزاید: مردم باید احتیاط کنند درست است که شستشوی دست‌ها اهمیت دارد جدی گرفتن بیماری از نان شب هم واجب‌تر است و باید محیط‌های عمومی ضدعفونی شوند اما واقعاً آگاهی‌های مردم درباره بیماری اندک است آگاهی‌ها آن‌قدر کم است که اگر بیماری دچار ایدز باشد مردم در مقابل او ماسک می‌زنند و از دستکش استفاده می‌کنند! در این جامعه مشخصاً بیماری چون کرونا به چیزی شبیه بحران بدل می‌شود چراکه ۹۸ درصد مردم اصلاً نمی‌دانند بیماری چیست و فقط از یافته‌های ذهنی‌شان نتیجه‌گیری می‌کنند.

مردم حرف پزشکان را قبول نمی‌کنند

این پزشک می‌گوید: جالب اینجا است که مخاطبان خبرگزاری مهر با خواندن این سطور نه‌تنها حرف بنده با ۲۵ سال سابقه در بیماری‌های عفونی را نمی‌پذیرند بلکه معتقد هستند من مسائلی را پنهان می‌کنم جالب اینکه یافته‌های اشتباه خودشان را از اظهارنظر من درست‌تر می‌دانند این خاصیت جوامع جهان سوم مانند ایران است.

مظاهری می‌افزاید: من این را نمی‌گویم که مردم آزادانه بیماری را جدی نگیرند خیر؛ تعطیلی مراکز عمومی بسیار واجب است چراکه باید پیشگیری کرد اما این را هم باید در نظر داشت که در مقابله با بیماری تعقل حرف اول را می‌زند و باید از امور احساسی اجتناب کرد نه باید مردم را آن‌قدر ترساند که جامعه مختل شود و نه آن‌قدر موضوع را ساده انگاشت که همه بیمار شوند.

وی می‌گوید: ممکن است هرلحظه موردی از بیماری کرونا در یک شهر بروز پیدا کند که این امر نیازمند تشخیص آزمایش، نمونه‌برداری و … است. اما تا امروز هیچ موردی به گفته مسئولان علوم پزشکی در استان سمنان دیده نشده است.

نگرانی‌های فضای مجازی

علی‌رضا معصومی کارشناس جامعه‌شناسی بابیان اینکه متأسفانه مردم ما فضای مجازی را بیشتر از اظهارنظر کارشناسان قبول دارند، می‌گوید: در جهان اول مردم از اینکه منبع یک خبر باشند هراس دارند اما گویا منبع خبر شدن در جهان سوم فضیلت است و بارها با افرادی روبرو می‌شویم که بدون تخصص به پخش اخبار دروغ اقدام می‌کنند و معتقد هستند که یافته‌های ذهنی‌شان صحیح است.

وی می‌گوید: عجیب‌تر اینکه وقتی خبری در فضای مجازی پخش شد به دلیل بازخوردهای آن جای حقیقت را می‌گیرد درنتیجه اگر مقام علمی چون پرفسور سمیعی هم درباره بیماری اظهارنظر کند مردم می‌گویند اشتباه است! این آفت فضای مجازی در کنار مزیت‌های ویژه‌اش است امروز بجای اینکه فضای مجازی برای آموزش در برابر ویروس کرونا به کار گرفته شود و کار اطلاع‌رسانی را به اهل‌فن واگذار کنیم همه‌مان شده‌ایم یک‌پا خبرنگار! آن‌هم در جامعه‌ای که خبرنگار حرفه‌ای‌مان هم حتی دوره خبرنگاری مدیریت بحران ندیده چه برسد به افراد ناشی که غالباً کانال‌های تلگرامی را در استان سمنان می‌چرخانند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: درنتیجه تمام این سخنان باید گفت فضای مجازی که می‌تواند یک ابزار برای اطلاع‌رسانی باشد به یک ابراز علیه روان و روح مردم بدل می‌شود زیرا در کشور ما هیچ‌چیز جای خودش نیست و رسانه با کاربردهای مهم اش در دستان کسانی است که حتی دو ساعت آموزش آکادمیک ندیده‌اند.

توصیه‌ها را جدی گرفت

تا اینجا متوجه شدیم که اولاً هیچ مورد کرونای مثبت در استان سمنان دیده نشده، ثانیاً نه باید این بیماری را آن‌قدر بزرگ کرد که جامعه دچار تشویش شود و نه آن‌قدر آن را دست‌کم انگاشت که دچار سهل‌انگاری شویم و ثالثاً فضای مجازی هر میزان محل خوبی برای آموزش است به همان اندازه محل نامناسبی برای دریافت اخبار محسوب می‌شود. البته این موضوع به فقر نوعی اگاهی، خود مراقبتی، مهارت‌های پدافند غیرعامل و… باز می‌گردد که از کودکی باید در سیستم آموزشی ما جای داشته باشد اما متأسفانه با چنین چیزی روبرو نیستیم در نتیجه جامعه در واقع آماده پذیرش التهاب‌هایی از این دست است چرا که در برابر آنها نه آموزشی دیده و نه آگاهی دارد.

حال باید به توصیه‌های پزشکی درباره کرونا پرداخت ابتدا باید گفت همان‌طور که فریبا محمدی متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید کرونا شبیه آنفولانزا است درنتیجه هر آنفولانزایی را نباید کرونا پنداشت، گفت: بیماران باید از حضور بی‌مورد به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها پرهیز کنند. پیشنهاد ما این است که مردم دو شبانه‌روز دو بار تب خود را اندازه بگیرند دستان خود را کاملاً بشویند از ماسک استفاده کنند هرچند عامل بیماری هنوز در استان سمنان دیده نشده اما می‌تواند پیشگیری‌کننده خوبی باشد اما ماسک را هرروز دور بیندازند و درنهایت بدن خود را پروتئین و ویتامین و فیبر، تقویت سازند.

محمدی می‌گوید: کودکان کرونا نمی‌گیرد اما می‌توانند ناقل کرونا به بزرگ‌سالان باشند از سوی دیگر نگهداری حیوانات خانگی ضرری ندارد چراکه هنوز حتی یک مورد هم بیماری در حیوانات دیده نشده است درنتیجه فکر رها کردن حیوان خانگی‌تان را از سر بیرون کنید چراکه این مخلوق‌های خداوند هم مانند شما بیمار نیستند که بتوانند بیماری را انتقال دهند.

وی می‌افزاید: استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها خوب است هرچند اگر مردم نتوانستند آن‌ها را تهیه کنند می‌توانند یک استکان سرکه، یک استکان الکل را با دو الی سه لیوان آب مخلوط کرده و به کفش‌ها، دستگیره درها و … بپاشند. توصیه جدی دیگر این است که به‌هیچ‌وجه در جامعه یا خانه با این بیماری و علائم آن شوخی نکنید.

راهکارهای مقابله با کرونا

برای مقابله با کرونا اما اقداماتی هم در استان سمنان صورت گرفته است محمد ناظم رضوی شهردار سمنان به خبرنگار مهر، گفت: «روز گذشته تمام اتوبوس‌ها و امروز تمام پارک‌ها و درختان شهر سمنان ضدعفونی شدند.» از سوی دیگر دانشگاه‌های آزاد، فنی و حرفه‌ای و همچنین پیام نور استان سمنان نیز تعطیل هستند و تاکنون تصمیمی برای دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه دامغان و سمنان گرفته نشده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان نیز دو روز تمام مدارس استان سمنان را تعطیل کرد تا در کنار ضدعفونی کردن مدارس، پرسنل آموزش‌وپرورش و کادر آموزشی درباره این بیماری آموزش ببینند کاری که بجا بود اما ای‌کاش قبلاً انجام می‌شد. از طرف دیگر تمام اجتماعات در استان سمنان محدود شده‌اند باشگاه‌های رزمی، بدن سازی و … تعطیل هستند و هیئت‌های ورزشی نیز فعالیت‌هایشان را تعطیل کرده‌اند از سوی دیگر تمام تئاترها و سینماهای استان سمنان نیز تا اطلاع ثانوی از مردم پذیرایی نخواهند کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی شب عید باید مردم جدی تر به موضوع کرونا نگاه کنند اما باید گفت مردم استان سمنان علی‌رغم نگرانی‌ها باید از مراجع موثق شامل خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری تحلیلی، صدا و سیما و … اخبار و اطلاعات را دریافت کنند. ممکن است این تصور در بین عده‌ای معدود باشد که اصحاب رسانه حقیقت را بیان نمی‌کنند در حالی که اتفاقاً برعکس کار خبرگزاری‌ها پوشش اخبار و رویدادهایی است که برخی رسانه‌های جمعی از بیان آن معذور هستند درنتیجه به راحتی می‌توان به خبرگزاری‌ها اعتماد کرد.

کد خبر 4861428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha