۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۸:۴۸

مذاکره ایران و آمریکا؛ گفتگوی مهر با صاحبنظران و فعالان سیاسی

مذاکره ایران و آمریکا؛ گفتگوی مهر با صاحبنظران و فعالان سیاسی

صاحبنظران معتقدند به علت شرایطی که آمریکا در عراق با آن مواجه شده، جمهوری خواهان نمی‌خواهند عراق برای آنها به ویتنام دیگری تبدیل شود و با وضع مناسب‌تری از عراق بیرون بروند و یکی از راه‌حل‌های پیش روی آنان، مذاکره با ایران و استفاده از پتانسیل کشورما برای حل مشکلات آمریکا در عراق است که این مذاکره یک طرفه خواهد بود و تنها منافع آمرکا را تامین خواهد کرد.


 مذاکره در عراق می تواند مقدمه خوبی برای مذاکرات همه جانبه باشد

محمد صدر با اشاره به مذاکره ایران و آمریکا در مورد عراق گفت: مذاکره با آمریکا اشکالی ندارد اما مهم این است که موضوع مذاکره را یک طرف تعیین نکند، این خیلی خوب است که راجع به عراق حرف بزنیم، اما اختصاص این مذاکره تنها به عراق کار خوبی نیست و باید در این مذاکره راجع به همه چیز حرف بزنیم و نگذاریم آنها برای ما شرط بگذارند.

دکترسید محمد صدر، معاون سابق عربی و خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: مذاکره باید همه جانبه باشد و همه مسائل را پوشش دهد،  مذاکره در مورد عراق نیز می تواند مقدمه خوبی برای انجام مذاکرات همه جانبه باشد و ما هم باید برای حل مشکلات مردم عراق هر تلاشی که می توانیم، انجام دهیم.

وی میزان تاثیرگذاری ایران در تحولات عراق را "بسیار بالا" دانست و اظهار داشت: دولت عراق و بخش عظیمی از مردم  این کشورجزو دوستان ایران محسوب می شوند، علاوه براین نفوذ معنوی ایران درعراق بسیار بالاست و همین نفوذ است که آمریکا را وادار به ارائه درخواست رسمی با ایران کرده است.

این پژوهشگردفترمطالعات سیاسی وبین الملل وزارت خارجه برخی اظهار نظرها مبنی براینکه هدف آمریکا از مذاکره با ایران در مورد عراق، شریک کردن ایران در ناکامی هایش است " را فاقد مبنای سیاسی و دیپلماتیک خواند و تصریح کرد: آمریکائی ها در سیاست خارجی خود واقع گرا هستند و به دنبال راه حل هایی برای کاهش مشکلات خود در عراق می‌گردند و ایران نیز در حال حاضر یکی از این راه حل هاست.

صدر درباره سطح مذاکرات ایران وآمریکا نیزگفت: طبق عرف دیپلماتیک، مذاکره بین دو کشوری که مدتهاست مذاکره نکرده اند از سطوح پائین شروع می شود و به مرور زمان افزایش پیدا می کند؛ برهمین اساس این مذاکرات نیزباید ازسطح مذاکره کارشناسی شروع وبه ملاقات مقامات بالاتر افزایش یابد؛ پیش بینی می شود درمورد این مذاکره نیزهمین روند طی شود.

معاون سابق وزیر خارجه کشورمان در مورد تاثیرگذاری این مذاکرات در پرونده هسته ای ایران هم اظهار داشت : مذاکره در مورد عراق هیچ تاثیری بر پرونده هسته ای ایران ندارد و به همین دلیل است که پیشنهاد می کنم که این مذاکره همه جانبه باشد، چرا که آمریکا از یک طرف به ایران در مورد مسئله عراق احساس نیاز می کند و از سوی دیگر برنامه های خود را در مورد صدور قطعنامه جدید و گسترش تحریم ها علیه ایران را به شدت و با جدیت دنبال می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان تاکید کرد: عراق برگ برنده ایران است و ما باید از این برگ برنده در طی یک مذاکره همه جانبه با آمریکا استفاده کنیم تا از این مذاکرات نفع ببریم.


 مذاکره بر سر عراق تنها منافع آمریکا را تامین می کند

محبیان کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به مذاکره ایران و آمریکا در مورد عراق گفت: اگر مذاکره با آمریکا بر سر عراق برای استفاده از پتانسیل ایران برای حل کردن مشکلات آمریکا در عراق باشد، این مذاکره یک طرفه خواهد بود و تنها منافع آمرکا را تامین خواهد کرد.

امیر محبیان  در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اگر آمریکا معتقد است که ایران توانائی ایجاد شرایط بهتر در عراق را دارد و می تواند از توانائی و نفوذ خود به نفع امنیت منطقه استفاده کند و طبعا این کشور یکی از نفع برندگان این شرایط خواهند بود ، باید در طی این مذاکرات بخش های مهمی از منافع ایران را تامین کنند.

وی توضیح داد: تامین منافع به این مفهوم است که ما شاهدیم که آمریکا بدون هیچگونه دلیل و منطقی مشکلاتی را بر سر پیشرفت های علمی ایران در زمینه هسته ای بوجود آورده که این کشور باید دست از مشکل آفرینی در این زمینه بردارد.

وی افزود: آنچه که ایران باید از آمریکایی ها مطالبه کند کمکی از سوی آمریکا نیست، بلکه تنها این نکته است که آمریکا از مشکل آفرینی و مسئله سازی بیهوده علیه ایران دست بردارد و از پروژه های بیهوده ای همچون تغییر رژیم کناره گیری کند واین نکته را درک کند که نه تنها نظام ایران ثبات یافته است بلکه ثبات منطقه منوط به ثبات ایران است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: طبیعی است در هر درخواستی برای حل مشکلات، باید منافع دو سویه در نظرگرفته شوداما ایالات متحده تا کنون برای جمهوری اسلامی جز مشکل آفرینی گامی برنداشته است.

محبیان در مورد سطح مذاکرات گفت: مهم این است که سطح طرفین مذاکره باید به گونه ای باشد که آمریکا بتواند به تعهداتی که می دهد تضمین هم بدهد والا مذاکراتی که از یک سو ایران به آمریکا کمک کند و از سوی دیگر طرف مقابل نه تنها کمکی نکند، بلکه تضمینی هم ندهد معنایی جز ضرر نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل استراتژیک در مورد مذاکره ایران و آمریکا در خصوص مسئله هسته ای ایران در طی مذاکرات عراق اظهار داشت:به دلیل آنکه در مسئله هسته ای ما در موضع درست و تثبیت شده ای هستیم، نباید اصل حق هسته ای را به مذاکره بگذاریم و تنها در حوزه سیاسی مذاکره کنیم.

امیر محبیان در پایان تاکید کرد: آمریکا باید به این نکته هم توجه کند که فشار بر ایران نتیجه معکوس خواهد داشت و مشکل آفرینی برای ایران موجب افزایش مشکلات منطقه ای آمریکا و خصومت میان دو کشور خواهد شد.


در مذاکره با آمریکا فقط به عراق بسنده نکنیم

معاون رئیس جمهور سابق در مورد مذاکره ایران و آمریکا بر سر مسئله عراق گفت: به دلیل تنگنایی که آمریکا در عراق با آن مواجه شده، جمهوری خواهان تمایل بسیاری دارندکه عراق برای آنها به ویتنام دیگری تبدیل نشود و با وضع مناسب تری از عراق بیرون بروند که یکی از راه حل های پیش روی آنان، مذاکره با ایران است.


سید محمدعلی ابطحی معاون رئیس دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اهمیتی که ایران در منطقه دارد و میزان تاثیرگذاری بالای ایران درعراق دارد، آمریکا بهتر است که از مواضع ضد ایرانی خود بخصوص در مورد مسئله هسته ای کوتاه بیاید.

وی افزود: در حال حاضر فکر می کنم شرایط خوبی برای مذاکره ایران و آمریکا فراهم شده است، بعد از قطع روابط ایران و آمریکا ، چندین موقعیت خوب برای مذاکره پیش آمد که در آن مذاکرات، ایران از موضع حقارت آمیز وارد مذاکره نشود و موقعیت کنونی هم یکی از آن موقعیت هاست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد نیاز آمریکا به ایران اظهار داشت: به دلیل تنگنایی که آمریکا در عراق با آن مواجه شده و جمهوری خواهان هم سال آخر سکونت در کاخ سفید را می گذرانند، دولتمردان آمریکایی بسیار تمایل دارند که عراق برای آنها به ویتنام دیگری تبدیل نشود و با وضعیت مناسبتری از عراق بیرون بروند که برای این هدف راه حل هایی پیش روی آنهاست که یکی از آنها مذاکره با ایران است.

ابطحی در پایان بر طرح موضوعات دیگری غیر از مسائل عراق در این مذاکرات تاکید کرد و افزود: هوشمندی دیپلماسی آن است که در مذاکره با آمریکا، فقط به موضع عراق بسنده نشود و مشکلات دیگری که در این سالها آمریکایی ها برای ایران بوجود آورده‌اند ، هم مورد بحث قرار گیرد.

کد خبر 486376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha